جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 177760 19:07 1401/02/09
تالاب‌های ایران درآستانه تبدیل به «گنداب»

تالاب‌های ایران درآستانه تبدیل به «گنداب»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تالاب‌های ایران درآستانه تبدیل به «گنداب»

تالاب‌های ایران درآستانه تبدیل به «گنداب»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-تالاب‏ها به عنوان ذخایرارزشمند کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و میراث زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند.درسال‏های اخیربه دلیل تغییرات اقلیمی وکاهش بارندگی‏ها، خشکسالی برتالاب‏های کشورسایه افکنده و آن‏ها را بی آب کرده است بنابراین با ازدست دادن این حوضه‏های آبی، جامعه ما دچار خسارت هنگفتی خواهد شد.

به گزارش جهان اقتصاد،امروزه تالاب‏ها نقش بسیارمهمی برای بقای حیات برروی کره زمین دارند به طوری که از بین رفتن آن‏ها برای زندگی انسان نیز مشکل ساز خواهد شد،ایران هم از کشورهای دنیا است که تمامی تنوع ساختاری تالاب‏ها را دارد.

درسال‏های اخیرتالاب‏های کشور با مشکلات متعددی مواجه شدند، برای مثال تالاب گمیشان درآرزوی آب بوده و احیای این تالاب مورد اهمیت بوده است. حتی اعلام خبر ساخت یک مجتمع پتروشیمی در نزدیکی تالاب بین‌المللی میانکاله و به زمین زده شدن کلنگ این واحد در سفر هیئت دولت به مازندران با مخالفت دوستداران محیط زیست، اکثریت جامعه بومی منطقه وابعاد خبری گسترده همراه بوده است.

استفاده نادرست از تالاب‏ها خود نیز مساله مهمی است به طوری که بروز گرد وغبار را می‏توان به عنوان یکی ازپیامدهای ناخوشایند درست استفاده نکردن از تالاب‏ها و خشک شدن بخش زیادی ازتالاب‏های کشور نام برد، پیرواین قضیه توجه ما به تالاب‏ها باید ازاهمیت زیادی برخوردار شود.

با توجه به این که تالاب‏ها دربخش‏های مختلف کشوربا تنوع ساختاری مختلفی در توپوگرافی مختلف قراردارند، باید برنامه‏های حفاظتی مهمی برای آن‏ها داشته باشیم.

اخیرا در پنجمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور به ریاست معاون اول رییس جمهوربه مسائلی در این حوزه پرداخته شده است به طوری که راهکارهای تسریع در احیای خلیج گرگان و تالاب‏های میانکاله و گمیشان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

محمد مخبر،معاون اول رییس جمهور در این جلسه تالاب های کشوررا نعمت و موهبتی الهی برای کشور دانست و گفت: متأسفانه این دارایی‏های خدادای در حال تخریب و از بین رفتن هستند که لازم است برای حفظ و نگهداری از این تالاب‏ها همه دستگاه‏های متولی با جدیت پای کار بیایند.

معاون اول رییس جمهور افزود: با وجود آنکه باید همه مردم کشوراز  تالاب ها منتفع شوند اما متأسفانه شاهد آن هستیم که تالاب های کشور در معرض خشک شدن قرار دارند و اگر تدابیر لازم را برای حفظ، احیاء و توسعه تالاب ها به کار نبندیم باید در برابر خداوند و مردم پاسخگو باشیم.

مخبر با اشاره به فقدان نگاه جامع و عدم مدیریت مناسب برای حفاظت از تالاب ها اظهار داشت: فارغ از جلسات اداری و ستادهای مربوطه باید برای هر یک از تالاب ها برنامه و مجری مشخص و پاسخگو تعیین شود و همه دستگاه ها نیز مکلف به همکاری برای اجرای این برنامه ها باشند.

در ارتباط با مساله تالاب گمیشان هم سال گذشته پیرو سفر رییس جمهور به استان گلستان احیای این تالاب از خواسته‏های مهم مردم این منطقه بوده است. به تازگی پیرو این مساله محمد رضا کنعانی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از طرح احیای تالاب گمیشان با اختصاص چهار هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار خبرداده است.

کنعانی اظهارداشت:  به همین منظور با موافقت و دستور معاون اول رییس جمهور اعتبار یادشده از محل اعتبارات ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور از طریق سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت.

وی یادآور شد: براساس مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته زمان اجرای این طرح پنج سال و اعتباری که برای آن پیش بینی شده در سه محور قابلیت اجرایی دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ،این محورها شامل جلوگیری از خشک شدن و افزایش شوری و ایجاد گرد وغبار، کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تبخیر تالاب و جلوگیری از تخریب تصرف اراضی و بهره‏برداری پایدار از تالاب است.

کنعانی افزود: سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیرو و نفت وزارتخانه‏هایی هستند که در این طرح بیشترین نقش را ایفا خواهند کرد.

وی بیان کرد: براساس طرح تعریف شده، ۱۶ برنامه مداخله ای در نظر گرفته شد که هشت مورد آن اولویت اول با بیشترین اثربخشی و باید به صورت اضطراری برنامه ها با اعتبار  هزار و ۷۰ میلیارد ریال آغاز شود و در اولویت دوم برنامه هایی است که اثربخشی کمتری نسبت به برنامه اول دارد و در میان مدت با ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: پمپاژ آب از دریا به منظور کمک به مرطوب شدن و کاهش گرد و غبار، درنظر گرفته شدن حقابه زیست محیطی تالاب گمیشان از طریق کانال سرریز آب آلماگل، زهکشی ۲۸۰ هکتار از اراضی منتهی به تالاب، احداث تصفیه فاضلاب شهر گمیش تپه و روستای صفایشان، سیستم تخلیه فاضلاب مجتمع میگو و احداث سیستم تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی گمیشان مجموعه اقداماتی خواهد بود که در اولویت دوم باید اتفاق بیفتد.

چندی پیش خبرنگارجهان اقتصاد در گزارشی تحت عنوان « تالاب گمیشان در آرزوی آب»با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‏وگو پرداخت.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار از خشکی تالاب گمیشان خبر داده بود به طوری که گفت تالاب ۱۰ هزار هکتاری گمیشان در آرزوی آب به‌سر می‏برد و درچند سال اخیر خشک شده است و در جدال نابرابر با فعالیت‏های انسانی دست و پنجه نرم می‏کند و از مساحت آن کاسته شده است و پوشش گیاهی و جانوری آن در حال نابودی است به طوری که در این تالاب تپه ماهورها درحال ظاهر شدن است.

به گفته وی، درحال حاضرتالاب گمیشان از وضعیت نامناسبی برخوردار است و به کانون گرد وغبار و ریزگردها تبدیل شده است و شرایط بسیاراسفناکی را از لحاظ آلودگی هوا در شمال کشور و تشدید بیابان زایی به سمت مرکز کشور به وجود آورده است.

** ضرورت احیای تالاب گمیشان

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بر احیای این تالاب بلکه تمامی منابع آب سطحی کشور تاکیدداشت.

** تشدید بیابان در استان‏های شمالی

محبوب فرعنوان کرده بود که اگر تا پیش از این گفته می‏شد که استان‏های شمالی در ارتباط با مقوله خشکسالی به مراتب از وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق برخوردارهستند، وضعیت تالاب گرگان و خلیج گرگان نشان دهنده این است که روند بیابان‌زایی و تشدید بیابان به استان‏های شمالی هم کشیده شده است زیرا فعالیت‏های انسانی، برداشت‏های بی رویه و دخل و تصرف در محیط زیست موجب چنین وضعیتی بوده است.

و اما تالاب‏ها به عنوان گنجینه‌های ناشناخته هستند که امروزه خطرنابودی آن‏ها همانند بحران تخریب لایه ازون، نابودی جنگل‌ها و انقراض بســیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی به یکی دیگر از بحران‌های زیست محیطی جهان تبدیل شده است، بنابراین باید برای حفاظت این گنجینه‏های نایاب در کشور تلاش کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |