پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 57498 15:36 1396/01/20
تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت نیاز به زیرساخت دارد

تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت نیاز به زیرساخت دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت نیاز به زیرساخت دارد

تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت نیاز به زیرساخت دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: مهدی مصری، رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۶ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید اظهار کرد: برای تحقق این شعار باید یکسری کارهای پایه‌ای در نظام سلامت شکل گیرد که هنوز انجام نگرفته است.

وی افزود: باید بخشی از خدمات بهداشتی و درمانی را به خود جامعه پزشکی و شرکت‌های تعاونی بسپاریم و آن را ترویج کنیم، در این راه هم میزان تولیدات و اشتغال بالا می‌رود و هم اینکه صرفه جویی ایجاد می‌شود.

مصری بیان کرد: گسترش و ارتقای سطح تولید محصولات بومی مرتبط با گیاهان دارویی یکی دیگر از کارهایی است که می‌توان به وسیله آن این شعار را محقق کرد. باید تا می‌توان زیرساخت‌ها را فراهم و سطوح زیر کشت را گسترش داد با این کار می‌توان سالانه حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیارد صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشت.

این پژوهشگر قرآن و سلامت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) بیان کرد: طب اسلامی و دستورالعمل‌های طب سنتی، روانشناسی، سبک زندگی اسلامی که همه آنها را می‌توان تحت مقوله Natural Doctor دسته بندی کرد می‌توانند تا ۵۰ درصد به حوزه سلامت کمک کنند و از این راه‌ بسیاری مشکلات ما که هزینه بر، هم هستند از بین می‌روند.

وی ادامه داد: باید تمامی این موارد نظام‌مند شده و برای آن آیین‌نامه نوشته شود این کار جز از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌گیرد، وقتی این کار انجام شد و آیین نامه برای آن نوشته شد می‌توان گفت زیر ساخت‌های اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت ایجاد می‌شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی یادآور شد: اگر چنین آیین‌نامه‌ای ایجاد نشود همه این راه‌ها با طب جاری در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند، تقابل طب سنتی و طب جدید برای این است که چنین کاری انجام نشده و کسی هم توان این را ندارد قسمت‌هایی از طب اسلامی و طب سنتی را که کاربردی است و برای جامعه امروز به درد می‌خورد احصا کرده و در طب جاری، ترویج کند.

مصری افزود: از سوی دیگر مراجعات بی‌مورد مردم به پزشکان هم باید کم شود ۳۰ تا ۴۰ در صد مراجعات اصلا لازم نیست؛ مردم با رعایت سبک زندگی اسلامی و رعایت اصول تندرستی و خود مراقبتی می‌توانند مسائل خود را حل کنند، نمی‌شود به اقتصاد مقاومتی حداقل در این حوزه رسید در حالی که هنوز فرهنگ آن ایجاد نشده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |