سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14100 16:21 1394/04/21
بورس در انتظار شوک مثبت

بورس در انتظار شوک مثبت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس در انتظار شوک مثبت

بورس در انتظار شوک مثبت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همزمان با بررسی جهان اقتصاد از آثار توافق هسته ای بر صنایع بورسی عنوان شد:

بورس در انتظار شوک مثبت

رضا امامی

reza.emami@jahaneghtesad.com

موضوع توافق هسته ای این روزها برای بازار سرمایه با حساسیت بالایی دنبال می شود. چرا که برچیده شدن تحریم ها از لحاظ روانی و نیز عملیاتی بیش از هر چیز برای صنایع بزرگ متاثر از تحریم ها که بطور مستقیم با تبعات آن مواجه شده اند می تواند آثار مثبتی در پی داشته باشد.

در همین رابطه یک تحلیلگر مالی و سرمایعه گذاری در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد پیرامون آثار ناشی از توافق هسته ای در دوران پسا تحریم گفت: بانک ها و  شرکت ها با کنار زدن تحریم ها می توانند ضمن گشایش اعتبارات اسنادی ارزی و یا فاینانس های خارجی اقدام به تامین تجهیزات و ماشین آلات و یا سایر کالاهای واسطه ای به منظور تکمیل چرخه تولید و ایجاد اشتغال با هزینه های پایین تری کنند. از سویی دیگر با بکارگیری ظرفیت کامل تولید و فروش و ایجاد رونق نسبی در اقتصاد همزمان با کاهش نرخ بهره بانکی ، سود واقعی و عملیاتی بجای سود های غیر واقعی و رانتی در صورت های مالی آنها خواهد نشست که در نهایت رضایت سهامداران و سرمایه گذاران در بازار سهام را در پی خواهد داشت.

علی مهر پور لایقی با اشاره به انتظارات بازار سرمایه از موضوع توافق هسته ای ،گفت:  اگر بخواهیم واقعیت های بازار سرمایه ایران پس از توافق هسته ای را بررسی و پیش بینی کنیم باید گفت بر اساس دو سناریو؛ یک روز پس از وقوع توافق هسته ای با تزریق امیدی تازه در بازار سهام می توان رشد 25 درصدی قیمت ها را بطور پیوسته برای جبران بازدهی های از دست رفته به نظاره نشست. پس از آن هم نماگرهای بازار سهام با برجای گذاشتن روندی متعادل در مدار صعودی به آرامی نوسان خواهند کرد.

اما اگر از توافق هسته ای خبری بیرون نیاید انتظارات مثبتی که در بازار طی روزهای اخیر ایجاد شده بود به سرعت تخلیه و بطور کامل بازار سهام امید خود را به دورنمای خود از دست خواهد داد. این در حالی است که گره زدن همه چیز مردم به توافق یا عدم وقوع آن رخدادی اشتباه است.

او با ابراز خوش بینی نسبت به دورنمای بازار سهام پس از توافق هسته ای ؛گفت: اغلب شرکت های بورسی طی سال های اخیر از بابت ریسک تحریم ها با کاهش فروش و همچنین افزایش هزینه های عملیاتی مواجه شده اند. این موضوع باعث شده تا این شرکت ها با ظرفیت پایین تری فعالیت کنند و به دلیل تحریم ها بخشی از محصولات صادراتی خود را از طریق واسطه ها نقد کنند که در واقع کیفیت سودآوری آنها را تخریب کرده است.

از سویی دیگر برخی شرکت های بورسی نیز برای خرید کالاهای مورد نیاز خود در خطوط تولید به دلیل محدودیت های تحریمی با افزایش هزینه ها  حتی برای کوچکترین قطعه یا تجهیزات واسطه ای مواجه شده اند.

این کارشناس ادامه داد: اگر چه با وجود همه مشکلات اغلب شرکت ها و بنگاههای اقتصادی به فعالیت خود مشغول هستند اما باید دانست با حل مشکل فروش شرکت ها و کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آنها که از تحریم ها اثر منفی می پذیرفتند می توان به رشد سودآوری شان امید وار بود

به باور وی در حال حاضر به دلیل عدم گشایش اعتبارات اسنادی ارزی ، نقل و انتقال ارز به صورت تجارت چمدانی درآمده و برچیده شدن تحریم ها در گام نخست می تواند به جابجایی درآمدی شرکت ها و کاهش ریسک های آن بیانجامد که برای کل بازار سهام آثار مثبتی را خواهد داشت.

وی از رفتار شرکت های حقوقی و نهاد های عمومی و افزایش انگیزه فروش سهام در بورس نیز سخن گفت و افزود: رفتار شرکت های حقوقی در بازار سهام این روزها مثل رفتار شخصی است که به تصور رشد شاخص های بورس به یکباره همه هستی خود را روانه این بازار کرده و حالا در برابر سهامداران و مستمری بگیران خود قادر به پاسخ گویی نیست. این در حالی است که همواره به سرمایه گذاران توصیه می شود برای ورود به بازار سهام از سرمایه مازاد خود بجای سرمایه اصلی شان استفاده کنند.

در حال حاضر سهامدار بزرگ و اصلی بازار سهام به نوعی دولت است که شرکت ها و نهاد های عمومی آن در بورس حضور دارند. وقتی خود سهامدار اصلی به نهاد ها و صندوق های خود فشار می آورد که برای تامین کسری بودجه سهام بفروشید از دیگر حقوقی ها چه انتظاری می رود. خواسته فعالان بازار سهام از دولت در این شرایط برچیدن دستورهای فروش در معاملات سهام است. مشاور سرمایه گذاری بورس با بیان اینکه بازار سهام در انتظار یک شوک مثبت است ، گفت: قیمت سهام در بورس به کمترین حد خود رسیده و با یک تلنگر می تواند حتی تا 30 الی 40 درصد بازدهی مثبت را بر جای گذارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |