چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 169072 19:22 1400/10/22
تحریم فرصتی برای ساخت  پتروشیمی‌ها در داخل

تحریم فرصتی برای ساخت پتروشیمی‌ها در داخل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحریم فرصتی برای ساخت  پتروشیمی‌ها در داخل

تحریم فرصتی برای ساخت پتروشیمی‌ها در داخل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ارز حاصل از فروش نیز در 9 ماهه امسال 130 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است و 97 درصد این ارز را نیز به سامانه نیما فروخته‌ایم و در حال حاضر ما از تحریم‌ها فرصت بسازیم و ساخت داخل تقویت شود به طوری که در حال حاضر 80 درصد کاتالیست موردنیاز را و همچنین قطعات هایتک در حوزه آتش نشانی را از تولیدات داخل استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، حسن نشان زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پتروشیمی اروند یکی از بزرگترین زنجیره‌های تولید کلر در دنیا است اظهار داشت: از سال 2003 که ما تولید خود را آغاز کردیم جزؤ بزرگترین مجتمع‌های تولیدکننده کلر هستیم و اکنون در بین 10 مجتمع بزرگ تولیدکننده کلر دنیا قرار داریم.

وی افزود: ما اکنون کلر مجتمع‌های اروند، غدیر، خوزستان، کارون، و پی وی سی بندر امام را تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند با بیان اینکه ما ظرفیت تولید 585 هزار تن در سال را داریم گفت: بخشی از پی وی سی تولید شده برای صادرات و بخشی نیز به مصرف دا خل می‌رسد.

وی با بیان اینکه با توجه به متفاوت بودن فرایند تولید واحدهای کلر و تکنولوژی هایتک آنها نیاز به پایش و نگهداری مداوم دارند خاطرنشان کرد: این موضوع باعث طولانی شدن پروژه شده و منجر به این شد که روند تولید کلر در اروند نزولی شود و اما در سه سال گذشته ما آن را به عنوان تهدید تلقی کردیم و در صدد حل آن برآمدیم زیرا منجر به از دست رفتن ظرفیت 500 هزار تنی پی وی سی می‌شد بنابراین اولین برنامه ما این بود که یک برنامه‌ریزی درازمدت 15 ساله در نظر گرفتیم و اکنون میزان تولید  کلر را که زمانی 60 درصد بود به بالای 85 درصد رساندیم.

وی با اشاره به برنامه نوسازی واحدهای هایتک خاطرنشان کرد: در سال 99 زنجیره تولید کلر در اروند به عنوان سال طلایی بوده است.

وی با اشاره به تعمیرات و نوسازی مجتمع تا سال 1401 یادآور شد: این پروسه نوسازی منجر به این شده که پنج تا هشت سال آینده تجهیزات بیمه باشند.

وی با اشاره به استفاده از محصولات تولید داخل در روند نوسازی گفت: تاکنون تجهیزات ما از اروپا و هند و چین تامین می‌شد اما به دلیل تحریم به سمت استفاده از تولیدات داخل رفتیم و نزدیک دو سال است که از محصولات داخلی استفاده می‌کنیم و تا پنج سال آینده از واردات بی‌نیاز می‌شویم.

نشان‌زاده با بیان اینکه 95 درصد کلر مورد نیاز کشور از پتروشیمی اروند تامین می شود افزود: این محصول در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه کارخانه پی وی سی این مجتمع هستیم گفت: ما در حال حاضر پنج هزار میلیارد تومان سود انباشته داریم سود بدون مالیات ما هشت هزار و 200 میلیارد تومان و رقم سود با مالیات 6 هزار و 300 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به روند تولید و افزایش آن در سال جاری گفت: ما در سال 99 بالاترین رکورد تولید را که رقم دو میلیون و 50هزار تن است بعد از 10 سال داشتیم که این رقم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل پتروشیمی اروند ادامه داد: ارز حاصل از فروش نیز در 9 ماهه امسال 130 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است و 97 درصد این ارز را نیز به سامانه نیما فروخته‌ایم.

وی گفت: بیش از 70 درصد محصولات تولیدی ما در داخل به فروش می‌رسد و 30 درصد نیز که شامل کاستیک و پی وی سی است صادر می‌شود.

وی بااشاره به تمرکز پتروشیمی اروند در استفاده از محصولات دانش بنیان داخلی یادآور شد: این مساله باعث شده که ما از تحریم‌ها فرصت بسازیم و ساخت داخل تقویت شود به طوری که در حال حاضر 80 درصد کاتالیست موردنیاز را و همچنین قطعات هایتک در حوزه آتش نشانی را از تولیدات داخل استفاده می کنیم.

نشان زاده پتروشیمی الماس را یکی از ابرپروژه‌های هلدینگ خلیج فارس عنوان کرد و افزود: ما سهامدار این پروژه هستیم قرار است در بندر ماهشهر احداث شود و یک میلیون و 260 هزار تن تولید اولفین داشته باشد تمام تلاش ما این است که در مدت زمان خودش به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه ما تنها تولیدکننده مواد اولیه صنایع چرم کشور هستیم گفت: در حال حاضر در منطقه ظرفیت 1.2 میلیون تنی پی وی سی وجود دارد اما ما به خاطر مشکلات تحریم بازاری مثل ترکیه که نیاز پی وی سی خود را از آمریکا و اروپا وارد می‌کند این محصول را با قیمت 800 دلار به فروش می‌رسانیم در حالی این محصول در این بازار با نرخ هزار دلار به فروش می‌رسد.

وی درباره حضور اروند در بورس گفت: انتخابات سال 98 باعث شد سهامدار اجازه ندهد که به بورس برویم مااکنون پتانسیل سودآوری بالایی داریم و زمانی به بورس می‌رویم که بتوانیم سهم بزرگی را از بازار بگیریم.

وی درباره تاثیر حذف ارز 4200 در قیمت تمام شده محصولات گفت: ارز 4200 روی کالاهای اساسی و فوق اساسی تاثیر گذاشته خوراک مورد نیاز ما با ارز مبادله‌ای و فروش ارز نیمایی بوده است.

وی درباره تاثیر توافق در مذاکرات وین بر افزایش رقم صادرات گفت: ما در زمان تحریم درجا نزدیم تداوم تولید ادامه دارد و برنامه ما تکمیل زنجیره پایین دست است و مکلفیم که نیاز داخل را تامین کنیم. برهمین اساس رقم صادرات ما به همان میزان 30 درصد کفایت می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |