چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106770 20:58 1399/04/06
بيانيه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در تقبيح اخراج روزنامه‌نگاران: هيچ خانواده‌اي براي کاهش هزينه‌ها،اعضاي خود را از خانه بيرون نمي‌کند

بيانيه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در تقبيح اخراج روزنامه‌نگاران: هيچ خانواده‌اي براي کاهش هزينه‌ها،اعضاي خود را از خانه بيرون نمي‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بيانيه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در تقبيح اخراج روزنامه‌نگاران: هيچ خانواده‌اي براي کاهش هزينه‌ها،اعضاي خود را از خانه بيرون نمي‌کند

بيانيه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در تقبيح اخراج روزنامه‌نگاران: هيچ خانواده‌اي براي کاهش هزينه‌ها،اعضاي خود را از خانه بيرون نمي‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شيوع ويروس کرونا ادامه فعاليت بسياري از کسب و کارها را با مشکلات جدي روبرو کرده‌است و نتيجه آن تعطيلي برخي بنگاه‌‌ها و بيکاري تعداد قابل ملاحظه‌اي از نيروهاي کار است.
به گزارش جهان اقتصاد، رسانه‌ها نيز از اين شرايط مستثني نشده و به دليل مشکلات اقتصادي برخي از آنها رو به تعديل نيرو آورده‌اند که اين موضوع موردانتقاد انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران قرارگرفته و در اين خصوص بيانيه‌اي صادر کرده است.
تاريخ 160 سال? مطبوعات ايران هيچگاه شاهد چنين وضع دشوار و نفس گيري نبوده است. اگرچه در اين تاريخ طولاني همواره ساي? ناخجست? برخوردهاي حذفي امنيتي بر سر مطبوعات و روزنامه‌نگاران ايران سنگيني داشته است، اما اينک براثر انواع و اقسام بحران‌ها و بي‌برنامگي‌هايي که به مطبوعات کشور تحميل گرديده، حتي بقاي مطبوعات و خصوصاً روزنامه‌ها، قوياً به مخاطره افتاده است. در اين ميان به ويژه مطبوعاتي که بطور مستقيم يا غير مستقيم وابسته به نهادها و سازمانهاي دولتي و عمومي نيستند، و از بودجه عمومي کشور تامين مالي نمي‌شوند بسيار بيشتر تحت فشار و در معرض خطراند.
بحران اقتصاد مطبوعات به اندازه‌اي سنگين شده است که تاب و توان از آنها گرفته و به سختي مي‌توانند اين روزهاي دشوار را پشت سر بگذارند. متأسفيم که در اين وضعيت سخت و نفس گير، اولين گروهي که دچار آسيب شده و امنيت شغلي خود را از دست مي‌دهند، روزنامه‌نگاران هستند.
از سال گذشته تاکنون، تعداد قابل ملاحظه‌اي روزنامه‌هاي مستقل و حتي برخي روزنامه‌هاي وابسته به نهادهاي عمومي، مثل روزنامه‌هاي شرق، اعتماد، ابتکار، جهان صنعت، ايران، شهروند و … به عنوان اولين راه براي کاهش هزينه‌ها و امکان بقا، اقدام به اخراج تعدادي از روزنامه‌نگاران خود کرده‌اند. انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران اخراج روزنامه‌نگاران را تقبيح کرده و تأکيد دارد امنيت شغلي روزنامه‌نگاران مي‌بايست محترم شمرده شده و از اخراج روزنامه‌نگاران اکيداً خودداري شود. روزنامه‌نگاران رکن اصلي خانواد? يک روزنامه‌اند. هيچ خانواده‌اي براي کاهش هزينه‌ها و مقابله با بحران اقتصادي اعضاي خود را از خانه بيرون نمي‌کند.
اما از سوي ديگر اين واقعيت تلخ و مهلک نيز پيش روي ماست که غير از روزنامه‌نگاران که تنها هستند، روزنامه‌ها به ويژه در مطبوعات مستقل هم تنها مانده‌اند. ميزان بي‌برنامگي و بي‌اعتنايي دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مصائب روزنامه‌ها به اندازه‌اي است که موجب مي‌شود گمان بريم که شايد از بلايي که درحال نزول بر سر مطبوعات است استقبال هم مي‌کند و مطبوعات را رها کرده‌اند تا خود به مرگ اقتصادي و تدريجي از بين بروند.
برخورداري از مطبوعات آزاد و مستقل، حق ذاتي و اساسي ملت است. در اينجا مسئله تنها بيکاري يا اخراجِ غيرمسئولانه برخي خبرنگاران نيست بلکه مسئله ضايع شدنِ يک حق اساسي ملت در دستيابي به رسانه‌هاي آزاد و مستقل است. همانگونه که توقيف و لغو امتياز غيرقانوني مطبوعات محکوم و ناقض حقوق اساسي مطبوعات و روزنامه‌نگاران و ملت است، بي‌ارادگي و بي‌برنامگي دولت براي حل مشکلات اقتصادي ناشي از بحرانهاي موجود که به مطبوعات نيز تحميل شده است، به عنوان زمينه‌ساز از بين رفتن مطبوعات يکي از مصاديق نقض حق‌هاي مطبوعات و حقوق ملت است. انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران بي‌توجهي دولت و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي به وضعيت مطبوعات را قوياً تقبيح کرده و خواستار آن است که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با پذيرش مسئوليتي که بر عهده دارند، به فوريت و با اتخاذ راه حل‌هاي مؤثر و فوري اقدامات لازم براي کاهش مشکلات اقتصادي مطبوعات به انجام رسد. اين وظيفه البته تنها مختص دولت هم نيست، شرکت‌ها و بنگاه‌هاي خصوصي، نهادهاي غيردولتي و مدني و بخش خصوصي ما هم بر پايه اصل مسئوليت اجتماعي بايد به صحنه بيايند و از کيانِ روزنامه‌نگاري مستقل که به نوعي مدافع حقوق همه آحاد جامعه است حمايت کنند. همچنين از آنجا که شرايط تحميل شده به مطبوعات دشوار و پيچيده است و از انجا که حضور و فعاليت مطبوعات آزاد و مستقل يکي از حقوق ملت و نيازهاي عمومي و حافظ منافع ملي است و از انجا که بدون مشارکت جمعي نمي‌توان گام مؤثري برداشت،انجمن از عموم همکاران، اساتيد ارتباطات، کارشناسان و مديران مطبوعات علاقمندان دعوت مي‌کند تا با مشارکت فکري فعال ديدگاهها و نظرات خود را براي برون رفت از بحران مهلک کنوني مطبوعات ايران با انجمن در ميان بگذارند. انجمن با ملاحظ? محدوديتهاي بهداشتي ناشي از شيوع کوويد 19 با احترام فراوان به مشارکت‌کنندگان در اين بحث، به شکل مکتوب، جلسات محدود حضوري و برخط، نظرها و پيشنهادها بررسي و جمع‌بندي و منتشر خواهد کرد.
انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران اميدوار است با مشارکت جمعي بتواند گزارش نهايي را پايان تيرماه جاري تنظيم و اعلام نمائيم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |