پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 126445 17:43 1399/10/06
تحلیل گران بازارسرمایه نگران از «ریسک زنگنه»

تحلیل گران بازارسرمایه نگران از «ریسک زنگنه»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحلیل گران بازارسرمایه نگران از «ریسک زنگنه»

تحلیل گران بازارسرمایه نگران از «ریسک زنگنه»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یکی از گروه های بازار سرمایه که چند ماهی است ورد زبان مردم و سرمایه گذاران شده است، نماد پالایشگاهی است زیرا که ETF دوم دولت شامل 4 شرکت پالایشی است که تا کنون این صندوق بازدهی براساس سرمایه گذاران نداشته است. با توجه به اهمیت این موضوع، گروه پالایشگاهی را در بازار سرمایه بررسی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، میزان کرک4 اسپرد پالایشگاه ها در فصل تابسیان بسیار منفی بود، اما وزارت نفت با تخفیف هایی که به پالایشگاه ها داد موجب شد تا نمادهای پالایشگاهی در بازارسرمایه در فصل تابستان عملکرد خوبی نسبت به فصل های گذشته تجربه کنند و در حال حاضر کرک اسپرد پالایشگاه ها با افزایش مناسبی به سطح نرمال خود برگشته اند (نه سطح عالی) یعنی کرک اسپرد پالایشگاه ها به حدود 7 دلار رسیده است.

کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می کنند که کرک اسپرد فعلی در فصل های زمستان و بهار ادامه داشته باشد. با فرض تحقق این پیش بینی و با فرض ادامه یافتن تخفیف وزارت نفت به پالایشگاه ها، سود آوری نماد پالایشگاهی بسیار بهتر خواهد شد.

در حال حاضر برخی از نمادهای پالایشگاهی مزیت هایی خوبی نسبت به سایر نمادهای پالایشگاهی دارند که موجب می شود سرمایه بیشتری را به سمت خود جذب کنند، به عنوان نمونه، پالایشگاه نفت تبریز یک شرکت زیرمجموعه به نام پتروشیمی تبریز دارد که احتمالا تا آخر سال عرضه اولیه خواهد شد، که این موضوع تاثیر زیادی در سودآوری این شرکت خواهد داشت (البته سودآوری غیر قابل تکرار).

همچنین پالایشگاه نفت اصفهان افزایش سرمایه 101 درصدی را دستور کار دارد که این موضوع عامل افزایش سودآوری این شرکت نمی شود اما جذابیت این سهم را افزایش می دهد. البته سرمایه گذاران و تحلیل گران انتظار درصد افزایش سرمایه خیلی بیشتر از درصد فعلی را داشتند.

همچنین پالایش نفت بندرعباس نیز افزایش سرمایه حدود 300 درصدی را در دستور کار دارد که موجب شده است این سهم نیز در شرایطی مانند «شپنا» قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که گروه پالایشی در حال حاضر چند ریسک با اهمیت دارد که باید آن ها را نیز مدنظر قرار داد، اول ثبات نرخ ارز  است چرا که هرچه قدر صادرات محصولات پالایشگاهی با نرخ ارز بیشتر صورت گیرد انتظار سود آوری بیشتری برای این شرکت ها داریم.

ریسک دوم اجباری شدن کشتی ها مبنی بر استفاده از سوخت پاک، این موضوع موجب شده است تا کشتی ها به جای سوخت های سنتی روی به متانول بیاورند.

ریسک سوم که مهمترین ریسک نیز محسوب می شود، «ریسک زنگنه» نام دارد، منظور از ریسک زنگنه ادامه دار بودن یا غیر ادامه دار بودن تخفیف وزارت نفت به پالایشگاه ها است.

ریسک چهارم پالایشگاه ها که به تازگی پدید آمده است، ریسک اشاعه ویروس کرونای انگلیسی است.

 تحلیل گران بازار سرمایه پیش بینی می کنند که با فرض ادامه تخفیف های وزارت نفت P/E FORWARD شرکت های پالایشگاهی به حدود 9 واحد برسد، بدین ترتیب آرام آرام نقدینگی های بیشتری جذب این گروه خواهد شد.

از نظر تکنیکالی نیز بیشتر نمادهای پالایشگاهی به خط حمایت خود نزدیک شده اند و انتظار افزایش قیمت این سهام ها در هفته های آینده وجود دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |