پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11544 15:17 1394/01/21
تاثیر عمیق تفاهم سیاسی ایران و 1+5 بر منطقه از نگاه یک روزنامه ایتالیایی

تاثیر عمیق تفاهم سیاسی ایران و 1+5 بر منطقه از نگاه یک روزنامه ایتالیایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاثیر عمیق تفاهم سیاسی ایران و 1+5 بر منطقه از نگاه یک روزنامه ایتالیایی

تاثیر عمیق تفاهم سیاسی ایران و 1+5 بر منطقه از نگاه یک روزنامه ایتالیایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک روزنامه ایتالیایی در تحلیلی نوشت: اکنون با امضای تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که اگرچه هنوز قطعی نشده است، اما بر توازن قدرت در خاورمیانه تاثیر عمیق خواهد داشت. اکنون تهران با دستیابی به این تفاهم مشروعیتی تازه می‌یابد اما در استفاده از آن باید دقت به خرج دهد. عربستان سعودی و دیگر کشورهای پادشاهی خلیج فارس که در مجموع به این تفاهم اعتراض چندان زیادی نداشتند.

به گزارش  ایسنا ، روزنامه اُسرواتوره رومانو- چاپ ایتالیا در تحلیلی با اشاره به سفر یک روزه اردوغان در سه‌شنبه گذشته به تهران نوشت: این سفر در راستای تنش‌زدایی در منطقه انجام گرفته است.

این روزنامه با اشاره به وضعیت متشنج خاورمیانه، سفر اردوغان به تهران را در راستای ترمیم روابط با ایران و فرو نشاندن بحران یمن عنوان کرده و آورد: رییس‌جمهور میانه‌روی ترک در این سفر تکلیفی بس دشوار پیش روی داشت. اردوغان با بردن 6 وزیر به این ماموریت در صدد ایجاد روابط تجاری جدید با تهران است. ترکیه تا چند ماه پیش هم‌پیمان راهبردی ایران محسوب می‌شد، اما با شروع جنگ در یمن شرایط به کلی تغییر یافت تا جایی که اردوغان، ایران را یک قدرت «در تکاپوی سلطه بر خاورمیانه» توصیف کرد.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی، اوضاع جاری نه برای اردوغان و نه برای کل منطقه ساده نیست. ترکیه به‌خاطر بی‌ثباتی داخلی و رشد استبداد در معرض خطر قرار دارد و این در حالی است که اعتبار آنکارا به‌دنبال مدیریت مستقل بحران سوریه و مُبدل شدن ترکیه به گذرگاه تروریست‌های وابسته به گروه‌های مختلف برای اعزام به سوریه، به شدت ضربه خورده و اکنون باید به طریقی موقعیت خود را در عرصه بین‌المللی باز یابد.

این روزنامه در ادامه آورد: مساله یمن مهم‌ترین بازی محسوب می‌شود چون بیم این می‌رود که درگیری میان شیعیان و سنی‌ها به کل خاورمیانه سرایت کند. ترکیه به منزله پل ارتباطی میان دو طرف است. بنابراین ملاقات چند روز گذشته اردوغان با شاهزاده نایف السعود (وزیر کشور عربستان و جانشین دوم تخت پادشاهی) پیش از عزیمت به ایران، اتفاقی نبوده است.

به نوشته این روزنامه، بالا بودن اعتبار ترکیه نزد تهران جای بحث ندارد. آنکارا در سال 2010 ضمن جلوگیری از انزوای دولت احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، در صدد برآمد تا به‌طور مستقل در تبادل اورانیوم کم غنی شده با سوخت هسته‌ای، در بحران هسته‌ای ایران میانجی‌گری کند. اکنون با امضای تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، اگرچه هنوز قطعی نشده است، اما بر توازن قدرت در خاورمیانه تاثیر عمیق خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |