جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14144 15:23 1394/04/23
بورس، بازار اول اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای

بورس، بازار اول اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس، بازار اول اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای

بورس، بازار اول اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بورس، بازار اول اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای

گروه بازار سرمایه

tehran.bourse@jahaneghtesad.com

واقعیت آن است که اگرچه تحریم‌ها نتوانست حرکت رو به رشد ایران را متوقف کند، و حتی موجب شد ایران نوعی مقاومت و انعطاف‌پذیری اقتصادی را در ایران نسبت به تحریم‌ها به وجود آورد، اما رفع تحریم‌ها می‌تواند یکی از نقاط بزرگ تاثیرگذار بر شکوفایی اقتصادی ایران باشد. خوشبختانه از امروز این دوران به پایان می رسد و ایران وارد مقطع جدید تاریخی می شود .پایداری مردم و تدبیر دولت تدبیر و امید بالاخره نتیجه داد و ایران با 5+1 به توافقی عزتمند و متوازن دست یافت. این توافق نه تنها از نظر سیاسی و امنیت بین المللی پیروزی بزرگی به شمار می آید، به لحاظ اقتصادی نیز دستاورد بزرگی است که در میان مدت شاهد آثار آن خواهیم بود.به گزارش سنا، واقعیت آن است که اگرچه تحریم‌ها نتوانست حرکت رو به رشد ایران را متوقف کند، و حتی موجب شد ایران نوعی مقاومت و انعطاف‌پذیری اقتصادی را در ایران نسبت به تحریم‌ها به وجود آورد، اما رفع تحریم‌ها می‌تواند یکی از نقاط بزرگ تاثیرگذار بر شکوفایی اقتصادی ایران باشد. خوشبختانه از امروز این دوران به پایان می رسد و ایران وارد مقطع جدید تاریخی می شود .

در دوران پساتوافق سه بخش مالی – بانکی، نفتی و بازار سرمایه در مسیر شکوفایی قرار می گیرند که در این میان بازار سرمایه بیش از تمام بخش ها نقش بازی خواهد کرد.رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند برخورداری از بازار‌های مالی گسترده و کارا است. بازار‌های مالی از دیدگاه اقتصادی به دو بخش بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می‌شوند. بازار پول، بازار مبادله منابع کوتاه‌مدت است و حداکثر سررسید آن یک دوره مالی است. در کنار بازار پول، بازار سرمایه از جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.بازار سرمایه که بر اساس ویژگی آن، مختص منابع بلندمدت است، امکان مبادله منابع را میان دارندگان مازاد منابع با متقاضیان کسری منابع فراهم می‌آورد. از آنجا که رشد و توسعه اقتصادی نیازمند ایجاد سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند بر اساس منابع کوتاه‌مدت بازار پول تامین مالی شوند، ایجاد یک بازار سرمایه قوی و کارآمد زیرساخت اساسی بلندمدت طرح‌های اساسی هر کشور را تشکیل می‌دهد.

بازار سرمایه مکانیزمی را فراهم می‌آورد تا بر اساس آن امکان تجهیز پس‌انداز‌های اندک به سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی فراهم شود که این اقدام بر اساس تخصیص بهینه منابع امکان‌پذیر می‌شود. در بازار سرمایه تخصیص، زمانی بهینه است که بیشترین حجم منابع متوجه سودآورترین فعالیت‌ها شده و در نتیجه بهترین و توجیه‌پذیرترین فعالیت‌های اقتصادی با امکان بیشترین حجم مالی روبه‌رو خواهند شد. در ایران رکن اصلی بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار بوده که نقش محوری بازار سرمایه را برعهده دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |