جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 11713 14:19 1394/01/25
تاوان محدودیت توسعه پهنای باند را وزیر داد!

تاوان محدودیت توسعه پهنای باند را وزیر داد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاوان محدودیت توسعه پهنای باند را وزیر داد!

تاوان محدودیت توسعه پهنای باند را وزیر داد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 یازدهمین کارت زرد دولت به نام واعظی ثبت شد

مهدی زاهدی

در حالی روز سه شنبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی مجلس اولین کارت زرد خود را به خاطر آنچه نمایندگان تحت عنوان عدم توسعه باند اینترنت و شبکه ملی اطلاعات از مجلس گرفت که وی به صراحت اعلام کرد: بدون افزایش پهنای باند و توسعه زیرساختهای ارتباطی شبکه ملی اطلاعات قابل اجرا نیست!

محمود واعظی که برای پاسخ به سوال نصرالله پژمان‌فر مرتضی آقا تهرانی درجلسه مجلس حضور یافته بود به سوالات مطرح شده پاسخ داد، اما با توجه به اینکه نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وی قانع نشد، سوال به رأی گذاشته شد که از مجموع 195 نماینده حاضر با 70 رأی موافق، 99 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع مجلس از پاسخ‌های وی قانع نشد؛ بدین ترتیب یازدهمین کارت زرد مجلس به دولت به نام واعظی ثبت شد.

هزینه اینترنت 10 برابر هزینه واقعی آن است!

نصرالله پژمانفر در توضیح سوالش از واعظی با تأکید بر این‌که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی به عزم و اراده نیاز دارد، گفت: نه تنها چنین عزم و اراده‌ای دیده نمی‌شود بلکه استفاده کاربران از اینترنت بسیار بالا و حتی بالغ بر 8 تا 10 برابر هزینه واقعی است.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات بعد از وزارت نفت از پردرآمدترین وزارتخانه‌ها است. افزود: مجلس برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بودجه مناسبی را اختصاص داد اما در عمل به جز چند اصلاح خروجی دیگری دیده نشد و کار بیشتر از 5 درصد جلو نرفت.

مدیریت فضای مجازی با هدف سرگرم کردن مردم در دست آمریکا است!

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که ما نسبت به مدیریت فضای مجازی نقشی نداریم، گفت: مدیریت و حاکمیت فضای مجازی با هدف سرگرم کردن مردم در دست آمریکا است و در این شرایط که شبکه ملی اطلاعات آن هم باعنوان پیچ تاریخی تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها توجه نمی‌شود، این در حالی است که در مجلس و شورای مجازی بر لزوم توسعه زیرساخت‌ها برای دستیابی به پیشرفت تأکید شده است.

پژمانفر با بیان این‌که شبکه‌های خارجی عموماً از شبکه ملی اطلاعات به عنوان محدودکننده و ترک کننده ارتباطات با اینترنت جهانی نام می‌برند،‌ گفت: متأسفانه وزارت ارتباطات نیز این موضوع را به شکل دیگری عنوان می‌کند و می‌گوید که این پروژه به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. حال این‌که اعتقاد ما این است راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به عزم و اراده و نه چند هزار میلیارد تومان نیاز دارد که این عزم و اراده وجود ندارد.

دست در جیب مردم کرده اید!

پژمانفر با طرح این سوال که چرا باید هزینه استفاده کاربران از اینترنت بسیار زیاد باشد،‌ گفت: شما با گرفتن 8 تا 10 برابر پول از مردم نسبت به هزینه واقعی استفاده از اینترنت در واقع دست در جیب مردم کرده‌اید. این افزایش هزینه فشار مضاعفی به مردم تحمیل می‌کند که در نهایت این پول‌ها به خارجی‌ها داده شده و دیگران نفع می‌برند. چرا اجازه افزایش توان داخلی را ندارید و این کار را به عهده شرکت‌های خارجی داده‌اید؟ چه کسانی پشت پهنای باند هستند؟

وی در پایان خطاب به وزیر ارتباطات گفت: آقای وزیر شما 11 ماه قبل به ما وعده راه‌اندازی و استفاده درست از شبکه اطلاعات دادید اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

سوالی که 11 سال پرسیده نشد!

محمود واعظی در پاسخ به این پرسش که دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟ پاسخ داد: تجارت الکترونیک و دیگر برنامه‌هایی که در زمان رای اعتماد به مجلس وعده دادم را با وجودی که در زمان تحویل وزارتخانه تنها 14 درصد از تکالیف برنامه پنجم توسعه تحقق یافته بود را پذیرفتم و در حالیکه نیمی از زمان این برنامه گذشته بود ولی همه مسئولیت‌های اجرای برنامه پنجم توسعه را پذیرفتم و گفتم تا پایان سال 94 همه این وظایف را انجام می‌دهم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به پژمان‌فر و آقاتهرانی پرسید: آیا طی یازده سال گذشته و در دوره‌های قبل از بنده نباید از مسئولان وقت در خصوص توسعه شبکه و پهنای باند و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سوال می‌پرسیدید؟ آیا می‌توانید شبکه ملی اطلاعات را بی‌آنکه پهنای باند را افزایش دهیم اجرا کنیم؟

وی ادامه داد: اینترنت یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات است و ما همه خدمات این شبکه را به صورت همزمان در دست انجام داریم.

طرح شبکه ملی به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکلیف ماده 2 برنامه پنجم توسعه، گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات نه به وزارت ارتباطات ابلاغ شده و نه بنده مسئولیتی در برابر آن دارم ولی بر اساس وظایف کاری این وزارتخانه در خصوص پیام صوتی یا همان MMS در چهار ماده و 39 بند که در تاریخ 25/6/87 به تصویب رسیده بود و شورای انقلاب فرهنگی این مصوبه را به وزارت ارتباطات ابلاغ و وزارت ارتباطات نیز آن را به اپراتورها ابلاغ کرده بود عمل کردیم. همچنین ضوابط میزبانی و تبادل اطلاعات را که در هشت ماده و 104 بند به تصویب رسیده بود و ابلاغ شده بود را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه پهنای باند محدودیت داریم، گفت: چون شبکه ملی اطلاعات قرار است تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و راه‌اندازی این شبکه نیز در هیچ سندی به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است که پهنای باند گسترش نیابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به آمار پنج درصدی پژمان‌فر، گفت: پهنای باند داخل قبل از دولت یازدهم 500 گیگابیت بود ولی امروز به 2400 گیگابیت رسیده است. پهنای باند بین‌الملل نیز 70 گیگابیت بود که اکنون به 170 گیگابیت افزایش یافته است. همه همت‌مان را گذاشتیم تا پهنای باند داخلی را گسترش دهیم و اپلیکیشن‌های فاخر را توسعه دهیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |