پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 64536 10:02 1396/04/24
بیشترین افزایش نرخ بازارهای جهانی برای محصولات فولادی ایران

بیشترین افزایش نرخ بازارهای جهانی برای محصولات فولادی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بیشترین افزایش نرخ بازارهای جهانی برای محصولات فولادی ایران

بیشترین افزایش نرخ بازارهای جهانی برای محصولات فولادی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: در حالی بازارها با رشد قیمت محصولات فولادی روبرو هستند که بسیاری از فعالان عقیده دارند، این افزایش می تواند ادامه داشته و آغازی برای برگشت به روند صعودی در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ باشد.

افزایش نرخ محصولات فولادی در بازارهای آسیا در هفته جاری نرخ ورق گرم صادراتی در بازارهای چین برای پنجمین هفته متوالی افزایش داشت تا قیمت به بالاترین رکورد خود در سه ماه گذشته برسد. مطالعات میدانی نشان می دهد که هر تن ورق گرم صادراتی چین با حدود ۱۰ دلار افزایش نسبت به هفته گذشته به بالاتر از ۴۹۰ دلار رسیده است و در مقایسه با ماه قبل حکایت از رشد ۴۵ دلاری دارد.

همچنین در بازار داخلی چین هم نرخ ورق گرم با افزایش ۱۶ دلاری نسبت به هفته گذشته به ۵۴۴ دلار رسید. همانطور که انتظار می رفت، بهبود بازارهای چین با افزایش تقاضای داخلی، به سایر بازارهای آسیایی نیز سرایت کرده است. به طوری که تا امروز شاهد یک هفته پر رونق در بازارهای آسیا هستیم. بررسی های الپری نشان می دهد که نرخ های صادراتی در همه بنادر آسیایی نسبت به هفته گذشته رشد کرده است. در بازارهای عربی، نرخ ورق گرم عربستان و امارات به ترتیب با ۳ درصد و ۰٫۵ درصد افزایش همراه بوده. همچنین نرخ منطقه یی CIS نیز در فوب دریای سیاه ۱۰ دلار دیگر افزایش یافته و هر تن ورق گرم به بیش ۴۸۰ دلار رسیده. این در حالی است که کماکان نرخ های بالاتری برای سفارش های بعدی ثبت می شود. ورق سرد CIS نیز به ۵۳۰ دلار در هر تن رسیده که ۲۰ دلار بیشت از هفته قبل است.

محصولات فولادی ایران با بیشترین افزایش نرخ جهانی

بازگشت فولادسازان ایرانی پس از تعطیلات عید فطر شروعی طوفانی داشت، به طوری که نرخ ورق صادراتی ایران، بالاترین رشد بازارهای جهانی را ثبت کرد. هر تن ورق گرم صادراتی به نرخ cfr با جهش ۹٫۲ درصدی به ۴۸۷ دلار رسیده است که بالاترین رشد بازارهای هفته به شمار می رود. در بازار ورق سرد نیز شاهد ثبت جهش ۶٫۶ درصدی هستیم که قیمت هر تن ورق سرد را به ۵۵۰ دلار رسانده است. پس از ایران، بازار ترکیه نیز که هفته گذشته شرایط مشابهی داشت، با رشد چشمگیر نرخ محصولات فولادی همراه بود. هر تن ورق گرم صادراتی ترکیه با رشد بیش از ۷ درصد به ۵۰۰ دلار افزایش یافته و هر تن ورق سرد با رشد ۴٫۷ درصد ۵۶۰ دلار معامله می شود.

نرخ بیلت همچنان افزایش می یابد

در هفته جاری بررسی بازارها نشان می دهد که افزایش قیمت محصولات فولادی با افزایش نرخ بیلت همراه بوده است. به دنبال رسیدن نرخ بیلت در بازار چین به ۴۹۳ دلار و قرار گرفتن در آستانه قیمت تاریخی ۵۰۰ دلار، بازارهای جنوب شرق آسیا، ترکیه و منطقه CIS نیز با رشد ۳ درصدی، ۱۰ درصدی و ۲٫۷ درصدی روبرو شدند. قیمت بیلت در منطقه CIS که حجم قابل توجهی از معاملات آن مربوط به بازار مصر بوده است، به ۴۱۸ دلار افزایش یافته و بالاترین سطح قیمت را ا از ماه می ۲۰۱۶ رقم زده است. این اختلاف قیمت، خود می تواند محرک دیگری برای ادامه رشد قیمت های منطقه ای به شمار آید. کاهش صادرات چین در دو هفته اخیر و افزایش تقاضای منطقه یی مهم ترین دلایل افزایش نرخ است و موجب شده تا سایر بازارهای آسیایی با بالا رفتن تقاضا نرخ ها را افزایش دهند.

رشد نرخ بیلت و محصولات فولادی تاثیر بسزایی بر بازار سنگ آهن گذاشته و منجر به افزایش نرخ آن شد. هر تن سنگ آهن ۶۲% در بازار چین ۳٫۵ درصد دیگر افزایش یافت و به ۶۵٫۵ دلار رسید.

چشم انداز هفته آینده

روز پنجشنبه آمار اقتصادی چین منتشر می شود و می توان انتظار داشت که داده های اقتصادی حاکی از بهبود شرایط نسبت به ماه قبل باشند و این خود عاملی برای تقویت بازار فولاد خواهد بود. در حالی بازارها با رشد قیمت محصولات فولادی روبرو هستند که بسیاری از فعالان عقیده دارند، این افزایش می تواند ادامه داشته و آغازی برای برگشت به روند صعودی در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ باشد. از سر گیری سیاست های اقتصادی مربوط به بازسازی زیرساخت ها از سوی دولت چین و محدودیت های زیست محیطی وضع شده که منجر به کاهش چشمگیر تولید فولاد در چین شده است از عوامل تاثیرگذاری است که می تواند بازار فولاد را در مسیر صعودی اش پیش برد.

علی مرتضوی راد، تحلیلگر شرکت بین المللی الپری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |