پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11010 17:06 1393/12/17
بیکاری ۴۰ درصدی دارندگان تحصیلات عالی

بیکاری ۴۰ درصدی دارندگان تحصیلات عالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بیکاری ۴۰ درصدی دارندگان تحصیلات عالی

بیکاری ۴۰ درصدی دارندگان تحصیلات عالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال منتشر شد

گروه توسعه: جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت تحصیلی بیکاران، شاغلان، فعالان و غیرفعالان اقتصادی در سال ۹۲ از بازار کار نشان می‌دهد بیشترین تعداد بیکاری درمیان دارندگان تحصیلات عالیه مربوط به لیسانسیه هاست و این گروه تحصیلی، بالاترین تعداد متقاضیان کار کشور را در خود جای داده است.

یکی از مهم ترین نکاتی که دراین گزارش به چشم می خورد این است که اگرچه بیشترین بیکاران کشور لیسانسیه ها هستند اما تعداد بیکاران در مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای (پزشکی) هم بسیار بالا است. از سوی دیگر نیز کمترین تعداد بیکاران کشور هم اکنون در مقطع دکتری تخصصی و از آنسو در گروه بی سوادان هستند.

بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور بر اساس سطح سواد افراد نشان می دهد هم اکنون ۱۲میلیون و ۱۸۰هزار و ۵۴۲نفر دارای دیپلم و پیش دانشگاهی هستند که از این تعداد ۵میلیون و ۳۰۷هزار و ۴۱۲نفر فعال، ۴میلیون و ۶۸۷هزار و ۳۹۲نفر شاغل و ۶۲۰هزار و ۱۹نفر نیز بیکار هستند.

در این گروه، ۶میلیون و ۸۷۳هزار و ۱۳۰نفر غیرفعال هستند که یک میلیون و ۶۵۳هزار و ۸۵۸نفر آن مرد و ۵میلیون و ۳۰۹هزار و ۲۷۲نفر نیز زن هستند. در مقطع فوق دیپلم، ۲میلیون و ۶۷۵هزار و ۲۳۶نفر داریم که از این تعداد نیز یک میلیون و ۴۴۴هزار و ۵۸۷نفر غیرفعال و یک میلیون و ۵۰هزار و ۶۳۹نفر نیز شاغل هستند؛ تعداد بیکاران فوق دیپلم کشور ۱۸۴هزار نفر اعلام شده است.

بر پایه این گزارش، تعداد کل افراد دارای لیسانس کشور در آخرین اعلام مرکز آمار ایران ۷میلیون و ۱۷۴هزارنفر است که از این تعداد ۳میلیون و ۴۰۴هزار و ۱۰۶نفر فعال، ۲میلیون و ۶۶۶هزار و ۷۶۱نفر شاغل و ۷۳۷هزار و ۳۴۵نفر بیکار هستند. مجموع افراد غیرفعال در این گروه تحصیلی، ۳میلیون و ۷۶۹هزار و ۸۹۴نفر است.

در گروه افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکتری حرفه ای، یک میلیون و ۲۰۱هزار و ۹۵۶نفر در کشور دارای مدارک تحصیلی ارشد هستند که از این گروه میلیونی، ۷۰۵هزارنفر فعال هستند که چیزی حدود ۶۰درصد از کل تحصیل کرده های این بخش است و مابقی افراد غیرفعال هستند.

یکی از نکات حائز اهمیت و در عین حال قابل توجه برای برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور این است که از ۷۰۵هزار و ۱۱۰نفر فعال تحصیل کرده ارشد و دکترای کشور، ۱۰۵هزار و ۴۳۲نفر بیکار هستند. همچنین از یک میلیون و ۲۰۱هزار نفر افرادی که در این مقاطع تحصیلی قرار می گیرند، ۴۹۶هزار و ۸۴۶نفر غیرفعال هستند و ۵۹۹هزار و ۶۷۸نفر نیز شاغل محسوب می شوند.

در بخش دکترای تخصصی، ۱۱۲هزار و ۸۹۷نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند که از این تعداد ۸۵هزار و ۲۰۵نفر فعال، ۸۳هزار و ۷۴۹نفر شاغل و تنها هزار و ۴۵۶نفر بیکار هستند. با این وجود، در این بخش نیز آمار غیرفعالی بالا و به میزان ۲۷هزار و ۶۹۱نفر است.

آمارهای مربوط به بخش سوادآموزی نشان می دهد با وجود اینکه سطح سواد جامعه و ورود به دانشگاه ها در یکی دو دهه اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اما هنوز هم یک میلیون و ۳۱۰هزار و ۲۳۱نفر در سطح علمی سوادآموزی و غیررسمی هستند. با این حال، ۱۰هزار و ۶۸۴نفر از آنها بیکار محسوب می شوند ولی ۹۳۱هزار و ۱۲۵نفر آنان غیرفعال هستند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد افراد بی سواد کشور ۸میلیون و ۹۴۶هزار و ۹۴۰نفر است که از این تعداد نیز ۲میلیون و ۱۳۰هزار و ۶۵۳نفر فعال، ۲میلیون و ۶۷هزار و ۶۲۴نفر شاغل و تنها ۶۳هزار و ۱۰نفر بیکار هستند. طبق آمارهای موجود، غیرفعالی در بی سوادان نیز بالا است و در این بخش نیز ۶میلیون و ۹۱۶هزار و ۳۰۵نفر غیرفعال محسوب می شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |