شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 1043 14:43 1393/01/23
تاثيرات فاز دوم هدفمندی یارانه ها برصنایع بورسی

تاثيرات فاز دوم هدفمندی یارانه ها برصنایع بورسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاثيرات فاز دوم هدفمندی یارانه ها برصنایع بورسی

تاثيرات فاز دوم هدفمندی یارانه ها برصنایع بورسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : دولت قطعاً در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هم به عامل اساسی انرژی خواهد پرداخت هم به قولهایی که در جهت رفاه حال بیشتر اقشار آسیب پذیر داده توجه خواهد کرد و همین امر می تواند به چرخه اقتصاد و افزایش تولید و بالارفتن سود شرکت ها کمک کند .
رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین با بیان اینکه در اقشار اسیب پذیر عمدتاً میل نهایی مصرف بیشتر از میل پس انداز منابع مالی است، گفت: اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها درست انجام شود و حامل های انرژی بر اساس قول دولت به تدریج بالا برود تا مانع شوک به جامعه شود و از طرفی این منابع به اقشار آسیب پذیر توزیع شود و حتی افزایش پیدا کند این احتمال به طور قوی وجود دارد که در سال 93 رونق در کالاهای مصرفی بوجود آید.
شاهین چراغی با اشاره به صنعت سیمان و غذایی به عنوان نمونه برجسته از صنایع حاضر در بورس و تأمین کننده کالاهای مصرفی جامعه اظهار داشت: هر آنچه که انرژی عامل مهمی در قیمت نهایی کالا باشد می تواند با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، محرک لازم برای رشد را به دست آورد.
وی درباره چگونگی اثر گذاری افزایش قیمت حامل های انرژی در سرعت بخشیدن به چرخه اقتصادی شرکت های بورسی و غیر بورسی گفت: مشکلی که هم اکنون اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است از یک سو رکود و از سوی دیگر تورم است که اجرای درست فاز دوم هدفمندی یارانه ها می تواند محرکی برای بالا بردن گردش چرخه عملیاتی کالایی باشد.
رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین دراین باره تصریح کرد: افزایش قیمت حاملهای انرژی روی قیمت تمام شده کالا تأثیر می گذارد اما آنچه بیش از افزایش قیمت حامل های انرژی بر افزایش قیمت تمام شده اثر می گذارد، نرسیدن به ظرفیت نهایی است.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: تولید کنندگان به جهت اینکه عمدتاً پایین تر از ظرفیت اصلی کار می کنند و به جهت وجود رکود قیمت تمام شده و هزینه سربار ثابتشان بالا است پس هر چقدر بتوانند این هزینه ها را جذب کنند و تولید بیشتری داشته باشند افزایش قیمت حامل های انرژی از طریق افزایش حجم تولید قابل جبران می شود.
وی افزود: در حالیکه هم اکنون کارخانه ها به دلیل وجود رکود و فروش پایین با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند، هدفمندی یارانه ها در صورت اجرای درست و اختصاص منابع حاصل از آن به اقشار آسیب پذیر  می تواند محرک خوبی برای ایجاد میل به تقاضا باشد آنهم در قشری که میل نهایی به مصرف بیشتر از میل به پس انداز است.
چراغی با بیان اینکه منابع مالی حاصل از واریز یارانه در طول این سالها  به طور معمول در همان روز در قشر آسیب پذیر جامعه خرج می شود، گفت: در طول این سالها، عمدتاً حجم خرده فروش ها عمدتاً بعد از واریز یارانه بیشتر می شود با این اوصاف هر چقدر به این قشر از جامعه پول بیشتر تزریق شود میل به مصرف بیشتری ایجاد می شود که می تواند عامل رونق اقتصادی شود.
وی درباره اثر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سایر صنایع  از جمله صنایع بالادستی و غیر مصرفی اظهار داشت: قطعاً افزایش قیمت حامل های انرژی تورم را در پی دارد و دولت هم منکر تورم حاصل از اجرای فاز دوم نیست پس قطعاً قیمت تمام شده پول بالا می رود و همین امر می تواند عامل مؤثری برای افزایش جذب و جلب توجه مردم به بازار سرمایه باشد.
چراغی با اشاره به اینکه سودها و نرخ های بانکی حتی بعد از افزایش در سال جاری به اندازه پوشش تورم نیست، گفت: قطعاً منابع مالی به طرف کاری خواهد آمد که بیش از تورم در جامعه درآمد کسب کند پس حجم منابع مردم به طرف بازار سرمایه و سهم های شرکت های بالادستی سوق پیدا می کند.
رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین تمام صنایع از پایین دستی تا بالادستی را مانند یک حلقه زنجیر دانست و گفت: وقتی شرکت هایی با مصرف کننده نهایی سر کار دارند و قیمت محصول را بالا می برند شرکت هایی بالا دستی که در حلقه اول قرار دارند نیز نرخ خدمات و محصولات خود را به شرکت های تولید کننده نهایی بالا می برند و این زنجیره تدوام پیدا می کند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده پیش روی بازار سرمایه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاخاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که بخش زیادی از منابع مالی که در چند ماه اخیر به دلیل افزایش نرخ بهره از بازار سرمایه خارج شده به سرعت بسیار بالایی  به بورس برمی گردد چون قطعاً وقتی دولت تورم سال جاری را در محدود 30 درصد اعلام می کند سودهای بانکی و اوراق مشارکت با نرخ 24 درصدی به هیچ وجه نمی تواند جوابگوی پوشش تورم باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |