پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10265 14:51 1393/11/25
بيش از ‏‎75‎‏ درصد از ظرفيت آبي را مصرف کرده ايم‏

بيش از ‏‎75‎‏ درصد از ظرفيت آبي را مصرف کرده ايم‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بيش از ‏‎75‎‏ درصد از ظرفيت آبي را مصرف کرده ايم‏

بيش از ‏‎75‎‏ درصد از ظرفيت آبي را مصرف کرده ايم‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزير جهاد کشاورزي هشدار داد‏‎ ‎

گروه امورزيربنايي: معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: حدود ‏‎297‎‏ دشت يا حوزه هيدرولوژي کوچک کشور در شرايط بحراني قرار گرفته است‎.
‎عباس کشاورز درجمع خبرنگاران اظهار داشت: به طور کلي ظرفيت آبي کشور دربلندمدت 130 ميليارد متر مکعب برآورد شده، اما طي سال‌هاي اخير به کمتر از ‏‎100‎‏ ميليارد متر مکعب رسيده است‎.
‎وي اضافه کرد: عوامل متعددي براي اين کاهش ذکر شده، اما به اعتقاد بنده مهمترين دليل آن برداشت بيش از ظرفيتي است که ما براي مصارف کشاورزي، صنعتي، شرب و بهداشتي در طبيعت انجام داديم‎.
‎معاون وزير جهاد کشاوزري افزود: براساس شاخص يونسکو، برداشت تا 40 درصد ظرفيت آبي مجاز است در حالي که ما حتي اگر 130 ميليارد متر مکعب آب را ملاک قرار دهيم، بيش از 75درصد از ظرفيت آبي را مصرف کرده و به طور کلي از خط قرمز اکولوژي آبي عبور کرده ايم‎.
‎کشاورز با بيان اينکه دلايل ديگري مانند تغيير اقليم و پديده هاي ناشي آن مزيد برعلت شده است، گفت: شاخص دومي که در زمينه آب، کشورها را با آن مي سنجند، سرانه آب است. براساس آخرين تقسيم بندي فائو، سرانه آب بين يک هزار تا يک هزار و 700 متر مکعب تنش مزمن يا موقتي ناميده مي شود و زماني که سرانه آب بيش از يک هزار و 700 متر مکعب باشد، مي گويند کشور داراي تنش آب نيست‎.‎
وي ادامه داد: برمبناي آخرين آمار آبي کشور، سرانه آب ما در حدود يک هزار متر مکعب و در برخي مناطق زير 300متر مکعب است، بنابراين اين به معناي ورود به مرحله تنش حاد يا بحراني شدن منابع آب است‎.
‎وي تصريح کرد: چاه‌هاي ما با يک بيلان منفي مواجه شده اند و طي سال‌هاي اخير اين بيلان منفي به حدود 10ميليارد متر مکعب در سال رسيده و اين به معناي آن است که ما در حال برداشت از ذخاير تاريخي سرزمين مان هستيم که اين مساله بسيار خطرناک است‎.‎



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |