چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 168732 13:46 1400/10/20
بورس تهران 4180 واحد ریزش کرد

بورس تهران 4180 واحد ریزش کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس تهران 4180 واحد ریزش کرد

بورس تهران 4180 واحد ریزش کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران که از یکی دو روز گذشته تحت تأثیر شایعات بازار مبنی بر نزدیک شدن به توافق و نتایج مذاکرات هسته‌ای و چشم انداز کاهش نرخ دلار، رو به ریزش گذاشته و امروز هم در یک روند ریزشی با کاهش 4180 واحد به رقم یک میلیون و 332 هزار و 640 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 1099 واحدی به رقم 352 هزار و 103 واحد رسید. ارزش بازار به 5 میلیون و 341 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 350 هزار فقره معامله و به ارزش 2901 میلیارد تومان دادوستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم بیش از 1100 میلیارد تومان بود، با این حساب ارزش معاملات دو بازار بیش از 4 هزار میلیارد تومان شده است. امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز درآمدند که حکایت از کاهش دارد، اما ریزش همه شاخص‌ها زیر نیم درصد بوده است.

به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت 31 صدم درصد کاهش یافت و این دو شاخص با معیار هموزن نیز 31 صدم درصد افت کردند، شاخص آزاد شناور 22 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 18 صدم درصد، شاخص بازار دوم بورس 48 صدم درصد، افت کردند.

امروز نمادهای ایران خودرو و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشته و نمادهای پتروشیمی پارس، ملی مس، هلدینگ خلیج فارس، صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص با 99 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 18 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 992 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از 317 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 3.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 164 هزار فقره معامله و به ارزش 142 هزار میلیارد تومان رسید.

البته لازم به ذکر است که عمده این ارزش مربوط به عملیات بازار باز بوده که بین بانک‌ها، اوراق اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از 140 هزار میلیارد تومان خریداری شده که ارقام این معاملات در فرابورس درج می‌شود، وگرنه معاملات سهام در فرابورس امروز به بیش از 1110 میلیارد تومان بیشتر نبوده و اوراق مالی اسلامی هم فقط 918 میلیارد تومان بوده است. بنابراین عمده ارزش ذکرشده در معاملات فرابورس مربوط به عملیات بازار باز و خرید و فروش در بازار ثانویه بین خود بانک‌ها بوده است.

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول، صنعتی مینو، هلدینگ گردشگری میراث، نیروی برق دماوند، پتروشیمی تخت جمشید و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال باید هرچه سریع‌تر کارگروهی که پیگیر مسائل سهام عدالت است، با مصوبه شورای عالی بورس تشکیل شود که این کارگروه وظیفه پیگیری سهام عدالت از جمله دریافت سود سهامداران از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تجمیع آن و واریز به حساب 49 میلیون سهامدار عدالت را به عهده خواهد داشت که البته هنوز این کارگروه تشکیل نشده و امیدواریم سود سهام عدالت امسال مانند سال گذشته دو تکه نشود و سود سهامداران که تعلق به دهک‌های کم‌درآمد و پایین جامعه دارد، به طور کامل از شرکت‌ها وصول و در اسرع وقت واریز شود.

بازار سرمایه به یک بازار مردمی با مشارکت 70 درصد جمعیت کشور تبدیل شده و باید قوانین بازار متناسب با حضور مردم تغییر کند و فقط حقوقی‌ها نیستند که بازیگر بازار سرمایه هستند. در این زمینه باید کانون سهامداران حقیقی، فعال شود و منافع سهامداران خرد و پراکنده، اما مؤثر در بازار سرمایه را پیگیری نماید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |