پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 145343 19:49 1400/03/29
به زمین «شیده» چشم دوخته‌اند!

به زمین «شیده» چشم دوخته‌اند!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
به زمین «شیده» چشم دوخته‌اند!

به زمین «شیده» چشم دوخته‌اند!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رویای دیرینه «خانه‌دار شدن» در پیچ سهم‌خواهی دولت

فریده خدادادی-در قسمتی از شهر پرند زمین‏هایی وجود داشت که قرار بود آرزوی دیرینه سرپناه و سقفی بالای سر را برای ۴۵۰۰نفر از پرسنل هواپیمایی به حقیقت تبدیل کند، گویا در آن اراضی وسیع، امید ریشه دوانده بود وعلی‌رغم دشوار بودن تهیه مبلغ ساخت، اندیشه صاحبخانه شدن اراده آن‎ها را در این راه محکم‌تر می‏کرد به طوری از هیچ کوششی دریغ نمی‏کردند تا این که از بد حادثه، با وجود تمامی پیگیری‏ها براساس بی‌خردی و عدم پایبندی به تعهدات ساخت و تحویل توسط هیات مدیره‌ای نالایق، سقف آرزوهایشان به یکباره فرو ریخت و ساختمان‏ها نیمه کاره رها شده و «صاحبان به خانه نرسیده» به نوعی مالباخته شدند. امروز با وجود این که نزدیک به 18 سال است که از ماجرای خانه دار کردن خانواده صنعت هوانوردی کشور می‏گذرد ماجرایی که تصور نمی‏شد که هیات مدیره سابق آن به دلیل تخلفات و ظلمی که نسبت به پرسنل هواپیمایی در پروژه ساخت مسکن برای آن روا داشته بودند، محکوم شوند اما این اتفاق افتاد و پیگیری حل مشکلات این کلاف درهم پیچیده جهت دیگری به خود گرفت چرا که معتقدند «شیده» جان دارد و هنوز زنده است.

گفتنی است پیش از این روزنامه جهان اقتصاد در ارتباط با وضعیت مالباختگان شیده مطالبی را تحت عناوین « تجمع ساکنان بن بست شیده در بهشت» و « رنج نامه ساکنان بن‏ بست شیده » منتشر کرد.

به گزارش جهان اقتصاد، سال ۱۳۸۲ تفاهم نامه ای بین وزارت راه و ترابری ومسکن و شهرسازی مبنی بر تامین مسکن ۴۵۰۰نفراز پرسنل هواپیمایی در شهر پرند منعقد و مقرر شد براساس این تفاهم در شهر جدید پرند سه پروژه ۳۱۰ واحدی، ۴هزار واحدی و ۱۱۰۰واحدی ساخته و به متقاضیان تحویل شود که از سال ۸۴-۸۳ پروژه ۱۱۰۰واحدی آغاز شد و اواخر سال ۸۶ با وجود پیشرفت ۲0الی۴۰درصدی پروژه نخست، پروژه ۴هزار واحدی کلید خورد.

سال ۱۳۸۲ شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هوایی شیده به نام هیات واگذاری واحد‌های مسکونی با آرم سیمرغ سازمان هواپیمایی کشوری جهت ساخت و تحویل واحد‌های مسکونی پروژه‌های ۱۱۰۰واحدی و ۴۰۰۰واحدی در شهر پرند تاسیس شد.

براساس این تفاهم نامه مقرر شد که هیات مذکور در ازای تحویل و ساخت پروژه‏های مذکور نزدیک به یکصد هکتار از اراضی شهر جدید پرند را از شرکت عمران اخذ کند که البته پس از اخذ مجوزهای لازم این ۱۰۰هکتار را از شرکت عمران اخذ کرد.

در زمانی که شرکت تعاونی با نشان سازمان هواپیمایی کشوری تاسیس شده بود، اعضا سهام دار بودند اما با تغییر هیات واگذاری به شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هوایی شیده، هفت نفر از آقایان با پول اعضا سهام دار شدند که در واقع جهشی به ضرر اعضا شد.

پس از سال ۹۰ با استعفای «قدیمی»، شخصی به نام «باقرزاده»عنوان مدیرعاملی شرکت تعاونی مسکن شیده را عهده دار شد.

 از سال 93 با توجه به این که فراخوان این پروژه با مُهر سازمان هواپیمایی کشوری و مُهر شرکت فرودگاه‏های کشور انجام شد، بعید به نظر می رسید در این پروژه کلاه‌برداری شود اما به دلیل اعتماد بیش از حد پرسنل هواپیمایی به این پروژه، تخلفاتی احراز شد؛ به طوری که به گفته نماینده پروژه های مسکن۱۱۰۰و ۴هزار واحدی شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هواپیمایی شیده   خروج پول از پروژه، وعده‎های عوام فریبانه و اطاله زمان و فروش مال غیر در زمان باقرزاده رخ داد.

 در راستای تخلفات صورت گرفته توسط این شخص در این پروژه پیگیری‌های قضایی آغاز شد به طوری که سال ۱۳۹۴پرونده  تخلفات با ۱۳۷۷نفر شاکی در بازپرسی 30 تهران شعبه مهرآباد و پس از دو سال پیگیری مداوم پرونده به دادگاه جرایم اقتصادی ارجاع شد.

در ادامه خبرنگار جهان اقتصاد با علی اکبر راکعی، نماینده پروژه‌های مسکن  ۱۱۰۰و ۴هزار واحدی شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هواپیمایی شیده شهر پرند گفت و گویی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

نماینده پروژه‌های مسکن  ۱۱۰۰و ۴هزار واحدی شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هواپیمایی شیده اظهار کرد: همزمان با محکوم شدن هیات مدیره شیده در دادگاه جرایم اقتصادی، اداره کل تعاون استان تهران به عنوان متولی تعاونی‏ها از این هیات مدیره شکایت کرد و  با اعمال بند 17ماده 66 قانون تجارت سه نفر هیات مدیره شیده عزل شدند و پس از آن، هیات انتصابی از اعضا انتخاب و سکان‌دار ویرانه‌های شیده روی موج بدهکاری و مسایل و مشکلات شدند.

راکعی افزود: این هیات انتصابی توانست با یک کنسرسیوم متشکل از احمد خرم، وزیر راه سابق، غلامی از پیمانکاران سابق این پروژه و پیمانکاران کنونی وارد مذاکره شود و در نهایت کنسرسیوم، قراردادی را امضا کرد که این هیات انتصابی از طریق وزارت راه  و شهرسازی پیگیری‏هایی انجام دهد.

وی گفت:در همین راستا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی نامه ای به مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران مبنی بر مساعدت در حل مشکلات پیش روی شرکت شیده ارسال کرد اما از آنجایی که شرکت شیده بابت اراضی 4 هزار واحدی، بخش اعظمی از مطالبات خود را پرداخت نکرده بود، سال 91-90 چهار فقره چک به عمران داده بود و عمران تا سال 97 اقدامی عملی  در جریان این چک‌ها انجام نداد اما شرکت عمران در سال 98 که شیده بلاتصدی باقی مانده بود، شکایتی را انجام داد و سال 99 با عزل مدیران شیده از این فرصت استفاده کرده و شکایتی مبنی بر رای بدوی تملک اراضی را پیگیری کرد.

نماینده پروژه‌های مسکن ۱۱۰۰و ۴هزار واحدی شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هواپیمایی شیده گفت: تیم نمایندگان و هیات انتصابی این قضیه را پیگیری نمود و اعتراضات ثالث را مطرح کرد اما به دلیل این که در بازه زمانی که باید انجام می شد، این مهم انجام نشد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته اعضا، مدیرعامل شهرهای جدید ایران و مدیرعامل شهر جدید پرند قول مساعد دادند اما با توجه به سابقه نه چندان درخشان وعده های قبلی مدیران، اعضای شیده به هیچ کدام از وعده‌های مدیران اعتمادی ندارند!

وی گفت: امیدواریم شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران شهر جدید پرند با توجه به مشکلات و معضلاتی که برای پرسنل هواپیمایی و خریداران آزاد ایجاد شده است؛ نسبت به سهم خواهی در اراضی 4 هزار واحدی اقدامی نکنند.

راکعی خواستارشد: کنسرسیوم عمران و آبادی پرند با عقد قرارداد با هیات انتصابی و شرکت عمران پرند منافع اعضا و منافع دولت بابت بدهی‏های مسکن 4 هزار واحدی را حفظ و صیانت کند.

 وی به ذکر یک نکته مهم پرداخت و گفت: شرکت عمران باید به این نکته توجه کند که براساس قرارداد با شیده بابت خرید اراضی، یک چهارم از مبلغ بدهی اراضیِ در اختیار شیده پرداخت شده است، در واقع یعنی «بیع» جاری شده و شرکت عمران می‏تواند سه چهارم مابقی را به قیمت روز محاسبه و از کنسرسیوم دریافت کند اما برای همین مساله نیز شرکت عمران اقدامی انجام نمی‏دهد و در صدد این است که تمامی اراضی را بگیرد و به شرکت‏های ساختمانی بفروشد و از حقوق و منافع بیش از 3 هزار نفر پرسنل این پروژه چشم پوشی کند.

وی اذعان دارد، مدیرکل حقوقی شهرهای جدید عنوان کرده است که 18 سال است که این پروژه حل نشده است پس چه انتظاری است که در طی سه الی 4 ماهه برطرف شود؟

وی در خاتمه به ذکر یک جمله بسنده کرد و گفت: به عنوان یک کارمند هواپیمایی و نماینده قشر وسیعی از پرسنل هواپیمایی در پروژه شیده اعلام می‏دارم تا رسیدن به واحدهای خود، از هرگونه سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی و اقداماتی از این دست توسط شرکت عمران جلوگیری خواهیم کرد و مکاتبات خود را با سیستم قضایی ادامه خواهیم داد.

و اما

18 سال از ماجرای ساخت 5100 واحد مسکن در شهر جدید پرند در جنوب تهران برای کارکنان هواپیمایی می‌گذرد و اکنون با وجود هیات انتصابی باید گره‌های این مشکل باز شود تا به ماجرای چند سال پیش گرفتار نشود.

با شرح وقایع مذکور، مدیران شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران شهر جدید پرند می‏توانند با همکاری با مالباختگان شیده از هرگونه شایعات وعملکرد شهبه‌انگیز در این حوزه جلوگیری کنند تا کارکنان هواپیمایی نیز پس از گذشت سال‌ها تاخیر از حق مسلم  خانه دارشدن خود در اراضی یاد شده برخوردار شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |