جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 182825 11:14 1401/03/25
تا پایان شهریور ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد افتتاح می شود

تا پایان شهریور ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد افتتاح می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تا پایان شهریور ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد افتتاح می شود

تا پایان شهریور ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد افتتاح می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روز سه‌شنبه در افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در مجموعه مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مستقر در استان البرز، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده باید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را تا پایان سال به ۲۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در کشور برسانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که بیش از ۳۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال بوده که باید به یک هزار و ۲۰۰ شرکت برسد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را به یک هزار شرکت افزایش دهیم باید زیرساخت‌ها همچون پارک‌ها و دهکده‌های علم و فناوری را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به شعار امسال و تأکید رهبر معظم انقلاب بر دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی، یادآور شد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بار سنگینی در این خصوص بر دوش دارد.

خیام‌نکوئی با بیان اینکه ظرفیت بخش کشاورزی کم‌نظیر است، گفت: نتوانستیم از ظرفیت دانشی و فناوری بخش کشاورزی به نحو مطلوب برای ارتقای بخش استفاده کنیم، این عدم استفاده حتی علیرغم زحمات بسیار زیاد معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم عملیاتی ‌نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های فناور در غیر از بخش کشاورزی بودند و برای اولین بار بخش کشاورزی را توانستیم به این معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ورود دهیم.

خیام نکوئی با بیان اینکه اگر ۱۰ درصد از ظرفیت علمی کشاورزی کشور به این بخش ورود کنند شاهد تحول بزرگی خواهیم بود، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت پارک علم و فناوری به بهترین نحو ممکن برای تبدیل ایده‌ها به نمونه و الگو و سپس مراحل تجاری‌سازی استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه بخش کشاورزی تضمین‌کننده امنیت غذایی پایدار است، یادآور شد: ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی بوده و این بخش، پاسخگوی مهم‌ترین اولویت کشور (غذا) است.

به گفته وی، برای پایداری واقعی غذا باید از تمام ظرفیت‌های دانشی و فناوری بخش کشاورزی در این جهت استفاده شود.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر این اتاق بیافتد بدون کاهش مساحت سطح زیر کشور تحول بزرگی به وجود خواهیم آورد.

خیام‌نکوئی با اشاره به افتتاح دهکده‌های علم فناوری کشاورزی در کشور، گفت: نخستین دهکده علم فناوری کشاورزی کشور حدود یک ماه و نیم پیش در استان خراسان رضوی با ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان به بهره‌برداری رسید که ظرفیت افزایش آن تا ۲۰۰ شرکت وجود دارد و همچنین دومین دهکده فردا با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان همدان افتتاح می‌شود.

وی از افتتاح ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد تا شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: حداقل ۵۰ مزرعه نوآوری و الگویی در سطح کشور تا پایان سال ایجاد می‌شود که در هر دهکده ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون لشکر ۱۰ هزار نفری محققان و مروجان در سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی در ۳۱ استان همراه با ۲۰ موسسه و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی داریم که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.

به گفته وی، شورای راهبردی برای تحقیقات بخش دامپزشکی کشور راه‌اندازی شده و تمام ظرفیت‌های را در اختیار این بخش قرار داده‌ایم تا بر اساس نیاز این سازمان دامپزشکی مسیر تحقیقات طی شود. البته این سیاست‌ها در دیگر بخش‌ها نیز ایجادشده تا پژوهش برای حل مشکلات اولویت‌دار بخش انجام شود.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورز دعوت از تمام معاونت‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سرمایه‌گذارانی که مایل به حضور در بخش کشاورزی هستند، گفت: با این مهم تحول چشمگیری در این حوزه به وجود می‌آوریم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه به‌زودی دهکده فناوری راه‌اندازی در استان سیستان و بلوچستان می‌شود، گفت: این استان می‌تواند به مهم‌ترین قطب تولید گوشت شتر تبدیل شود و ما در سال‌های آینده ضمن واردکردن گوشت شتر به سبد خانوار، تحول چشمگیری در اشتغال و دانش این حوزه خواهیم داشت.

گفتنی است؛ نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) راه‌اندازی شده که نخستین مرحله آن در ۶۰ هکتار با ۵۰ شرکت دانش‌بنیان آغاز به کارکرده و با راه‌اندازی سه فاز پارک علم و فناوری ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک مستقر خواهند شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |