سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 179631 19:56 1401/02/26
تحمیل هزینه سنگین اوراق مسکن به متقاضیان

تحمیل هزینه سنگین اوراق مسکن به متقاضیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحمیل هزینه سنگین اوراق مسکن به متقاضیان

تحمیل هزینه سنگین اوراق مسکن به متقاضیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-توجه به حوزه مسکن یکی از نیازهای بشر است و طراحی اوراق مسکن به سبب تسهیل فرآیند خانه دارشدن مردم به ویژه زوجین است اما چندی است که قیمت این اوراق سر به فلک کشیده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ طبق قانون بانک مرکزی، افرادی که برای خرید مسکن به وام نیاز دارند باید به بانک مسکن مراجعه کنند. تا چندین سال قبل، ماجرا به این ترتیب بود که افراد باید حساب سپرده یک‌ساله باز کرده و در سرمایه‌شان تغییری ایجاد نمی‌کردند تا پس از یک سال، بانک مطابق دستورالعمل، مبلغ وام را به آن‌ها بدهد. حالا اگر نمی‌توانستند برای خرید خانه یک سال صبر کنند در تنگنا قرار می‌گرفتند. به همین دلیل، اوراق تسهیلات مسکن از سوی مدیران بانک ایجاد شد تا افراد بتوانند زودتر به وام مسکن دست پیدا کنند.

سرمایه‌گذاران با دوهدف در اوراق تسهیلات مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ هدف اول، تبدیل کردن اوراق به وام و هدف دوم، استفاده از تغییرات قیمتی اوراق و کسب سود معاملاتی است. درحال حاضر قیمت اوراق مسکن به دلیل عامل دوم افزایش یافته است .

پیرو اهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفت‏گو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

کارشناس حوزه مسکن اظهارکرد: افزایش قیمت اوراق مسکن تاثیر چندان مثبتی در بازار مسکن ندارد.

ایلاتی گفت: به دنبال افزایش قیمت اوراق مسکن، هزینه‏های اخذ وام نیز بالا می‏رود به طوری که پیش ازاین افزایش قیمت، زوجین برای یک وام 480 میلیون تومان باید 80 میلیون تومان بابت اوراق پرداخت می‏کردند و اکنون این رقم به بیش از یکصد میلیون تومان رسیده است.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: با افزایش قیمت اوراق مسکن، بخش زیادی از تسهیلاتی که می‏خواهد در اختیار خانواده‏ها به ویژه زوجین، قرار گیرد، صرف خرید این اوراق می‏شود.

به گفته ایلاتی، افزایش قیمت رقم اوراق مسکن افزایش تقاضا را به دنبال داشته است چرا که باوجود بالا رفتن رقم تسهیلات، بسیاری از افراد می‏خواهند از این تسهیلات استفاده کنند.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: بانک مسکن باید قیمت اوراق مسکن را کنترل کند، تا دچار سفته بازی نشود.

**قیمت اوراق مسکن افزایش یافت

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۷۰۰، ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارند.

 روند افزایشی اوراق مسکن همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه متاهل‌ها برای خرید این اوراق باید بیش از ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که این رقم در هفته قبل حدود ۹۸ میلیون تومان بود.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۷۰۰، ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰، ۱۲۴ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰تومان داد و ستد می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |