جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 131032 14:25 1399/11/09
تجارت ایران با سازمان همکاری اقتصادی اکو به روایت آمارها

تجارت ایران با سازمان همکاری اقتصادی اکو به روایت آمارها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تجارت ایران با سازمان همکاری اقتصادی اکو به روایت آمارها

تجارت ایران با سازمان همکاری اقتصادی اکو به روایت آمارها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارشجهان اقتصاد به نقل از ایرنا، با آغاز شیوع کرونا در جهان، بخش اقتصادی کشورها به ویژه تجارت جهانی با مشکلات فراوانی مواجه و روند افزایشی آن متوقف شد یا روند کاهشی چشمگیری را آغاز کرد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و از اسفندماه سال ۹۸، ویروس همه‌گیر کووید ۱۹ به کشور ما نیز رسید و بخش‌های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد.

کرونا در آغاز موجب بسته شدن مرزها شد و صادرات و واردات کالا را با مشکلاتی همراه کرد و بعد از آن نیز که به مرور مرزها گشایش یافتند، محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به افزایش تجارت کمک شایانی نکرد.

از جمله کشورهایی که ایران تجارت قابل توجهی با آنها داشت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بودند که در همین راستا «مهرداد سعادت» رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه حجم تجارت به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا در جهان کاهش داشته است، اظهار داشت: پیش از این تجارت قابل توجهی با کشورهای عضو سازمان اکو داشتیم که از این پس نیز با برقراری دیپلماسی اقتصادی می‌توان مبادلات تجاری را افزایش و حجم آن را ارتقا داد.

وی افزود: موضع اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در مسائل سیاسی، بر اساس دیپلماسی اقتصادی بود زیرا برای تجارت فعلی سال‌ها تلاش شده و نباید از بین برود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشورهای جهان با گفت و گو قابل حل است، تصریح کرد: نمی‌توان تک بعدی در جهان بود و شرایط اقتصادی خوبی را فراهم کرد.

سعادت با اشاره به صادرات ۲۱ میلیارد دلاری ایران به سایر کشورها، خاطرنشان کرد: در این مدت ۷۵ درصد کالاها به کشورهای همسایه صادر شده است که سهم ترکیه هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه شاهد رشد منفی ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در تجارت با این کشور عضو سازمان اکو بودیم، تاکید کرد: این کاهش دلایل مختلفی از جمله بسته بودن مرزها و محدودیت ترددها داشته که مانع افزایش، رشد و بهبود تجارت با ترکیه در آینده نخواهد بود.

تجارت ایران با سازمان همکاری اقتصادی اکو به روایت آمارها

ایران، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند که در نیمه نخست سال جاری ایران با این کشورها بیش از ۹ میلیون و ۱۹۹ هزار تن برابر با چهار میلیارد و ۵۴۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۹۲۰ دلار تجارت انجام شده است.
سهم صادرات ایران در این بازه زمانی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۲۹۵ تن برابر با ۲ میلیارد و ۵۲۶ میلیون و ۱۸ هزار و ۵۳۸ دلار بوده که از این میزان، کشور افغانستان با یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۲۷ دلار، مقصد اول صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه بوده است.

ایران در این مدت بالغ بر ۲ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۷۰۶ تن کالا برابر با ۲ میلیارد و ۱۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۳۸۲ دلار از کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو واردات داشته که بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۸۳۴ میلیون و ۲۴۷ هزارو ۹۴۸ دلار بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |