جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 165132 09:21 1400/09/21
بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی بسته شد

بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی بسته شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی بسته شد

بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی بسته شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، هادی قوامی، در برنامه "تیتر امشب" با بیان اینکه اساسی‌ترین، فنی‌ترین و مهم‌ترین مرحله بودجه‌ریزی؛ تهیه، تنظیم و پیشنهاد لایحه بودجه است، گفت: دولت سیزدهم در ارائه نخستین بودجه خود تلاش کرده است اصلاح ساختار لایحه بودجه 1401 را انجام دهد. 

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در بودجه‌های سال‌های گذشته وجود داشت، نمایندگان در مسیر تغییر رویکرد بودجه به دولت کمک کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه محوری یکی از فرصت‌های پیش روی لایحه 1401 است، گفت: نتیجه‌گرا و نظارت پذیر بودن از ویژگی‌های بودجه 1401 است.

قوامی بیان کرد: با کنترل رشد هزینه‌ها، نرخ تورم کنترل می‌شود و توان خرید مردم را افزایش می‌یابد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: استقراض نکردن ار بانک مرکزی، بودجه بدون کسری و کنترل هزینه ها‌ی جاری، کنترل اضافه برداشت بانک‌های از بانک مرکزی از ویژگی‌های لایحه بودجه 1401 است.

وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: باید تلاش کرد نظام بودجه‌ریزی برنامه‌محور، عملیاتی و هدفمند شود و نظام بودجه‌ریزی با حداقل کسری تنظیم شود.

وی افزود: شفافیت، انضباط مالی، کاهش کسری بودجه از کار‌های انقلابی در بودجه ریزی است و با توجه به منتشر شدن اعداد غیر رسمی در سال آینده کسری بودجه حداقلی را شاهد خواهیم بود.

شقاقی با تأکید بر اینکه هدفمند و برنامه محور نبودن در بودجه‌ریزی از اصلی‌ترین مباحث سال‌های گذشته بوده است، گفت: در دهه گذشته نتوانستیم از نظام بودجه‌ریزی برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. میانگین رشد اقتصادی دهه 90، صفر درصد و میانگین رشد انباشت سرمایه منهای 4.5 درصد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: از سه سال گذشته اقتصاد ایران وارد مرحله فرسایش شده یعنی رشد هزینه‌های جبران استهلاک بیشتر از رشد سرمایه‌گذاری است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |