پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 1932 14:53 1393/02/31
تحلیل رئیس‌کل بانک مرکزی از آینده بازار ارز

تحلیل رئیس‌کل بانک مرکزی از آینده بازار ارز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحلیل رئیس‌کل بانک مرکزی از آینده بازار ارز

تحلیل رئیس‌کل بانک مرکزی از آینده بازار ارز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازار پول : رئیس کل بانک مرکزی به تبیین دیدگاه‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی اقتصاد پرداخت .
ولی اله سیف ضمن اشاره به بهبود شرایط ارزی بانک مرکزی،‌ از مثبت بودن تصویر پیش‌بینی منابع و مصارف ارزی کشور در سال جاری خبر داد و اعلام کرد افزایش درآمدهای ارزی کشور،‌ افق مناسبی را برای بهبود کامل قدرت مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و تقویت ثبات این بازار فراهم کرده است.
 رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوساناتی در بازار ارز گفت : برای پاسخگوئی به این سئوال، باید یادآور شد که بازار غیررسمی ارز کشور در دوره خرداد لغایت دی‌ماه سال 1392 در مسیر اصلاح نرخ و تخلیه هیجانات قرار داشته است؛ به همین دلیل متوسط ماهانه نرخ برابری دلار در این بازار از 35037 ریال در فروردین 1392 به 29755 ریال در دی‌ماه کاهش یافت.
وی افزود : بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد اصلاح انتظارات عمومی در خصوص چشم‌انداز تعاملات بین‌المللی و قرار داشتن پرونده استفاده صلح‌آمیز کشور از انرژی هسته‌ای در مسیر رفع تنش و حل‌وفصل‌کامل،‌ در منطقی شدن نرخ ارز و خروج تقاضای سفته‌بازی از این بازار نقش مهمی داشته است. اما بازار غیررسمی ارز از بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل برخی عوامل محدودکننده عرضه یا تحریک‌کننده تقاضا، و نیز برخی اخبار و شایعات، دچار نوسان و افزایش نرخ شد. حتی در یک مرحله قطع کامل خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی (بیش از دو ماه) به دلیل سرما و برف شدید و بروز کمبود گاز مصرفی در شبکه خانگی،‌ بر میزان تولید و صادرات اقلام شیمیائی و مواد پتروشیمی کشور تاثیر منفی جدی گذاشت و به تبع آن، عرضه ارز شرکت‌های مزبور به بازار در مقطع مذکور،‌ به شدت کاهش یافت..
سیف در ادامه در پاسخ به سوال اینکه برخی از این عوامل افزایش دهنده نرخ ارز هم‌اکنون موضوعیت ندارند؛ مثلاً صادرات و عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی به روال سابق خود بازگشته و قیمت جهانی طلا طی هفته‌های اخیر، در حوالی 1300 دلار در هر اونس پایدار بوده است گفت : بله، این نکته صحیح است. نه تنها میزان صادرات شرکت‌های پتروشیمی به روال خود بازگشته، ‌بلکه شواهدی از افزایش صادرات دیگر اقلام غیرنفتی نیز مشاهده می‌شود. با کاهش عمق رکود اقتصادی و نیز گشایش‌های اخیر با رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌، انتظار می‌رود میزان صادرات غیرنفتی در ماه‌های آتی شتاب بیشتری نیز به خود بگیرد و تراز بازرگانی گمرکی بدون نفت کشور،‌ به سمت تعادل و ثبات بیشتر بهبود یابد. افزایش میزان صادرات روزانه نفت خام از حدود 1 میلیون بشکه به 1.5 میلیون بشکه نیز بر توان عرضه ارز افزوده و انتظار می‌رود این روند مثبت افزایش درآمدها و منابع ارزی در ماه‌های آتی، ادامه یابد.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت : محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد متغیرهای عمده در بخش خارجی اقتصاد فرصت کافی برای تعدیل حسب تغییر شرایط محیطی را داشته‌اند. به نظر می‌رسد رفتار متغیرها به‌گونه‌ای اصلاح شده که بازار ارز کشور هم‌اکنون با اتکاء به امکانات پایدار در حال حرکت است. صحت این تحلیل را می‌توان در حصول تدریجی توازن نسبی در تراز بازرگانی گمرکی (بدون نفت) کشور مشاهده نمود
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد : با توجه به تغییر‌پذیری شرایط اقتصادی کشور،‌ در ترسیم چشم‌انداز متغیرهای کلان باید وزن بیشتری به تحولات آتی بازارها و نیز متغیرهای بنیادی داد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جریان عرضه ارز در اقتصاد در حال تقویت است؛ و این روند مستمراً بهبود خواهد یافت.
سیف افزود: افزایش میزان صادرات نفت و گاز و نیز کاهش موانع در مسیر صادرات غیرنفتی کشور طی ماه‌های اخیر، ‌سبب شده مجموع درآمدهای ارزی کشور با سیر قابل تداومی، افزایش یابد. صادرات در نتیجه ثبات نسبی بازار ارز و کاهش نسبی تورم،‌ در حال افزایش است و بنگاه‌های تولیدی و تجاری نیز افزایش تولید و فعال نمودن ظرفیت‌های موجود را دنبال می‌کنند. به تبع آرامش نسبی ایجاد شده در اقتصاد، واردات گمرکی در حال افزایش است که با توجه به سهم مسلط مواد اولیه و اقلام واسطه‌ای در آن،‌ می‌توان به آثار مساعد آن بر نرخ رشد اقتصادی و کاهش فشارهای تورمی خوش‌بین بود. اگرچه باید مراقبت ویژه‌ای در کنترل حجم و ارزش واردات غیرضروری صورت گیرد تا تولید داخلی بتواند با تحرک و پویائی، بخشی از مزیت‌های از دست رفته خود طی سال‌های قبل را بازیابد.
در کنار آن، عملیاتی شدن بخش‌های مالی و بانکی تفاهم ژنو، امکان بهره‌گیری از منابع مذکور برای پوشش نیازهای وارداتی کشور را به نحو محسوسی افزایش داده است. این عوامل گشایش قابل توجهی در روابط کارگزاری بین‌المللی بانک مرکزی و بانک‌های کشور ایجاد کرده و برخی از مجاری نقل و انتقال ارز را مجدداً فعال نموده است. در نتیجه، بانک مرکزی آمادگی دارد نسبت به تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و دارو به صورت نامحدود اقدام کند و حسب نیاز دستگاه‌های متولی،‌ فرآیند تخصیص و تامین ارز را با سرعت و سهولت بیشتری پوشش می‌دهد.
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد : نکته تاثیرگذار و تعیین کننده دیگر این است که نرخ تورم با شتاب مناسبی در حال کاهش است؛ به گونه‌ای که میانگین دوازده ماهه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (نرخ تورم)‌ از حداکثر مقدار 40.4درصدی در مهرماه 1392 به 32.5درصد در فروردین 1393 کاهش یافته و تغییرات نقطه‌به نقطه شاخص نیز از حداکثر 45.1 درصد در خردادماه 92 به 17.4درصد در فروردین رسیده است. دستاوردهای مذکور از طریق کاهش انتظارات تورمی و نااطمینانی‌های ناشی از آن بر تولید،‌ قابلیت اتکاء بر برنامه‌ریزی‌های تولیدی را بهبود می‌بخشد. پیش‌بینی‌پذیر شدن نرخ ارز نیز عامل مثبت موثر دیگری برای کاهش موانع تولید است. ضمن اینکه این عوامل در کنار یکدیگر، موجب کاهش انگیزه‌های نگهداری ارز در حساب‌های خارجی شخصی می‌شود و جریان عرضه ارز به اقتصاد از بابت ورود ارز صادرات غیردولتی نیز تقویت می‌گردد؛ یعنی با کاهش انتظارات بدبینانه در اقتصاد، فضا برای معرفی و فروش ارز حاصل از صادرات نیز بیش از گذشته، در حال بهبود است و انتظار داریم بخش بیشتری از درآمدهای صادرات غیرنفتی به بازار ارز عرضه شود. نیل به چنین هدفی بدون اتخاذ روش‌های سلبی و پرهزینه ‌مثل الزام پیمان‌سپاری ارزی- دستاورد قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد خواهد بود.
 وی در مورد برنامه‌های بانک مرکزی برای هدایت بهتر بازار ارزگفت : بانک مرکزی در راستای ایفای ماموریت و وظیفه قانونی خود مبنی بر حفظ ارزش پول ملی، مسئول و متکفل بازار ارز است. به همین دلیل،‌ نوسانات روزانه این بازار را با دقت تمام رصد کرده و نسبت به نوسانات غیرمنطقی این بازار که ریشه در هیجانات،‌ اخبار و انتظارات دارد، حساسیت نشان مداده و حتی در مواقع لزوم ممکن است مستقیماً در بازار ارز دخالت نماید. به منظور کنترل این نوسانات نامطلوب،‌ بانک مرکزی در تلاش است حسب منابع ارزی آزاد شده و ترمیم قدرت مداخله موثر خود در بازار ارز،‌ بر پوشش نیازهای ارزی کشور در مرکز مبادلات ارزی بیافزاید. در همین راستا،‌ هزینه‌های تامین ارز در این مرکز تا حد قابل توجهی کاهش یافته و بر سرعت و سهولت امور افزوده شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |