سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 126353 13:38 1399/10/06
بورس بازهم قرمز شد

بورس بازهم قرمز شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس بازهم قرمز شد

بورس بازهم قرمز شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها در محدوده شاخص یک میلیون و 400 هزار در نوسان است، امروز از ابتدای روز با کاهش شاخص روبرو شد به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با افت 24 هزار و 332 واحدی به رقم یک میلیون و 423 هزار و 581 واحد رسید.

در عین حال شاخص کل با معیار هموزن امروز با رشد 5039 واحدی به رقم 473 هزار و 548 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 660 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 9.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 2.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 12 هزار و 360 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از 6 هزار و 685 میلیارد تومان رسید را در نظر گیریم، ارزش امروز معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس به بیش از 19 هزار و 45 میلیارد تومان نرسید. امروز شاخص‌های هموزن بورس مثبت بوده و سایر شاخص‌ها منفی شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 1.6 درصد کاهش یافتند، ‌اما شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر یک یک درصد رشد کردند.

نقشه معاملات امروز بورس تهران شاخص آزاد شناور 1.3 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.1 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم 1.1 درصد کاهش یافت. نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز همگی در کاهش شاخص مؤثر بودند به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهشی در شاخص را نمادهای پتروشیمی خلیج فارس،‌ ملی مس، شستا، فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز، پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان و ایران خودرو بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، ملی مس ایران، سرمایه گذاری سیمان تأمین، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، بانک تجارت و ایران خودرو بودند. امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 69 واحد کاهش یافت و به رقم 20 هزار و 73 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 369 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 3.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب یک میلیون نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 685 میلیارد تومان داد و ستد کردند. روند یکساله شاخص بورس تهران امروز نمادهای سنگ آهن گهر زمین و آریاساسول بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان، صبا تأمین، پتروشیمی مارون و ذوب‌آهن به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه گذاری سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر پارس، چوب خزر کاسپین ، بانک دی، توسعه مسیر برق گیلان، دامپروری ملارد شیر و دامداری تلیسه نمونه بوده‌اند. به گزارش فارس، با توجه به این که بازار بورس همراه با ریسک و نوسان است، بنابراین باید با تحلیل و مطالعه و مشاوره با افراد امین و متخصص وارد این بازار شد و به هیچ وجه از سیگنال‌فروشان و کانال‌های سیگنال‌دهنده و فضای مجازی غیررسمی پیروی نکنیم و سرمایه‌گذاری در بورس حتماً از محل پس انداز انجام شود.

در این بین با توجه به ارزنده بودن ارزش معاملات بورس و فرابورس که روزانه بین 17 تا 27 هزار میلیارد تومان در حال نوسان است، این ارقام ارزنده است، بنابراین باید برای حمایت از بازار اولا شرکت‌های جدید وارد بورس شوند، ثانیا مقامات دولتی به قول‌هایی که داده‌اند عمل کنند. به عنوان مثال قرار بود صندوق دارا سوم مرکب از باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات ارائه شود که هنوز عملی نشده، همچنین بنا بر قول دژپسند وزیر اقتصاد قرار بود باقیمانده سهام دولت در سرمایه گذاری امید و باقیمانده سهام دولت در سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، وبانک، در بورس ارائه شود که این قول‌ها هم عملی نشد.

همچنین شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده بود، سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا تا سقف 20 درصد در سال جاری در بورس ارائه شود که این قول هم عملی نشده و این بدقولی‌ها باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران بورس به مقامات دولتی شده است.

افت ارزش پالایش یکم از طرفی قرار بود از سهام پالایش یکم یا همان دارا دوم حمایت شود، در حالی که قیمت پالایش در حال حاضر از قیمت عرضه اولیه هم پایین افتاده است و این نشان می‌دهد مردمی که پس‌اندازهای اندک خود را برای خرید پالایشی به بورس آورده‌اند، در حال حاضر ضرر کرده‌اند، به گونه‌ای که هر واحد پالایشی را 10 هزار تومان خریده بودند که امروز قیمت آن 8 هزار و 174 تومان بوده است و این نشان می‌دهد دولت برای حفظ سرمایه مردم و پس‌انداز ملی حتماً از صندوق‌های ارائه شده در بورس باید حمایت کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |