جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 125891 16:40 1399/10/02
تا 4 سال دیگر خودروی خودران اپل تولید خواهد شد

تا 4 سال دیگر خودروی خودران اپل تولید خواهد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تا 4 سال دیگر خودروی خودران اپل تولید خواهد شد

تا 4 سال دیگر خودروی خودران اپل تولید خواهد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، تلاشهای سازنده آیفون در زمینه خودروسازی تحت پروژه تایتان پیش می رود و از سال ۲۰۱۴ که اپل برای نخستین بار طراحی خودرو را آغاز کرد، روند پرفراز و فرودی داشته است. در یک مقطع اپل از تلاشها برای تمرکز روی نرم افزار عقب نشینی کرد و به ارزیابی مجدد اهدافش پرداخت.

دوگ فیلد، یکی از اعضای باسابقه اپل که برای شرکت خودروسازی تسلا کار کرده است، در سال ۲۰۱۸ به این شرکت فناوری بازگشت تا بر این پروژه نظارت کند و در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۹۰ نفر را از این تیم اخراج کرد. دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند اپل از آن زمان پیشرفت کافی داشته تا اکنون تولید خودرویی برای مصرف کنندگان را هدف بگیرد.

هدف اپل برای ساخت یک خودروی شخصی برای بازار انبوه برخلاف هدف رقیبانی مانند Waymo شرکت آلفابت است که روبو تاکسی را به منظور جابجایی مسافران برای سرویسهای تاکسی اینترنتی خودران ساخته است. طراحی باطری جدیدی که می تواند هزینه های باطری را کاهش داده و مسافت پیمودنی خودرو را افزایش دهد، در استراتژی اپل برای تولید خودروی خودران محوری است.

تولید خودروی خودران حتی برای شرکتی مانند اپل که پول فراوانی دارد و سالانه صدها میلیون دستگاه الکترونیکی می سازد که قطعاتش در سراسر جهان تولید می شوند اما هرگز یک خودرو نساخته است، یک چالش زنجیره تامین محسوب می شود. برای الون ماسک، بنیانگذار تسلا ۱۷ سال طول کشید تا سرانجام به سودآوری پایدار در خودروسازی دست پیدا کند.

یک منبع آگاه که برای پروژه تایتان کار کرده است، در این باره گفت: اگر در دنیا یک شرکت باشد که منابع کافی برای انجام چنین کاری داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود اما در عین حال خودرو، تلفن همراه نیست. معلوم نیست که چه شرکتی خودروی برند اپل را مونتاژ خواهد کرد اما منابع آگاه اظهار کرده اند که انتظار دارند این شرکت به یک شریک تولیدکننده برای تولید خودرو متکی باشد. و همچنان این احتمال وجود دارد که اپل به جای تولید یک خودرو با برند اپل، تلاشهای خود در زمینه خودروی خودران را تنها به ساخت سیستمهای هدایت اتوماتیک خودرو محدود کند که در خودروهای تولید خودروسازان بکار گرفته می شود.

این منابع آگاه هشدار دادند که تاخیرهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا ممکن است تاریخ شروع تولید خودروی اپل را به سال ۲۰۲۵ یا فراتر از آن به تاخیر بیاندازد. ارزش سهام شرکت تسلا روز دوشنبه ۶.۵ درصد سقوط کرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار این خبر با ۱.۲۴ درصد افزایش بسته شد. به گفته منابع آگاه، اپل تصمیم گرفته است برای عناصر این سیستم شامل حسگرهای لیدار که به خودروهای خودران کمک می کنند دید سه بعدی از جاده داشته باشند، از شرکتهای دیگر کمک بگیرد. این شرکت ممکن است برای اسکن فواصل مختلف، از حسگرهای لیدار متعدد استفاده کند.

برخی از حسگرها می توانند از واحدهای لیدار ساخت اپل گرفته شوند. مدلهای آیفون ۱۲ و آی پد پرو اپل که امسال عرضه شدند، به حسگرهای لیدار مجهز هستند. رویترز پیشتر گزارش کرده بود که اپل مذاکراتی با تولیدکنندگان حسگر لیدار داشته است اما تولید حسگر خود را هم مد نظر دارد. همچنین برای باطری خودرو اپل قصد دارد از طراحی مونوسل استفاده کند که به آزادسازی فضای بیشتری در داخل بسته باطری کمک می کند.

این طراحی به معنای آن است که مواد فعال بیشتری می توانند در باطری جای بگیرند و خودرو مسافت طولانیتری را می تواند طی کند. اپل پیشتر با شرکت مگنا اینترنشنال درباره تولید یک خودرو وارد مذاکره شده بود اما پس از این که برنامه های اپل مبهم شد، این مذاکرات به جایی نرسید.

بر اساس گزارش رویترز، اما تولیدکنندگان قراردادی برای سود کردن معمولا خواهان حجم بالای تولید هستند که این موضوع چالشی برای اپل محسوب می شود که یک تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از این رو برخی از سرمایه گذاران نسبت به برنامه تولید خودرو توسط اپل با احتیاط واکنش نشان دادند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |