جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 107890 18:37 1399/05/04
تامین اعتبار طرح حمایتی مسکن منجر به رشد تورم می‌شود

تامین اعتبار طرح حمایتی مسکن منجر به رشد تورم می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تامین اعتبار طرح حمایتی مسکن منجر به رشد تورم می‌شود

تامین اعتبار طرح حمایتی مسکن منجر به رشد تورم می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طرح ودیعه مسکن با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی

گروه امور زیربنایی-با رونمایی از طرح «ودیعه اجاره مسکن» در روز چهارشنبه، روزنامه جهان اقتصاد مطلبی با عنوان وام ودیعه مسکن در چاله «تورم انتظاری» منتشر کرد که در آن با یکی از کارشناسان بازار مسکن، افشین پروین پور مصاحبه شده بود.

در این گفتگو، پروین پور گفته بود که این وام می تواند منجر به «تورم انتظاری» در بازار مسکن شود، چراکه مالک ها این پیش فرض را خواهند داشت که همه کسانی که می خواهند خانه اجاره کنند، به این تسهیلات دسترسی دارند، در حالی که این طور نیست و همه کسانی که بخواهند، نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ یعنی قطعا تعداد فقرات این وام، با توجه به منابع محدودی که در اختیار دولت است، عدد محدودی است.

به گزارش جهان اقتصاد، حال بعد از گذشت چهار روز از معرفی این طرح، برخی کارشناسان معتقدند که دولت درحالی طرح ودیعه مسکن را با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار داده که مشخص نیست محل تأمین این اعتبار کجاست؟ اگر قرار است از خط اعتباری بانک مرکزی تامین شود، تورم آن در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

گروه های مشمول دریافت تسهیلات موضوع این مصوبه شامل کارگران و حقوق بگیران ثابت، (با اولویت ازدواج های جدید و خانواده های 5 نفره و بیشتر)، مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و زنان سرپرست خانوار هستند که در این زمینه وثایق لازم برای اخذ وام متعاقبا از طریق سامانه طرح اقدام ملی اعلام می شود.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مستأجرانی که قراردادهای خود را بدون کد رهگیری تمدید کرده اند نمی توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند.

آن طور که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، تسهیلات ودیعه مسکن برای تهران 50 میلیون تومان است و مستأجران ماهانه باید حدود 540 هزار تومان بپردازند، همچنین در شهرهای بزرگ با وام 30 میلیون تومانی ماهانه حدود 325 هزار تومان و در شهرهای کوچک (وام ودیعه مسکن 15 میلیون تومانی) سود ماهانه پرداختی از سوی مستأجران 162 هزار تومان است.

متقاضیان واجد شرایط از ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 4 مرداد با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی  300073640 از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کردند. مهلت ثبت نام در ساعت 24 روز پنج شنبه مورخ  9 مرداد به اتمام خواهد رسید.

‌ طرح ودیعه مسکن پس از آن اعلام شد که مجلس نیز طرح مالیات بر خانه های خالی و طرح مسکن انقلاب را در دستور کار قرار داد؛ خلاصه طرح مسکن انقلاب این است که بانک مرکزی سالانه 100 هزار میلیارد تومان برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی(هر واحد 100  میلیون تومان) اختصاص دهد. طرح دیگری نیز در دولت پیگیری می شود با نام طرح مسکن ملی که محل تامین اعتبار آن بانکها بودند.

توجه به بخش مسکن و ساختمان که نزدیک به 40 درصد بودجه خانوار را می بلعد و به عنوان موتور محرک اقتصاد حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می شود، اقدامی نیکو است اما شیوه تامین مالی آن جای تامل بسیار دارد. نمی شود که از محل بیت المال برای عده ای هزینه کنیم و زیان عامه (تورم) نصیب 85 میلیون نفر از جمله همان خانوارهای تسهیلات گیرنده شود.

این درحالی است که هنوز خط اعتباری 40 هزار میلیاردی بانک مرکزی به بانک مسکن برای مسکن مهر پس از گذشت بیش از 10 سال به بیت المال بازنگشته آنهم در حالی که برخی از تسهیلات گیرندگان وام خود را تسویه کرده اند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 حدود 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که حدود 30 درصد یعنی7/2 میلیون خانوار مستاجر هستند که اگر با توجه به محدودیت های اعمال شده تنها یک چهارم مشمول دریافت این تسهیلات باشند سرجمع تسهیلات 90 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که حدود 25 درصد پایه پولی در سال 98 است.

البته که دولت فعلاً فقط 20 هزار میلیارد تومان منابع برای ودیعه مسکن در نظر گرفته است که احتمالاً 400 هزار خانوار موفق به دریافت این تسهیلات خواهند شد.

اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی وام ودیعه مسکن، با توجه به ضریب فزاینده 7 درصدی می تواند منجر به افزایش چشم‌گیر رشد نقدینگی شود.

اما سوال مشخص برای این طرح این است که محل تأمین این تسهیلات کجاست؟ محل تامین مابه التفاوت سود 13 درصد و سود تسهیلات متعارف بانکی کجاست؟

اگر قرار است از خط اعتباری بانک مرکزی تامین شود با توجه به ضریب فراینده 7 برابری و رشد شدید نقدینگی از این محل، تورم ویرانگری در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

اما اگر از محل مالیات و سایر درآمدهای بخش املاک و مستغلات یا فروش اوراق برای توسعه بخش مسکن بهره بگیریم، آثار منفی آن به مراتب کمتر خواهد بود.

**هشدار پلیس به متقاضیان کمک ودیعه مسکن

از سوی دیگر، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا هشدارهایی را برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری از شهروندان در پوشش دریافت کمک ودیعه مسکن ارائه کرد.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فرآینده ثبت نام برای بهره‌مندی از وام ودیعه مسکن، گفت: برای رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا تصمیم مسئولان امر بر این شده تا متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، تمام مراحل ثبت نام خود را به شکل غیرحضوری انجام دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز نگرانی هایی در مورد سودجویی احتمالی برخی افراد فرصت طلب وجود دارد که می توان با رعایت یکسری نکات پیشگیرانه به راحتی از آنها جلوگیری کرد.

رجبی گفت: لازم است که شهروندان به دو نکته مهم توجه کنند. اول آدرس سایت که باید عینا همین آدرس باشد و دیگری شماره پیامک است.

وی با تاکید بر اینکه متقاضیان دریافت وام باید مراقب تماس‌های تلفنی و پیامک‌های پیش ثبت نام دریافت وام مسکن باشند، افزود: بزهکاران سایبری از این فرصت سوءاستفاده کرده و متقاضیان دریافت وام را به سوی سایت‌های جعلی و فیشینگ هدایت می‌کنند یا اینکه اقدام به دریافت مبالغی از آنان می‌کنند و به همین دلیل لازم است شهروندان توجه داشته باشند که ثبت نام صرفا از طریق گفته شده قابل انجام است و به وعده ها و تبلیغ های دروغین توجه نکنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |