پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14282 16:19 1394/04/30
بورس جاذبه نخست سرمایه گذاران خارجی

بورس جاذبه نخست سرمایه گذاران خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس جاذبه نخست سرمایه گذاران خارجی

بورس جاذبه نخست سرمایه گذاران خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بورس جاذبه نخست سرمایه گذاران خارجی

گروه بازار سرمایه

tehran.bourse@jahaneghtesad.com

به گزارش جهان اقتصاد موسسه انگلیسی رسانه تامسون رویترز در گزارشی با عنوان «نگاه شرکت های بین المللی به اقتصاد ۴۰۰میلیارد دلاری ایران» نوشت: با توجه به حصول توافق ایران و شش قدرت جهانی، اکنون تکاپویی بین شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی بر سر بزرگترین اقتصاد منطقه ای شدت گرفته که نخستین هدف بازار سهام و بورس تهران است. رویترز نوشت: اکنون با توافق وین برخی شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی به دنبال محکم کردن جای پای خود در بخش بازار سهام 100 میلیارد دلاری تهران می باشند، اما برخی دیگر سعی می کنند با احتیاط به این بازار نزدیک شوند.

رویترز اقتصاد ایران را با توجه به جمعیت 78 میلیون نفری و مقایسه آن با اقتصادهای تایلند و امارت در منطقه و همچنین پس از اتحاد جماهیر شوروی در بیش از دودهه گذشته، بزرگترین اقتصادعنوان کرد که قرار است بار دیگر به تجارت جهانی محلق شود. موسسه مالی اعتباری بروکریج رینیسانس کاپیتال (Brokerage Renaissance Capital) پیش بینی کرد سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد دلار در دوره زمانی یکساله پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی در ایران جاری خواهد شد و به گردش درخواهد آمد.

آژانس سرمایه گذاری فرست فرانتیر کپیتال (First Frontier s) به مرکزیت لندن از جمله شرکت های سرمایه گذاری امیدوار به داشتن موقعیتی در بورس تهران پیش از برداشته شدن تحریم های ایران است. ریچارد ادلی مدیر اجرایی این شرکت سرمایه گذاری انگلیسی گفت: هرکسی در کل ارزیابی می کند که مبالغ زیادی به این بازار وارد خواهد شد. رویترز نوشت: مدیر اجرایی این شرکت در نظر دارد طی ماه های پیش رو، مبلغ یکصدمیلیون یورو دراین زمینه و تا پایان سال جاری میلادی سرمایه گذاری کند. این درحالی است که فرست کاپتیال دراین مورد تنها نبوده و منا کاپیتال (MENA Capital) شرکت تخصصی درامور سهام، قصد دارد تا بخشی از سرمایه خود را به محض برداشته شدن تحریم ها در بخش سهام ایران سرمایه گذاری کند.

رویترز افزود: بنابر آخرین داده های قابل دسترس بر روی اینترنت، 12 جولای (21تیر) داد و ستد 780 میلیون سهام (در بورس ایران) نشان از چرخش مالی 64میلیون و 200هزار دلاری دارد. جوآنا آرتور (Joana Arthur) مدیر گروه سرمایه گذاری آشمور (Ashmore) مستقر در لندن با اشاره به مشکلات دسترسی و دیگر مراودات تجاری لجستیکی برای سرمایه گذاری مستقیم در ایران که نیاز به کار دارد، خاطر نشان کرد: شرکت های بین المللی که اکنون با ایران تجارت دارند، باید برای سود بردن در کوتاه مدت و تا برداشته شدن تمامی محدودیت ها، حوصله کنند. لری سروما (Larry Seruma) مدیر شرکت نیل گلوبال فرانتیر با سرمایه مالی 434میلیون دلاری نیز گفت که فکر می کنم در نهایت ایران مقصد سرمایه مالی ما باشد، زیرا با این شرکت مانند شرکت شبکه موبایل آفریقای جنوبی ام تی ان 49 درصد سهام «ایران سل» دومین اپراتور بزرگ مبایل در ایران را دراختیار دارد.

رویترز نوشت: شرکت های چند ملیتی موبایل، سازندگان خودرو و شرکت های خدماتی به نظر می رسد با برداشته شدن تحریم های اعمال شده علیه ایران، بیشترین نفع را ببرند. بانک آمریکایی مریل لینچ (Merrill Lynch) نیز گفته شاهد سودبری ترکیه و امارات در تجارت خارجی با ایران هستند که از مبلغ 80 میلیارد دلار کنونی می تواند به 200میلیارد دلار تا سال 2020 برسد. به گزارش ایرنا ، رویترز شرکت های خودرو سازی ترکیه ای و فرانسوی را از شانس های برتر در بازار اقتصادی ایران دانست، همچنین ناوگان هواپیماهای مسافری نیازمند ارتقا می تواند پای شرکت های هواپیما سازی برزیلی، ایرباس اروپا و بویینگ آمریکا را به این بازار بالقوه باز کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |