پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 171975 13:01 1400/11/18
تحقق 75 درصدی از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات

تحقق 75 درصدی از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحقق 75 درصدی از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات

تحقق 75 درصدی از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت مخابرات ایران به مناسبت دهه فجر گفت: در شرایط کنونی، فناوری اطلاعات زندگی بشر را زیر و رو کرده و تصور زندگی بدون فناوری اطلاعات برای تمام مردم ترسناک است. در چنین شرایطی راهبرد دولت مردمی و دولت تحول‌خواه سیزدهم این است که از این فناوری به عنوان یک فرصت استفاده کرده و کارها را برای مردم تسهیل کند تا تحولی در شان مردم کشور رقم بزند. نگاه دولت سیزدهم نگاه فرصت‌ساز و ایجابی به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی تاکید کرد: زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، شبکه ملی اطلاعات است. تکالیف کلانی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در قالب سند معماری شبکه ملی اطلاعات اعلام شده که تحقق بیش از ۷۵ درصد آن به خانواده ارتباطات کشور مربوط است.

زارع‌پور تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات ۲ بال دارد و تمام تلاش‌ها برای تحقق این ۲ بال است. بال نخست ایجاد شبکه پرسرعت و با کیفیت و امن در سراسر کشور است. در این شبکه باید شرایط طوری باشد که پیام‌های ما از بستر ارتباطی کشور خارج نشود و با استفاده از بستر ارتباطی خودمان به دست مخاطب برسد. یکی از حوزه‌هایی که به شکل هفتگی آن را رصد می‌کنم، پروژه‌های مخابرات است چرا که توسعه در این بخش می‌تواند به تحقق شبکه ملی اطلاعات محقق شود.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۲۰ میلیون فیبرنوری در کشور، تاکید کرد: بال دیگر شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات خوب بومی بر بستر شبکه است. تکالیف بسیار متنوعی در سند شبکه ملی اطلاعات برای وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده تا هر آنچه که مردم نیاز دارند را به آن‌ها ارائه کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: یکی از اهداف دولت سیزدهم این است که ظرف مدت سه سال، تمام خدمات دولتی به صورت هوشمند در دسترس مردم قرار بگیرد. یکی از تاکیدات مهم رئیس جمهوری این است که کاری کنید تا دسترسی مردم به خدماتی که نیاز دارند تسهیل شود. این کار تنها با استفاده از فناوری اطلاعات قابل دستیابی است.

زارع‌پور تاکید کرد: ارتباطات نقش کلیدی در زندگی مردم دارد. ما هر چقدر در کشور خدمات ارائه دهیم اما کیفیت اینترنت مناسب نباشد، کاری از پیش نخواهیم برد. هدف‌گذاری ما برای توسعه ارتباطات ثابت و بالا بردن کیفیت آن، راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری است. مخابرات به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی باید پای کار بیاید و نقش خود را در تکمیل شبکه ملی اطلاعات ایفا کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: رتبه اینترنت ثابت ایران در بین کشورهای جهان، ۱۴۰ است که شایسته کشور ما نیست. این رتبه نشان می‌دهد که مسیر را اشتباه رفته‌ایم. باید این مسیر را بازنگری کرده و مشکلات موجود در آن را برطرف کنیم.

زارع‌پور افزود: مخابرات می‌تواند در این حوزه نقش کلیدی ایفا کرده و به بخش خصوصی نیز میدان دهد. یکی از گام‌های بزرگ مخابرات اجرایی کردن مصوبه بیت استریم که قرارداد آن مدتهاست بسته شده است. این یکی از ده‌ها نمونه‌ای است که مخابرات می‌تواند آن را تا جایی پیش ببرد. باید موانع از سر راه شرکت مخابرات برداشته شود تا بتواند وظیفه ملی خود را در قبال توسعه شبکه ملی اطلاعات ایفا کند.

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در کنار شرکت مخابرات است و هر کاری که نیاز باشد را انجام می‌دهد. امروز که ۲ هزار میلیارد پروژه افتتاح می‌کنیم مردم باید شاهد افزایش شاخص‌های کیفی باشند وگرنه برگزاری جلسات و افتتاح اگر منجر به نتیجه شود، تنها ایجاد زحمت است. مردم پس از افتتاح پروژه‌ها باید احساس رضایت کرده و گله و شکایت‌های‌شان کمتر شود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بر اساس قانونی که مصوب شده، حوزه ارتباطات تا آخر ۱۴۰۰ اجازه افزایش تعرفه‌های خود را ندارد، این در حالی است که در بقیه بخش‌ها با افزایش قیمت و تعرفه مواجه شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: عدم اجازه برای افزایش تعرفه، باعث شده توسعه با مشکل مواجه شود. شخصا با ریاست مجلس صحبت کردم تا چنین مسائلی مرتفع شود و اجازه بدهند حوزه ارتباطات مسیر تخصصی خود را طی کند و ما شرمنده مردم نشویم. هدف ما ایجاد شبکه پر سرعت چند ۱۰۰ مگابیتی برای مردم است که نیاز به سرمایه گذاری دولت یا بخش خصوصی دارد. در برخی کشورها دولت تا چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند اما در کشور ما چنین نیست. این اشتباهات در سیاستگذاری باعث می‌شود یک حوزه عقب بیفتد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |