پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 121658 18:25 1399/09/05
بی تدبیری ریشه بحران زدگی در حوزه مسکن

بی تدبیری ریشه بحران زدگی در حوزه مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بی تدبیری ریشه بحران زدگی در حوزه مسکن

بی تدبیری ریشه بحران زدگی در حوزه مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کارشناس بازار مسکن در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-بررسی نتایج طرح گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در فصل بهار سال ١٣٩٩ کاهش ١٥.٣ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و افزایش ‌٦.٨ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور در بهار ٩٩ نسبت به بهار ٩٨ را نشان می‌دهد.

در بهار سال ١٣٩٩، تعداد ١٢٨١٨ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٢٦,٩ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٥.٣ درصد کاهش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٦ واحد بوده است.

تعداد ۵۶۸۱ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در بهار ۱۳۹۹ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۳.۱۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۸.۶۱ درصد کاهش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در بهار ۳۱۹۹ بالغ بر ۸۸۸۵ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲.۶۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳.۳۸ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود ۳۱۱۸ مترمربع بوده است.

در بهار سال ١٣٩٩، تعداد ١٠٢١٦٠ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٥,٠ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٦.٨ درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ی احداث ساختمان ٢.٧ واحد بوده است‌.

تعداد ۳۸۳۶۱ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداریهای کشور در بهار ۳۱۹۹ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲.۳۳ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در بهار ۳۱۹۹ حدود ۵۹۳۳۳ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۳.۳۱ در صد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱.۳۳ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۱۳۱ مترمربع بوده است.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با مسعود نجفی، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخت.

مسعود نجفی درباره دلایل کاهش صدور پروانه های ساختمانی گفت: در بخش مسکن مباحث و معادلات پیچیده است و نمی توان فقط یک فاکتور را در نظر گرفت اما یکی از مباحثی که روی قیمت ها تاثیر می گذارد، پروانه های ساختمانی است و یکی از عوامل کاهش صدور پروانه های ساختمانی را می توان شرایط نامتعادل بازار دانست.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: از ابتدای سال جاری، قیمت اجناس و کالاها بدون کنترل و نظارت افزایشی بوده و قیمت کالاهای واسطه ای که منجر به تولید کالای نهایی می شد، به شدت در حال افزایش بوده، طبیعتا وقتی ما قاطبه جامعه را نگاه می کنید و می بینید کسی که فعالیت های اقتصادی می کرده و در حوزه مسکن هم فعال بوده، محاسبه می کند که اگر بخواهد مسکن بسازد، نرخ کارگر، آهن، سیمان و ... افزایش یافته است و مسکنی که می خواهد بسازد از هزینه مسکن موجود خیلی بیشتر می شود، قاعدتا این فرد قید ساخت و ساز را می زند. این هم به دلیل وضعیت آشفته و افسارگسیخته نظام اقتصادی جامعه ما بود که به هر کسی اجازه داد، هر طور و به هر مقدار و به هر کجا و هر طور که می خواهد، عمل کند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد، همین امر موجب انفجار قیمتی در همه بخش ها شد.

وی افزود: همه این عوامل دست به دست هم داد و تورم روانی افزایش یافت و دیگر توانی برای بساز و بفروش نماند که پروانه ساختمانی مازاد بگیرند و هزینه های آن را بپردازد چراکه خود شهرداری هم به تناسب همین قضیه هزینه های دریافتی پروانه های ساختمانی را بالا بردند و باعث شدند نقدینگی دست مردم در کنار فضایی که در بورس ایجاد شد، از دسترس مردم خارج شودو همین باعث شد علیرغم اینکه تقاضا همچنان بیش از عرضه است، توان مالی برای رفتن به سمت ساختمان نماند.

نجفی با بیان اینکه در حال حاضر در اذهان عمومی این موضوع جا افتاده که مسکن ما دچار یک چاه ویل سردرگمی شده که به هیچ عنوان نمی توان آن را ساماندهی کرد، نه می توان قیمت ها را پایین آورد، نه می توان مسکن زیادی ساخت و مسئله مسکن مثل سرطانی است که درمان ناپذیر است، تصریح کرد: به نظر من اینطور نیست و این مسئله هم قابل حل است. اگر دولت فعلی درد حل مشکل مسکن را داشت، باور کنید که به راحتی مشکل مسکن حل می شد اما دوستان می گفتند وزیر مسکن فلان حرف را زده، جای دیگر گفته N تومان وام می دهیم.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: من مرتبا می گفتم که اینها مُسکن هایی است که برای تسکین موقت سردرد وحشتناک داده می شود، آن هم نه برای اینکه خوب شود، همینقدر می دهند که بگویند ما که الان به عنوان پزشک نشستیم و می خواهیم سر تو را خوب کنیم، ببین که قرص هم دادیم و این کار را هم برای اثبات وجود خودشان می کنند، نه برای خوب شدن سردرد؛ یعنی وزیر یا باقی کسانی که درباره مسکن صحبت می کنند، فقط برای این است که بگویند ما هم هستیم و ابراز وجود کنند وگرنه هیچکدام از حرف هایی که تا به الان زده شده، نه عملی شده و نه قابلیت اجرایی شدن داشته و کاملا هم مشخص است که مسیر انحرافی است.

وی خاطرنشان کرد: شما ببینید آیا معضل مسکنی که ما در کشور داریم، در سراسر دنیا وجود دارد؟ خیر، آیا امکاناتی که دیگر کشورها دارند بیشتر از ما است؟ خیر، معادنی که ما در حوزه مصالح ساختمانی داریم، در دنیا بی نظیر است، پس چطور ما یکی از بحران زده ترین کشورها در حوزه مسکن هستیم؟ این به عدم مدیریت درست برمی گردد و اینکه بحث عزم حل کردن این مشکل وجود ندارد، وگرنه راهکارهای زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که به راحتی در یک دوره 10 ساله می توان کل معضل مسکن را در کشور حل کرد، این مسئله فرمول های اقتصادی و اجرایی دارد یعنی صرفا فرمول اقتصادی در این حد نیست که شما یک شعار اقتصادی بدهید و بگویید در عمل اجرایی نیست، نه هیچگاه در طول این 8 سالی که ما هستیم، یک لحظه عزم بر این نبوده که این مشکل حل شود.

نجفی ضمن تاکید بر اینکه در دوره های قبل به یک شکل دیگر به مسکن ضربه زده شده است، اظهار کرد: من آنها را هم تایید نمی کنم، متاسفانه ما الان شاهد ضربات بی تدبیری، سوء مدیریت و عدم عزم مسئولان هستیم، وگرنه به راحتی مشکل مسکن قابل حل است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |