پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 167002 10:40 1400/10/06
بودجه بخش آب در سال آینده‌ 2.5 برابر شد

بودجه بخش آب در سال آینده‌ 2.5 برابر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بودجه بخش آب در سال آینده‌ 2.5 برابر شد

بودجه بخش آب در سال آینده‌ 2.5 برابر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، یزدان رضایی ضمن اشاره به لایحه بودجه سال 1401 و  اعتبارات بخش آب در این بخش، بیان کرد: در لایحه بودجه 1401 دولت ‌توجه خوبی به مسئله آب داشته است، البته موضوع آب مسئله مهمی است که سرمایه‎‌گذاری جدی می‌طلبد و در سال‌های اخیر آنچنان که شایسته بوده، سرمایه‌گذاری در این بخش شکل نگرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیرو ضمن اظهار داشت ذات بخش آب متکی به اعتبارات دولتی است، زیرا در کشور ما آب یک کالای بسیار ارزان بوده و امکان سرمایه گذاری خود گردان به شدت محدود است.

وی تاکید کرد: دولت، اعتبارات بخش آب را از 9 هزار 200 میلیارد تومان در قانون بودجه سال 1400 به 22 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1401 در طرح‌های تملک افزایش داده است.

وی اضافه کرد: افزایش خوبی در اعتبارات بودجه‌ای بخش آب صورت گرفته است اما کفایت سرمایه‌گذاری در این حوزه را نمی‌کند، ‌بنابر اولویت‌بندی وزارت نیرو در مرحله اول 340 طرح آب و آبفا انتخاب شده که تا پایان دولت امکان به‌ بهره‌برداری برسد، بر همین اساس نیاز تامین مالی این طرح ها 296 هزار میلیارد تومان در سه سال برآورد می‌شود که با اعتبارات دیده شده اختلاف بسیاری دارد.

*ابتکار وزارت نیرو در تامین مالی زیرساخت‌های آب و برق

رضایی در توضیح اینکه تجویزهای خوبی در احکام قانون بودجه قرار گرفته که از این مجوزها برای تامین مالی استفاده خواهد شد، گفت: خوشبختانه وزارت نیرو در استفاده از روش های نوین تامین مالی، بین دستگاه‌های اجرایی پیشتاز بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از روش‌های نوین تامین مالی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه با اتکا به شیوه صندوق سهام پروژه است، در همین راستا به درخواست و ابتکار وزارت نیرو در لایحه بودجه 1401 برای اولین بار صندوق‌ سهام پروژه برای 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در تبصره 15 پیشنهاد شده و امیدواریم اگر امکان وجود داشته باشد این بند به بخش آب هم تعمیم داده شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |