پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 155867 12:19 1400/07/07
بورس انرژی در 6 ماهه ابتدای سال 27 درصد تقویت شد

بورس انرژی در 6 ماهه ابتدای سال 27 درصد تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس انرژی در 6 ماهه ابتدای سال 27 درصد تقویت شد

بورس انرژی در 6 ماهه ابتدای سال 27 درصد تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، ارزش مجموع معاملات شرکت بورس انرژی ایران از ۴۸۱ هزار و ۵۵۱ میلیارد و ۶۴۶ میلیون و ۱۶۲ هزار و پنجاه ریال در شش‌ماهه نخست سال گذشته به ۶۰۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۵۴ ریال در سال کنونی رسیده‌است و رشدی ۲۷ درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که به دلیل کاهش عرضه بنزین و گازوئیل نسبت به مدت مشابه سال پیش، حجم معاملات در بازار هیدروکربوری افت کرده‌است.

حجم معاملات تجمیعی بورس انرژی ایران در رینگ داخلی بازار فیزیکی از یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۳۹ تن در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۷۱۵ تن در سال کنونی رسیده، که رشد پنج درصدی معاملات را نشان می‌دهد. هم‌چنین ارزش این قراردادها نیز از ۴۰ هزار و ۷۸۹ میلیارد و ۴۷۱ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۴۶ ریال به ۱۱۰ هزار و ۵۴۸ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۸۲۰ ریال رسیده که حاکی از رشد ۱۷۱ درصدی این معالات از نظر ارزش است.

از سوی دیگر، حجم این معاملات در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران از هفت میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۲ تن در سال گذشته به دو میلیون ۶۳۶ هزار و ۵۹۸ تن رسیده و این یعنی با کاهشی ۶۶ درصدی روبه‌روست. ارزش این معاملات در شش‌ماهه نخست امسال ۳۱۱ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۹۴ ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته‌است.

در بازار برق (بازار فیزیکی و سلف موازی استاندارد برق) نیز معاملات در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد از نظر حجم و ۶۶ درصد از نظر ارزش افزایش یافته‌است.

امسال هم‌چنین ۱۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۷۰ قرارداد اوراق سلف موازی با سررسید یک‌سال و بیش‌تر به ارزش ۱۷۶ هزار و ۶۶۳ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۴۰ ریال معامله شده که نسبت به سال گذشته ۱۲۷ درصد از نظر حجم و ۲۲۷ درصد از نظر تعداد رشد داشته‌است.

ارزش معاملاتی بازار سایر اوراق بهادار قابل‌معامله در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۴۸۱ هزار و ۵۵۱ میلیارد و ۶۴۶ میلیون و ۱۶۲ هزار و۵۰ ریال بوده و در مدت مشابه امسال به ۶۰۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۵۴ ریال رسیده که نشان از رشد ۲۷ درصدی این بازار در سال کنونی دارد.

کالاهایی با بیش‌ترین معاملات
در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نفتای سبک با ۲۹ درصد معامله بیش‌ترین کالایی است که در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران معامله شده‌است و پس از آن گاز مایع و ته‌مانده برج تقطیر، به‌ترتیب با ۲۳ درصد و ۱۴ درصد قراردارند.
از سوی دیگر در رینگ داخلی نیز حلال ۴۰۲ با ۲۲ درصد کالایی است که بیش‌ترین میزان معامله را داشته‌است، میعانات گازی با ۲۱ درصد و متانول با ۱۶ درصد در رده‌های بعدی قراردارند.

انواع قرارداد معاملاتی

از نظر نوع معاملات در بازار فراورده‌های هیدروکربوری، بیش‌ترین حجم عرضه را قراردادهای کشف پریمیوم با ۷۱ درصد به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن نیز قراردادهای نقدی، نسیه و سلف به ترتیب با ۲۱ درصد، ۶ درصد و یک درصد قرار دارند.

بیش‌ترین حجم معامله نیز مربوط به قراردادهای کشف پریمیوم با ۶۱ درصد و پس از آن قراردادهای نقدی با ۲۴ درصد، نسیه ۱۲ درصد و سلف با سه درصد است.

هم‌چنین در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۴۶۵ هزار و ۱۶۴ ورقه گواهی ظرفیت به ارزش هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۵۳۴ میلیون و ۴۵۲ هزار ریال نیز معامله شده‌است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |