پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 125002 18:42 1399/09/26
تحلیل تکنیکال در بازارسهام پیشگویی نمی کند

تحلیل تکنیکال در بازارسهام پیشگویی نمی کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحلیل تکنیکال در بازارسهام پیشگویی نمی کند

تحلیل تکنیکال در بازارسهام پیشگویی نمی کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بازار بورس تحت تاثیر عوامل متعدد در روز های اخیر افت شدید را تجربه کرد ولی آنچه در یک سال اخیر و به ویژه ۶ ماهه گذشته باعث رشد شتابان بورس شد، فشار نقدینگی بود، چرا که در بازارهای موازی مانند بازار مسکن، ارز، سکه و طلا به دلیل نزدیکتر شدن کشش قیمتی تقاضا به صفر - که ناشی از کاهش قدرت خرید اکثریت مردم و نقدشوندگی پایین این بازارها به نسبت بازار سهام بود- نقدینگی به سمت بازار سهام هجوم آورد.

کیارش احمدپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: در بازار فعلی بورس، باید توقعمان را از تحلیل تکنیکال تصحیح کنیم و باید گفت که دقیقا تحلیل تکنیکال تحلیل رفتار خریداران و فروشنده ها است و در حقیقت به این صورت است که رفتار خریداران و فروشندگان که همه مسلما به دنبال سود و یا فرار از ضرر هستند در قالب یک نمودار، نمود پیدا می کند و با ابزاری که داریم و تجربه گذشتگان در این علم، روند بازار را در لحظه و گذشته می بینیم و نسبت به آن برای آینده تحلیل و برنامه ریزی می کنیم.

وی تحلیل تکنیکال را به مثابه نوار مغزی یا قلبی یک شخص دانست که نشان می دهد حال عمومی شخص چگونه است و در گذشته آیا سکته داشته و یا در حال حاضر امکان سکته هست یا خیر؟؟ وعنوان کرد: تحلیل تکنیکال در بازار بورس فقط از گذشته خبر می دهد و برای آینده نظر قطعی نمی تواند صادر کند .

وی افزود: تحلیل تکنیکال بهترین ابزار معامله در بازارهای مالی است و دقیقا در روزهای سخت باید از آن انتظار کمک داشت اما این نکته نباید فراموش شود که تحلیل تکنیکال پیشگویی نمی کند وانتظارات عجیب نباید از آن داشت.

احمدپور تصریح کرد: درسالهای اخیر،عوامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی بیش از حد افزایش یافته اند و اینکه به عنوان مثال بگوییم  شاخص فلان بازار مالی تحت تاثیر یک یا تعداد معدودی پارامتر است، اشتباه است و تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه همه این عوامل را در خود نشان می دهد و در حقیقت برآیند تمامی افکار موجود در ذهن خریداران و فروشندگان است روز به روز با ارزش تر خواهد شد.

وی با اشاره به ریزش اخیر بازار بورس در هفته های اخیر گفت: علت این ریزش را می توان به این صورت گفت که شاخص به نقطه قبلی خود برنگشته بود ولی سبد سهامداران به نقطه قبلی و حتی اندکی سود بیشتر رسیده بود و احساس می شد که سهامدار می گوید  الان به نقطه قبل رسیدم و سود هم کردم پس بهتره مقداری از پولم را از این بازار خارج کنم و با احتياط بيشترى جلو بروم و يا اينكه عده اى ترس اين را داشتند كه باز در يك بازار ريزشى گرفتار نشوند و این همان اقتصاد رفتاری است و می توان گفت تصميمشان قابل درك است .

وی بیان کرد: به این بازار باید به دید سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنیم و فقط آن سهامی که احساس می کنیم ریسک ریزش و یا عدم رشد دارند را به سهام هایی با بنیاد بهتر تبدیل کنیم و استراتژی معاملاتی و توقعات شخصی را عوض کرده و یادمان باشد بازار حرکت خودش را انجام می دهد و این ما هستیم که باید با آن خود را تطبیق دهیم وما نمی توانیم بازار را آن گونه که دوست داریم ببینیم و یا تحلیل کنیم.

وی در پایان گفت: ریزش فعلا تا شاخص هم وزن حدود 420 هزار واحد ادامه دارد و باید گفت اگر سهم هایتان سهم های بنیاد دار هستند و تعداد آنها و نحوه چیدمانشان صحیح هست نباید نگران نباشید و در بازار بمانید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |