پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 132324 13:50 1399/11/19
تالار شیشه ایی 35 هزار واحد صعود کرد

تالار شیشه ایی 35 هزار واحد صعود کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تالار شیشه ایی 35 هزار واحد صعود کرد

تالار شیشه ایی 35 هزار واحد صعود کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 35 هزار و 151 واحد به رقم یک میلیون و 170 هزار و 497 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با رشد 4 هزار و 973 واحد به رقم 420 هزار و 957 واحد رسید. ارزش روز شرکت‌های بورسی در بازار امروز به بیش از 4 میلیون و 655 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 6.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 808 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 903 میلیارد تومان داد و ستد کردند. روند یکساله شاخص بورس تهران اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 5 هزار و 765 میلیارد تومان رسید را نیز در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از 12 هزار و 668 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی 3.1 درصد رشد کردند همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.2 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 2.4 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 3.8 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2.2 درصد رشد کرد.

نقشه امروز معاملات بورس تهران امروز نمادهای شاخص‌ساز به وظیفه خود عمل کرده و بیشترین اثر افزایشی را نماد پتروشیمی خلیج‌فارس، سپس فولاد مبارکه، ملی‌مس، شستا، گل‌گهر، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بر عهده داشتند. نمادهای پرتراکنش در بورس امروز شامل زرماکارون، لیزینگ پارسیان، شستا، بیمه آسیا، تأمین سرمایه امین، بهساز کاشانه تهران و توسعه و عمران امید بودند. با نگاهی به معاملات فرابورس ایران در می‌یابیم امروز شاخص کل با رشد 278 واحدی به رقم 17 هزار و 413 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 192 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 2.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 580 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 765 میلیارد تومان در فرابورس داد و ستد کردند. امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین، گهرزمین و صنعتی مینو و ذوب‌آهن به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد بیمه پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌ است. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سپیدار سیستم آسیا، کشاورزی و دامپروری ملاردشیر، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات،‌ پتروشیمی ارومیه، ذغال‌سنگ پروده طبس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، برق و انرژی پیوندگستر پارس بوده‌اند.

همچنین سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی هم از نمادهای پرتراکنش فرابورس به شمار می‌رفت. به گزارش فارس، امروز از دلایل مهم رشد شاخص بورس تصمیمات شورای عالی بورس بوده است که یکی از آنها تصمیم‌گیری در مورد دامنه نوسان نمادها بوده است که از روز شنبه اجرا می‌شود بگونه‌ای که هر روز نمادها برای افزایش حداکثر تا 6 درصد می‌توانند نوسان کنند و برای کاهش حداکثر تا 2 درصد می‌توانند ریزش کنند.

همچنین قرار شد قیمت‌گذاری در مورد محصولات بورسی انجام نشود همچنین اعتبار خرید کارگزاری‌ها به 60 درصد تغییر پیدا کرد و قرار شد کانون سهامداران حقیقی نیز تشکیل شود تا از حقوق سهامداران خرد و حقیقی دفاع کنند و همچنین قرار شد نهادهای مالی در بازار سرمایه توسعه پیدا کنند و توسعه فعالیت کارگزاری‌ها، شرکت‌های تأمین سرمایه، سبدگردان‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و سایر نهادها توسعه پیدا کنند. به نظر می‌رسد، این تصمیمات اثر مثبتی بر بازار گذاشته البته همان گونه که کارشناسان قبلا هم گفته بودند بسیاری از سهام موجود در بازار واقعاً ارزنده شده و موقع خرید است، اما در عین حال به خاطر جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران حقیقی مرتب توصیه می‌شود، اولا سرمایه‌گذاری از محل پس‌انداز انجام شود و سرمایه‌گذاری در یک افق 6 ماهه تا یکساله انجام شود و نیز حتما از افراد خبره و متخصص و امین مشورت گرفته شود تا دچار زیان نشویم.

سرمایه‌گذاری در بازار همراه با ریسک و خطر است و ممکن است نوسانات افزایش و یا کاهش قیمت سهام صورت گیرد که نباید سرمایه‌گذاران از ریزش شاخص بترسند، بلکه برای خود استراتژی در نظر بگیرند که آیا مراد از سرمایه‌گذاری در بازار فقط کسب سود و نوسان‌گیری است و یا حضور در بازار سرمایه و پس‌انداز و کمک به توسعه اقتصاد کشور و تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری و انتخاب ترکیب بهینه دارایی‌ها است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |