چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 155601 09:55 1400/07/06
تابستان آینده 3500 مگاوات نیروگاه جدید فعال می شود

تابستان آینده 3500 مگاوات نیروگاه جدید فعال می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تابستان آینده 3500 مگاوات نیروگاه جدید فعال می شود

تابستان آینده 3500 مگاوات نیروگاه جدید فعال می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، محسن طرزطلب در نشست با مدیران عامل مالک و بهره‌بردار نیروگاه‌های خصوصی با اشاره به اینکه برای دوره اوج بار سال آینده تعداد 22 واحد جدید نیروگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: میزان منابع باقی مانده مورد نیاز تا راه‌اندازی این واحدها حدود پنج هزار و 348 میلیارد تومان منابع ریالی و 609 میلیون یورو منابع ارزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به 69 هزار مگاوات رسیده است، گفت: تاکنون 583 واحد تولید برق حرارتی در 129 نیروگاه کشور احداث شده است که 67 درصد از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی در اختیار بخش خصوصی و 33 درصد آن در اختیار بخش دولتی است.

مدیرعامل برق حرارتی اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت منصوبه تمامی نیروگاه‌های کشور اعم از حرارتی، برقابی، اتمی، تولید پراکنده، تجدیدپذیر و دیزلی هم به 85 هزار و 559 مگاوات رسیده که حدود 81 درصد از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

طرزطلب افزود: واحدهای سیکل ترکیبی با ظرفیت 31 هزار و 179 مگاوات (36.4 درصد)، واحدهای گازی با ظرفیت 21 هزار و 992 مگاوات (25.7 درصد) و واحدهای بخاری با ظرفیت 15 هزار و 829 مگاوات (18.5 درصد)، نیروگاه‌های حرارتی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده تامین برق پیک تابستان امسال بر عهده نیروگاه‌های حرارتی دولتی و خصوصی کشور بوده است، گفت: میزان تولید برق واحدهای یاد شده طی نیمه نخست امسال با افزایش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز 183 میلیارد کیلووات ساعت گذشته است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی تاکید کرد: در همین راستا طی 6 ماهه دوم امسال نیز با همکاری نیروگاه‌های حرارتی بخش خصوصی در تلاشیم تا برقی پایدار طی فصول سرد سال در اختیار مشترکان صنعت برق قرار بگیرد.

طرزطلب در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اجرای به موقع برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی و جلوگیری از هرگونه تاخیر در اجرا و اتمام آن‌ها، گفت: به منظور افزایش ‌آمادگی این واحدها برای زمان اوج مصرف تابستان سال‌آینده اجرای 104 هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی در قالب 711 پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور حصول اطمینان از کارکرد مناسب واحد‌های حرارتی در دوره اوج بار، همه ساله پس از پایان مصرف برق تابستان انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدهای بخاری و گازی، بازدید مسیر داغ و اتاق احتراق واحد‌های مختلف حرارتی در نیروگاه‌های خصوصی و دولتی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل برق حرارتی بر لزوم تامین به موقع سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها تاکید کرد و افزود: در فصل زمستان همزمان با افزایش شدید مصارف بخش خانگی میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ بدین منظور با تلاش وزارتخانه‌های نیرو و نفت در تلاشیم تا پیش از شروع فصل سرما با تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌‌ها بتوانیم نگرانی‌های ناشی از عدم وجود ذخایر کافی سوخت جایگزین برای تولید برق را به حداقل برسانیم.

طرزطلب تاکید کرد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تعمیرات بلوک‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا که با مصرف سوخت کمتر، برق بیشتری را تولید می‌کنند و یا واحدهایی که امکان استفاده از سوخت مازوت دارند را تا پیش از آذرماه به اتمام برسانیم تا این واحدها در زمستان امسال با سرعت وارد مدار شده و به کمک چرخه تولید برق کشور بیایند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |