سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 11302 13:54 1394/01/15
تاثیر تحریم ها در شرایط تولید بیش از 40 درصد نیست

تاثیر تحریم ها در شرایط تولید بیش از 40 درصد نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاثیر تحریم ها در شرایط تولید بیش از 40 درصد نیست

تاثیر تحریم ها در شرایط تولید بیش از 40 درصد نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تاثیر لغو تحریم‌ها بر تولید و صنعت را تشریح کرد و گفت: نمی خواهم بگویم تحریم ها بی تاثیر است، ولی تاثیرش را برای بهتر شدن شرایط تولید 30 تا 40 درصد بیشتر نمی بینم.

واقعا به تغییر نگاه ما به بخش تولید نیاز است.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیرات نتایج مذاکرات هسته ای و رفع تحریم بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تولید گفت: در تاثیرگذاری تفاهم هسته ای بر بخش های مختلف اقتصادی تردیدی نیست اما اگر بخواهیم بخش تولید را نشانه برویم اینگونه نیست که به فاصله شش ماه بعد از برداشته شدن تحریم ها مشکل تولید ناخالص ملی، مشکل جذب سرمایه در تولید یا مشکل اشتغال حل شود، چرا که برخی موانع قبل از موضوع هسته ای و تحریم ها هم متوجه تولید بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که تولید را زمانی جدی می گیریم که سایر درآمدهایمان کاهش می یابد و آنگاه نگاه هایمان متوجه بخش مولد کشور می شود. زمانی که وضعیت مالی مان مطلوب است نیازی نمی بینیم که به تولید توجه کنیم چون در خوش‌بینانه ترین حالت، تولید 15 تا 20 درصد در تولید ناخالص ملی تاثیر دارد.

وی عنوان کرد: تاثیر تولید آنقدر کم رنگ است که در زمانی که درآمدهای نفتی کاهش می یابد عملا کسی توجهش به تولید و تولیدکننده نیست و متاسفانه زمانی متوجه تولید می شویم که منابع دیگرمان ضعیف می شود به این معنی که وقتی درآمدهای نفتی مان پایین می آید عملا نمی توانیم به تولید کمکی کنیم؛ بنابراین باید یک نگاه ریشه ای و اساسی به بخش مولد کشور داشته باشیم.

پورفلاح تصریح کرد: برخی تجزیه و تحلیل ها نشانگر آن است که حداکثر 30 درصد روی وضعیت و مشکلات موجود در بخش های صنعت، معدن و کشاورزی ناشی از تحریم‌ها و 70 درصد دیگر به برنامه ریزی ها مربوط بوده است.

رییس کمیسیون اتاق بازرگانی صنایع اتاق بازرگانی با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد انحراف بودجه تخصصی بخش تولید به سایر بخش ها بوده ایم، ادامه داد: در سال های اخیر حداقل هایی هم که برای تولید در نظر گرفته می شد تا پایان سال فدای سایر ردیف های بودجه می شد و متاسفانه می بینیم که بودجه های عمرانی در سال های اخیر کمتر شده است و حتی آن بخشی که نهایی شده بود عملا در پایان سال تخصیص داده نشد و به 30 یا حداکثر 33 درصد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد که با جذب و کسب سرمایه های بلوکه شده ایران در سایر کشورها مبادلات ارزی بهتر صورت بگیرد و نهایتا نرخ برابری دلار و ریال پایین بیاید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |