پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 4077 15:55 1393/05/12
تحت فشار و سفارش تسهیلات نمی‌دهیم

تحت فشار و سفارش تسهیلات نمی‌دهیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تحت فشار و سفارش تسهیلات نمی‌دهیم

تحت فشار و سفارش تسهیلات نمی‌دهیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر اسماعیل کاظمی : مدیر عامل بانک ملی ضمن تشریح عملکرد ۱۰ ماه گذشته این بانک تاکید کرد: مطمئن باشید که بانک ملی دیگر براساس فشار و سفارش برای اعطای تسهیلات تصمیم گیری نخواهد کرد

عبدالناصر همتی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات اساسی که برای ساماندهی وضعیت بانک ملی در ۱۰ ماهه گذشته انجام شده است، گفت:این دوره که مصادف با فرمان رهبری برای اقتصاد مقاومتی بود تلاش کردیم تا تمامی برنامه ریزی‌ها و راهبردهای بانک ملی نیز دراین مسیر باشد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اهداف آن کاملا برای بانک‌ها مشخص است و باید به سمتی بروند که در مسیر تولید قرار گرفته و جامعه را در برابر ناپایداری‌ها حفظ کند.
همتی با اشاره به اهداف چهار ساله ای که بانک ملی به همراه وزارت اقتصاد تبیین کرده و در دستور کار قرار داده‌اند گفت:‌اصلاح ساختار سازمانی به منظور روان شدن کارها و مسوولیت پذیری، اصلاح ترکیب سبد سرمایه‌گذاری ، واگذاری دارایی‌های غیر قابل استفاده و شرکت‌ها و همچنین اصلاح ساختار مالی بانک از برنامه‌های مهم ما در دو سه سال آینده خواهد بود.
سفارش نمی پذیریم
مدیرعامل بانک ملی در ادامه با اشاره به برخی از حواشی مطرح شده و اعمال فشارهای موجود درباره بانک ملی و شخص وی اعلام کرد: مطمئن باشید دیگر بانک ملی براساس فشار و سفارش برای اعطای تسهیلات تصمیم گیری نخواهد کرد و تمامی سیاست‌های این بانک در چارچوب قوانین خواهد بود. براین اساس دیگر به گونه‌ای تصمیم گیری نمی کنیم که در خدمت بخش اسمی و سفته بازی و دلالی باشند بلکه در جهت خدمت به بخش تولید و اقتصاد حرکت خواهیم کرد.
مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر این‌که من هرگز به شایعات اهمیت نمی‌دهم و آمده‌ام تا اهداف مشخصی که برای ساماندهی وضعیت این بانک تعیین کرده‌ایم را محقق کنیم، افزود: براین اساس فشارهای بدهکاران و یا فشارهای سیاسی نمی‌تواند هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد ما داشته باشد بلکه باید آسیب‌های جدی را حل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در ۱۰ ماه گذشته هیچ‌گونه فشاری از دولت به ما وارد نشده که باید منابعی را لزوما در جایی که امکان آن وجود نداشت صرف کنیم این در حالی است که هرگاه مساله‌ای پیش آمد و ما آن را استدلال کردیم دولت نیز پذیرفت و توانسته‌ایم به راحتی در مسیر خود حرکت کنیم.
همتی همچنین با اشاره به انتقاداتی که گاها از سوی برخی نمایندگان مطرح می‌شود، افزود: ما به همه آنها حتی اگر اختلاف‌نظری هم داشته باشیم احترام می‌گذاریم، اما به هیچ عنوان زیربار درخواست‌های شخصی غیرمنطقی نخواهیم رفت. در عین حال نمایندگان تا زمانی که نماینده مردم باشند تا حد امکان با آنها برای حل مشکلات مردم همراهی خواهیم کرد.
تمایلی به اعلام اسامی دانه درشت‌ها نداریم
مدیر عامل بانک ملی در ادامه از معوقات بانکی به عنوان یکی از مشکلات اصلی بانک ملی یاد کرد و افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی از بخش خصوصی داریم که ۸۰ درصد آن مشکوک‌الوصول بوده و سررسید آن از ۱۸ ماه گذشته است، براین اساس ۱۰ کارگروه را تعیین کرده‌ایم تا بتوانند با دانه‌ درشت‌ها وارد مذاکره شده و مسائل را حل و فصل کنند که تاکنون به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.وی همچنین با بیان این‌که تمایلی به اعلام اسامی بدهکاران بانکی نداریم، گفت: ما به دنبال ماجراجویی نیستیم بلکه اگر بتوانیم مسائل را آرام و بدون حاشیه حل کنیم به اهداف خود خواهیم رسید.
همتی افزود: در ظرف دو ماه گذشته با جلساتی که با برخی از بدهکاران بانکی داشتیم توانسته‌ایم با حدود ۲۵ نفر از آنها وارد مذاکره شده و نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از معوقات خود را تعیین تکلیف کنیم.
مدیرعامل بانک ملی با اشاره به شرایطی که برای بازپس گیری طلب از بدهکاران تعیین شده است، توضیح داد: باید بخشی از بدهی پرداخت و در مورد بخشی نرخ تعدیل و همچنین باید وثیقه‌ها نیز تحکیم شود. این در حالی است که بخش عمده‌ای از این بدهکاران تولید‌کنندگان هستند که تا حد امکان با آنها مدارا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: نوع دوم بدهکاران افرادی هستند که حاضر نیستند به راحتی بدهی خود را بپردازند، از این‌رو با پیگیری‌های حقوقی و قضایی معوقات خود را از آنها پس خواهیم گرفت.
اعدام مه‌آفرید دریافت طلب ما را متوقف کرد
مدیر عامل بانک ملی در ادامه در مورد دریافت اصل و فرع طلب این بانک از مه‌آفرید گفت: اصل بدهی ما از این فرد حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان است که بازمانده‌های وی پرداخت خواهند کرد.
وی ادامه داد: زمانی که مه‌آفرید در زندان حضور داشت در چندین جلسه با حضور وکیل و نماینده دادستانی با او مذاکره کردیم و قرار بود که برای حل این مساله ۷۵ تا ۸۰ درصد گروه فولاد را قیمت‌گذاری کرده و به جای طلب خود برداریم که البته گاهی اختلاف‌نظر داشتیم اما با حضور کارشناسان در حال نهایی‌شدن بود که با اعدام مه‌آفرید همزمان شد.
همتی تصریح کرد: عملا با اعدام مه‌آفرید دریافت بخشی از طلب ما نیز متوقف شد اما اخیرا با مکاتباتی که انجام داده‌ایم در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم اصل طلب خود را دریافت کنیم و فرع آن را نیز خواهیم گرفت.
مدیر عامل بانک ملی با اشاره به بدهی دیگر این گروه به بانک ملی که مربوط به شعبه مرکزی می‌شود، گفت: نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان نیز در این بخش طلب داریم که البته وثیقه‌های آن نیز در اختیار ماست.
وی خاطر نشان کرد: با مجموع ۱۰۵۰ میلیارد تومان از اصل طلب از مه‌آفرید و گروه وی، همچنین با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به شعبه مرکزی ما حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این بخش معوقات داریم که با پیگیری‌های انجام شده خواستار دریافت اصل و فرع آن هستیم.
چرا نرخ وام پرداختی به طلاهای ذخیره شده افزایش نیافته است؟
مدیر عامل بانک ملی در پاسخ به سوالی در مورد این‌که چرا با وجود افزایش نرخ جهانی طلا هنوز هم بانک کارگشایی به طلاهای دریافتی همان سود چند سال پیش را می‌پردازد، یادآور شد: منابع قرض‌الحسنه ما محدود است و اگر قرار باشد همراه با نرخ روز طلا پیش برویم تقاضا برای دریافت وام سنگین خواهد شد که مطمئنا نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم بنابراین اگر منابع ما تقویت شود حتما نرخ فعلی پرداختی به طلاهای ذخیره شده را نیز تعدیل خواهیم کرد.
آمار منابع و مصارف بانک ملی
همتی همچنین با اشاره به آخرین آمار منابع و مصارف بانک ملی خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار در نهم مرداد‌ماه سال جاری کل منابع ریالی و ارزی این بانک بدون احتساب شعب خارجی به ۱۰۲هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقابل کل مصارف آن نزدیک به ۸۳٫۵ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |