چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11885 13:31 1394/01/30
بورس در برابر تعدیل نرخ سود بانکی p/e

بورس در برابر تعدیل نرخ سود بانکی p/e

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس در برابر تعدیل نرخ سود بانکی p/e

بورس در برابر تعدیل نرخ سود بانکی p/e

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازار سرمایه: در حال حاضر حجم کل سپرده ها حدود 800هزار میلیارد تومان است که خروج 5درصد از این میزان نقدینگی و جذب آن توسط بازار سرمایه می تواند تاثیر شگرفی بر حجم معاملات داشته باشد اما همانطور که عنوان شد به نظر می رسد،

فعلا بازار پول محتاطانه رفتار کند و واکنش خود را منوط به متن توافقنامه نهایی مذاکرات هسته ای کند. محسن عباسی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره اینکه کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی چه تاثیری بر بازار سرمایه می تواند داشته باشد،به سنا گفت: اولین تاثیر این کاهش بر p/e بازار خواهد بود، قطعا فضا برای رشد p/e بازار با این کاهش نرخ سود مهیا خواهد بود اما مهمتر از این کاهش، نگاه ها به آینده این نرخ است، در صورتیکه افق آینده نرخ سود بانکی کاهشی دیده شود، می تواند باز هم منجر به افزایش p/e بازار شود. اما هنوز عوامل تعدیل کننده دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر این پروسه تاثیر گذار باشند.

وی افزود: مهمترین عامل ،  بازار غیر متشکل پولی و رقابت پنهان بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در جذب سپرده است. در صورتیکه کاهش نرخ سود همراه با نظارت بیشتر بانک مرکزی همراه باشد دست بانکها برای رقابت بیشتر در اعلام نرخ سود بسته می شود. بنابراین جدای از اینکه، این تصمیم، تصمیم مناسبی تلقی می شود باید به چگونگی شکل اجرای آن نیز توجه ویژه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهم دیگر که در وضعیت فعلی می تواند بر بازار تاثیر گذار باشد و همچنان نیز در کانون توجه قرار دارد، مذاکرات هسته ای است، به نظر می رسد بخش کمی از سپرده ها قبل از توافق نهایی ایران و 1+5 از بانکها خارج شود و علی رغم کاهش 2 درصدی نرخ سود، ممکن است نقدینگی زیادی ( حداقل تا پایان مذاکرات ) از بانکها به سمت بازار سرمایه سرریز نشود.

وی در این باره افزود: افق کاهشی نرخ سود در آینده به معنای کاهش نرخ بهره و تسهیلات بانکی در آینده نیز هست و این سیگنال را به بازار ارایه می کند که دریافت وام در آینده ارزانتر خواهد بود، بنابراین تولید کننده ترجیح می دهد فعلا با نرخ بهره گرانتر اقدام به تولید نکند و منتظر تسهیلات ارزانتر در آینده بماند البته مشروط به اینکه سایر موانع تولید نیز برداشته شده باشد. عباسی در خصوص آسیب شناسی شرایط فعلی تصریح کرد: بهتر است سیاست های متولیان بازار پول در خصوص سپرده بانکی کمی شفاف تر  و با جزئیات بیشتری  برای اهالی بازار تشریح شود تا امکان ترسیم دیدگاه بلند مدت با توجه به اتفاقات پیش رو برای اهالی بازار مهیا باشد. بازار پول بسیار بسیار بزرگتر از بازار سرمایه است و واکنش فعالان آن مانند واکنش فعالان بازار سرمایه نیست.

وی توضیح داد: در صورت تغییر در استراتژی سرمایه گذاری سپرده گذاران شبکه بانکی ، ممکن است شاهد رسوب نامناسب و نامتقارن نقدینگی به سایر بازارهای موازی باشیم، خصوصا اینکه توافق هسته ای در تیرماه در کنار کاهش نرخ بهره می تواند اثر فزاینده ای بر رونق بازارهای موازی خصوصاً بورس بگذارد بنابراین هر گونه ورود و خروج ناگهانی نقدینگی به بورس ( خصوصا از شبکه بزرگ بانکی) می تواند رشته کار را از دست مسئولین خارج کند. بنابراین از هم اکنون لازم است برنامه مدون تری برای جذب  و مدیریت نقدینگی خصوصا بعد از انجام توافق هسته ای تدوین شود و صرفا به برخی ابزارها و روشهای محدود جهت مدیریت نقدینگی اکتفا نشود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |