جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 108347 18:15 1399/05/15
تاثیر شگفت انگیز معاملات فیزیکی املاک بر اقتصاد کشور

تاثیر شگفت انگیز معاملات فیزیکی املاک بر اقتصاد کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاثیر شگفت انگیز معاملات فیزیکی املاک بر اقتصاد کشور

تاثیر شگفت انگیز معاملات فیزیکی املاک بر اقتصاد کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد

مهناز اسماعیلی-روز دوشنبه، 13 مرداد، خبر عرضه املاک، اراضی و مستغلات در بورس کالای ایران برای نخستین بار منتشر شد.

این عرضه مربوط به یک ملک تجاری متعلق به شرکت عمران شهرجدید پردیس است که به قیمت پايه ۱۰ ميليارد و ۶۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ريال و با شرايط پرداخت ۳۰ درصد ثمن به صورت نقد و مابقی در اقساط ۴۸ ماهه، در دستور كار قرار گرفت. این واحد در تاریخ ۲۹ مرداد ماه جاری در بازار فرعی عرضه می شود.

پس از دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در خصوص استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و راه‌اندازی تابلوی زمین و مسکن، جلسات متعدد کارشناسی تخصصی با حضورکارشناسان و مدیران وزارت راه و شهرسازي، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بورس کالای ایران برگزار شد.

در این جلسات مجموعه ای از آسیب ها و موانع قانوني و مقرراتي موجود شناسایی و راهکارهای فنی برای آنها تدوین شد. پس از مرتفع کردن موانع، اولین عرضه در بورس کالا انجام گرفت.

در همین راستا، یک تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد گفت: براساس گزارش رسمی اعلام شده اداره بررسی­ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با عنوان «تحولات بازار مسکن شهر تهران در تيرماه سال 1399»، مشروح معاملات انجام شده، نشان از رشد تعداد معاملات و همچنین رشد قیمت ها، در این بازار دارد.

ماهتعداد معاملات در ماهدرصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبلدرصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبلمیانگین بهای مترمربع به میلیون ریال
فروردین1.2002.1-35.7153.0
اردیبهشت11.3001133.9169.7
خرداد10.80011.642.5189.5
تیر14.00010.456.6209.1

مرتضی عقیلی ادامه داد: بررسی­های دقیق تعداد معاملات انجام شده و رشد قیمت ها، گویای شروع روند صعودی قیمت در بخش املاک، مستغلات و مسکن در شهر تهران است که این افزایش ها در سایر شهرها نیز قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه مشاهده این رشد در بازار و به گوش رسیدن چنین گزارشی، قابل پیش بینی بود، افزود: با توجه به رویکرد بین بازاری در بازارهای موازی پس از افزایش شاخص‌ها در یکی از بازارهای اصلی و رسیدن سطح قیمت ها به اهداف قیمتی سرمایه گذاری­ها، زمان خروج نقدینگی از بازار فرامی رسد.

عقیلی با تاکید براینکه خروج نقدینگی از بازارسرمایه منجر به ورود این نقدینگی به بازار مسکن می شود، تصریح کرد: با رشد بازار بورس در طی دو سال گذشته و کسب سودهای سرشار فعالان این بازار، نوبت به خروج سرمایه از بورس و ورود به بازارهای کم ریسک تر می رسد. در این زمان پیش بینی می شود که بازار مسکن، ملک و سایر اموال غیرمنقول رونق گرفته و تقاضای بیشتری پیدا کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه با انتشار خبر اولین عرضه املاک و مستغلات در حوزه راه و شهرسازی در بورس کالای ایران، امید تشکیل و راه اندازی منسجم بازار فیزیکی املاک و مستغلات قوت گرفت، اظهار کرد: اگر این بازار بتواند معاملات زمین، مسکن و سایر اموال غیرمنقول اداری و غیراداری را به صورت فیزیکی رونق دهد و سریع تر راه اندازی کند، تاثیر مثبت و شگفت انگیزی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر مثبت عرضه املاک و مستغلات در بورس ادامه داد: بازار شفاف در بخش داد و ستد مسکن و زمین به عنوان بازار فیزیکی، بر کنترل و نظارت قیمت مسکن می افزاید. از طرفی با نیازسنجی دقیق تر در بخش ساخت مسکن، پروژه‌های مناسب تر با وضعیت تقاضای بازار تعریف خواهد شد. باتوجه به وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌محور دربخش مسکن، تجمیع عادلانه و هوشمندانه سرمایه برای آغاز، ادامه و تکمیل پروژه ها صورت می پذیرد و در نهایت در بحث قیمت گذاری و فروش مسکن، نظم و مدیریت دقیق تری اعمال خواهد شد. تمامی این اهداف با در نظر گرفتن راه اندازی بورس املاک و مستغلات در بخش معاملات فیزیکی بورس‌کالا و تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه‌محور ممکن است.

عقیلی با تاکید براینکه آغاز رونق بخش مسکن در تمامی اقتصادهای جهان با شروع رونق اقتصادی همراه می شود، گفت: باید توجه داشت که همواره، از آغاز رونق بخش مسکن در تمامی اقتصادهای جهان، به عنوان شروع رونق اقتصادی، چشم انداز خوب برای افزایش آمار اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولیدات صنعتی، کنترل تورم، بهبود وضعیت پول ملی در برابر سایر پول ها یاد می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثراث منفی عدم راه اندازی بورس املاک و مستغلات اظهار کرد: در نقطه مقابل، اگر این بازار راه اندازی نشود یا فقط به تشکیل صندوق های سرمایه گذاری بسنده گردد، نتیجه ای جز تاثیر منفی بر بورس اوراق بهادار و رشد بازار بورس نخواهد داشت چراکه با رشد هر چه بیشتر صرف بازار بورس، در آینده شاهد سرریز سود این بازار در بازارهای دیگر از قبیل مسکن و ملک خواهیم بود، که خود نتیجه ای جز نابسامانی و ناتوانی در کنترل قیمت املاک و مستغلات نخواهد داشت.

وی درپایان گفت: باید واقع بینانه به بازار مسکن نگاه کرد. این بازار در ایران به عنوان بازاری سرمایه‌ای تلقی می شود چرا که خرید و حتی اجاره مسکن، از دغدغه‌های اصلی بسیاری از خانواده ها و بدتر از آن قشر جوان جامعه است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |