جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 134292 17:23 1399/12/03
تالارنقره‌ای هم نتواست به داد شاخص کل برسد

تالارنقره‌ای هم نتواست به داد شاخص کل برسد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تالارنقره‌ای هم نتواست به داد شاخص کل برسد

تالارنقره‌ای هم نتواست به داد شاخص کل برسد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در هفته گذشته در بازارجهانی شاهد تقویت کامودیتی ها به خصوص افزایش قیمت نفت بودیم. با این حال شاخص کل بورس روند کاهشی دارد و به خبرهای عالی بنیادی بی تفاوت شده است.

به گزارش جهان اقتصاد، درست است که شاخص کل به خبرهای خوب کامودیتی ها بی تفاوت است اما بورس کالا برخلاف بورس اوراق بهادار در اوج رونق خود به سر می برد، به طوری که بورس کالا موفق شده است در ۱۱ ماهه سال 99 بهترین رکوردهای تاریخی را از ابتدای فعالیت (سال ۸۶) تاکنون به ثبت برساند و در آماری بی سابقه، ارزش معاملات ۱۱ ماهه این بورس با رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۸هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این رقم در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۵۱هزار میلیارد تومان بود. جدا از افزایش قیمت کامودیتی ها افزایش شدید نرخ ارز نیز موجب تشدید رونق در این بازار شده است.

علاوه بر این دو عامل در سال 99 شاهد افزایش تنوع محصولات مورد معامله در این بورس نیز بوده ایم، هم اکنون سهام شرکت بورس کالا در بورس تهران با نماد «کالا» در حال معامله است که مانند سایر سهام های بنیادی در حال ریزش است و صف فروش سنگین دارد و معاملات آن کم رونق است.

در دومین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس بیش از 10 هزار واحد معادل 8 دهم درصد عقب نشست و در کانال یک میلیون و 222 هزار و 659 واحدی ایستاد. اما شاخص کل هم وزن کاهش کمتری نسبت به شاخص کل داشت و با ریزش 26 دهم درصدی معادل دو هزار و 624 واحد در کانال 437 هزار و 173 واحدی آرام گرفت.

با توجه به این که هفت روز از اعمال دستورالعمل دامنه نوسان نا متقارن می گذرد، این قانون فقط موفق شده است تا جلوی ریزش شارپی شاخص کل را بگیرد و بازار سرمایه در حال انتظار است تا سمت و سوی بازار را تشخیص دهد. یکی از موارد کلانی که بر بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار است، بحث برجام است، حال با چراغ سبز آمریکا برای مذاکره 5+1 باید منتظر ماند و دید که آیا برجام مجدد زنده خواهد شد و در صورت برقراری دوباره برجام تاثیر بازار سرمایه از این اتفاق چه خواهد بود؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |