جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 140680 18:50 1400/02/18
تثبیت نرخ 20 هزار تومانی دلار با اجرای برجام

تثبیت نرخ 20 هزار تومانی دلار با اجرای برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تثبیت نرخ 20 هزار تومانی دلار با اجرای برجام

تثبیت نرخ 20 هزار تومانی دلار با اجرای برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

هفته گذشته به دلیل خبرهای خوب رسیده از وین و قوت یافتن اجرایی شدن برجام دوم موجب شد نرخ دلار تا حدود 12 درصد ریزش کند، با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس ارشد اقتصادی گفتگو کرده ایم.

دکتر حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به این که مهمترین عامل افزایش نرخ ارز انتظارات تورمی است، گفت: انتظارات تورمی از سیاستهای کلان اقتصادی و از رویکرد های اقتصادی نشات می گیرد و در چند سال اخیر به دلیل تورم بالا و کمبود منابع هم در حوزه واردات کالاهای ضروری و هم کالاهای غیرضروری، موجب شده است تا محدودیت واردات کالا در دو هزار و 700 قلم کالا ایجاد شود.

محمودی اصل گفت: در نتیجه این محدودیت موجب شد تا قیمت دلار تحت تاثیر قرار گیرد.

این تحلیل گر بازار های مالی گفت: به دلیل کمبود منابع و از سوی دیگر به دلیل ممنوعیت واردات در بعضی از بخش ها شاهد تورم شدید در آن بخش ها بودیم، ضمن این که خود تورم کالایی بر قیمت ارز نیز تاثیر گذار خواهد بود، اما با انتخاب بایدن و وعده برگشت به برجام، حال منابع مختلف پیشرفت‌های محصوص در مذاکرات برجامی را مطرح کرده اند که موجب شده است تا انتظارات تورمی کاهش یابد.

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: همچنین نزدیک به حدود 20 میلیارد دلار منابع ارزی حاصل تبدیل ریال به دلار در جهت حفظ ارزش دارایی ها در گذشته بوده ایم و این حجم از دلار از چرخه مبادلات خارج شده بود. با خبرهای خوب رسیده در برجام شاهد هستیم که یک مقدار از این ارزها با کاهش انتظارات تورمی در حال ورود به بازار ارز هستند که طبیعتا بر قیمت ارز تاثیر گذار خواهد بود.

محمودی اصل بیان داشت: اما دیگر کالاها به دلیل این که عملا اتفاق خاصی روی نداده است وممنوعیت ها برداشته نشده و ارزی آزاد نشده است، قیمت کالا ها کاهش نیافته است.

وی افزود: به نظر می رسد که برخی از اتفاقات پیش خور شده است و بهای تمام شده برخی از کالا ها مبنای دلاری بین 25 تا 28 هزار تومان است و در چنین حالتی صاردات ارزش پیدا می کند و برای برخی کالاها دلار زیر 20هزار تومان موجب افت صادرات خواهد شد، چرا که در این قیمت ارزش اقتصادی صادرات از بین می رود  و همین مسئله در دوره های بعدی موجب کمبود ارز خواهد شد.

این تحلیل گر بازار های مالی گفت: در چنین شرایطی بنده از هیجانات استقبال نمی کنم و هیجانات چه به سمت بالا و چه به سمت پایین خوب نیست.

وی پیش بینی کرد: اگر مذاکرات نتیجه دهد و تحریم ها برداشته شود احتمالا دلار در زیر 20 هزار تومان تثبیت نخواهد شد. و نرخ دلار در دامنه بین 20 تا 21 هزار تثبیت خواهد شد.

محمودی اصل در پایان تاکید کرد: با توجه به افزایش نقدینگی و افزایش پایه پولی همچنان در کشور تورم خواهیم داشت و همین تورم عامل افزایش نرخ ارز خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |