جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 198914 18:37 1401/09/04
بی‌تاثیری رفت‌وآمد عشقی در بورس

بی‌تاثیری رفت‌وآمد عشقی در بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بی‌تاثیری رفت‌وآمد عشقی در بورس

بی‌تاثیری رفت‌وآمد عشقی در بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تمام توان بازار سرمایه بر این است تا راه برای فعالیت‌های تولیدی باز شده و موانعی برای بورس وجود دارد که باعث شده شفافیت‌ها زیر سوال برود، بنابراین به گفته کارشناسان اقتصادی بهتر است تغییرات ساختاری در بورس اعمال شود و فعالیت‌های دلالی متوقف شود.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، به گفته تحلیل‌گران، نیاز است در دامنه نوسان قیمت‌ها، اصلاحات قانونی صورت گرفته و همچنین در بسترسازی برای جذب سرمایه‌های بیشتر در بورس اصلاحاتی اعمال شود.

براساس این گزارش به گفته کارشناسان از اولویت‌های اصلی و مهم تیم اقتصادی کشور و همچنین حمایت مجلسی‌ها این است که تغییر جهتی برای منابع از سیستم بانکی به بورس صورت گرفته و منابعی به سمت بورس هدایت شود.

این گزارش حاکی از آن است رونق بورس می‌تواند آرامش قابل توجهی در اقتصاد و حوزه‌هایی دیگر ایجاد کند و اگر مورد حمایت سیاستمداران و مسئولانی که دغدغه معیشت مردم را دارند قرار گیرد، وضعیت امیدبخش موجود، حفظ و تقویت خواهد شد.

همچنین بازار سرمایه می‌تواند گزین مناسبی برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت باشد و در شرایطی که دولت سرمایه کافی برای راه‌اندازی و تقویت واحدهای تولیدی ندارد تقویت بازار سرمایه فرصت ارزشمندی به شمار می‌رود که باید از فرصت‌های پیش امده در جهت رونق بخشی به آن استفاده کرد.

براساس این گزارش فعالان و سرمایه‌گذاران در بازار سهام، میزان قابل قبولی از ریسک را پذیرفته‌اند و سال‌هاست که بازیگران این بازار با طیف مختلفی از ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه بوده‌اند و اتفاقاً همین ریسک‌هاست که موجب جذابیت بازار سرمایه برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران می‌شود.

به گفته تحلیل‌گران بازار، شرایطی که اکنون در بازار سرمایه ما حاکم است، شرایط خیلی نادر و عجیبی نیست، در سال‌های قبل هم بازار سرمایه با ریسک‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده؛ ضمن اینکه در این سال‌ها همواره با نزدیک شدن به فصل ارائه لایحه بودجه به مجلس، نگرانی‌هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شده و امسال هم همین شرایط حاکم است.

همچنین گفتنی است بازار سرمایه در این هفته با نوسان منفی ۳ هزار واحدی مواجه شد و از یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد در ابتدای هفته به یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد در انتهای هفته رسید.

شاخص کل بورس در انتهای معاملات روز شنبه با ریزش ۲۰ هزار و ۴۲۰ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی رسیده و حمایت بسیار مهم یک میلیون و ۴۰۰ را از دست داد.

نمادهای فولاد، شبندر، شستا، شتران، شپدیس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل از خود بر جای گذاشتند، با افزایش ریسک‌ها و اغتشاشات در چهارشنبه هفته گذشته بازار سرمایه در معاملات امروز هیجانی رفتار کرده و امروز بیش از ۲۰ هزار واحد سقوط کرد.

در پایان معاملات دو روز گذشته  ۳۸۱ نماد منفی، ۵۶ نماد صف فروش، ۱۳۶ نماد مثبت و ۵۶ نماد صف خرید بودند، ارزش معاملات خرد نسبت به چهارشنبه افزایشی بوده و به محدوده ۳,۵۰۰ میلیارد تومان رسید، البته نسبت به دو هفته به شدت صعودی بازار سرمایه روند کاهشی و نوسانی را نشان می‌دهد.

شاخص کل بورس در انتهای معاملات 2 روز گذشته با رشد ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحدی توانست جایگاه یک میلیون و ۴۰۰ هزار را پس گرفته و به شاخص یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحد برسد، در معاملات دو روز گذشته نمادهای متوسط و کوچک وضعیت بهتری نسبت به شاخص سازها داشتند، همچون روزهای گذشته نمادهای فولاد، فملی، شتران، خساپا، خودرو، شبندر و شپنا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشته و نمادهای کالا، خگستر و خساپا از پرتراکنش های بازار 2 روز گذشته بودند.

ارزش معاملات خرد ۳,۵۳۵ میلیارد تومان بوده، ۳۵۴ نماد مثبت، ۷۳ نماد مثبت، ۱۵۳ نماد منفی و ۲۹ نماد صف فروش بودند، برآیند ورود و خروج پول هوشمند به میزان مثبت ۲۶۰ میلیارد تومان بوده که نشان از بازگشت امید به بازار سرمایه در روز یکشنبه است.

بورس در یک هفته اخیر در ابتدای هفته یک ریزش سهمگین و سخت ۲۰ هزار واحدی را انجام داده و به یک باره حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داده و همه فعالان بازار سرمایه را به ادامه نوسان مطمئن کرد، اما یک باره در روز بعد توانست با رشد ۱۱ هزار واحدی بخشی از آن ریزش را جبران کرده و امیدها برای صعود باقی بماند، رفت و برگشت مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز تأثیر چندانی بر شاخص کل نداشته و شاخص روند خود را ادامه داد.

طبق بررسی‌ها اگر شاخص بتواند با تکیه بر نمادهای بانکی و سایر نمادهایی که تا به 2 روز گذشته  بازدهی چندانی نداشته‌اند در هفته آتی راه خود را ادامه دهد باید به این برآیند رسید که شاخص کل توانسته کف سازی را برای صعود انجام داده، مدتی (هرچند کوتاه) در این ناحیه نوسان کند و با گذر از مقاومت یک میلیون و ۴۲۵ هزار واحد دوباره صعودی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |