جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 3044 13:56 1393/04/15
به داد قلم برسيد!

به داد قلم برسيد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
به داد قلم برسيد!

به داد قلم برسيد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


در مراسم روز قلم، معاون فرهنگي وزير ارشاد از لزوم جدي گرفتن تشکل‌هاي اهل قلم سخن گفت.
همچنين دل‌نگراني‌هايي مطرح شد؛ از جمله مدير خانه کتاب از پديده کتاب‌سازي و انتشار کتاب‌هاي زرد، همچنين بي‌توجهي به معيشت اهل قلم انتقاد و ابراز نگراني کرد و محمدرضا زائري گفت چه دلواپس باشيم چه د‌ل‌آرام، بچه‌هاي ما کتاب نمي‌خوانند، بنابراين لازم است هر کس هر طور مي‌تواند به داد قلم برسد.
به گزارش  ايسنا ، سيدعباس صالحي در مراسم افطاري خانه کتاب که 14 تير هم‌زمان با روز قلم در دانشگاه تهران برگزار شد با تبريک اين روز به اهل قلم گفت:علي‌رغم اين‌که به امروز خيلي نقد وارد است، اما امروز چيزهايي هم براي ديدن اهل قلم به‌وجود آمده است. چون ما در روزگاري هستيم که اطلاعات به راحتي منتقل مي‌شود، حامل‌هاي انتخاب کتاب بهتر شده، فرصت‌هاي تعاملي و ارتباط اهل قلم و ناشران بيش‌تر شده است، فرصت‌هاي شبکه‌سازي‌هاي حقيقي و مجازي و ترکيبي فراهم شده است، در حالي‌که در گذشته هيچ‌کدام از اين امکان‌ها وجود نداشت.
او افزود: در گذشته امکان دسترسي به سليقه مخاطب نبود، اما امروز اين امکان بوجود آمده است تا اهالي قلم به راحتي بفهمند مخاطبان‌شان چه مي‌خواهند.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با بيان اين‌که اهالي قلم بايد با فناوري‌ها و تکنولوژي‌هاي نوين آشتي کنند تا فرصت‌ها براي‌شان وسيع‌تر شود اظهار کرد: تشکل‌هاي اهل قلم بايد جدي‌تر گرفته شود تا قدرت اهالي قلم بيش‌تر شود، همچنين تشکل‌هاي حرفه‌يي اهل قلم فرصت‌ها را مضاعف کنند و زيرساخت‌ها را توسعه دهند. من امروز خوشحالم در دوره‌اي زندگي مي‌کنم که دريچه فرصت‌ها به سوي ما گشوده شده است.
در بخش ديگري از اين مراسم نجفعلي ميرزايي - مديرعامل مؤسسه خانه کتاب - اهل قلم را بزرگ‌ترين طبقه سرمايه توسعه ملي دانست و در اين‌باره گفت: ما در حوزه کتاب و کتاب‌خواني براي اصلاح ساختارهاي کتاب‌خواني سرمايه و دارايي‌اي به‌جز اهالي قلم نداريم و به همين خاطر چاره‌اي جز بازگشت اهالي قلم به کانون و محور اين حرکت نداريم.
او افزود: ما در بين عناصري که براي توسعه کتاب و کتاب‌خواني به آن اهتمام مي‌ورزيم متأسفانه به اهل قلم به عنوان گام اول توجه نکرده‌ايم. ما هميشه از مشکلات چاپ و نشر صحبت مي‌کنيم اما به موضوع تأمين معيشت اهل قلم بي‌توجه بو‌ده‌ايم و به همين خاطر رمقي براي اهل قلم باقي نمانده است.
ميرزايي با بيان اين‌که معضلات و مشکلات اهالي قلم بايد شناخته شود، اظهار کرد: در حال حاضر يکي از مشکلات حوزه کتاب بحث کتاب‌سازي است که باعث شده کتاب‌هاي خوب در بين اين دسته از کتاب‌ها که بسيار فراوان‌اند، گم شوند. کتاب‌سازي امروز فاجعه‌تر از کتاب‌سوزي ديروز است، چون اگر آن زمان کتاب را مي‌سوزاندند به شخصيت نويسنده لطمه نمي‌خورد اما الآن کتاب‌سازي‌ها شخصيت نويسنده‌ها را زير سؤال برده است.
او افزود: در حال حاضر کتاب‌هاي زرد و پديده‌هاي عجيب و غريب باعث شده اعتقاد و باور مردم نسبت به کتاب پايين بيايد و اين موضوع از معضلات اهل قلم است.
مديرعامل خانه کتاب سپس به لزوم تشکيل تشکل‌هاي اهل قلم اشاره کرد و گفت: هنوز در کشور تشکل‌هاي گسترده اهل قلم بسيار کم هستند و سهم آن‌ها در مديريت حوزه‌هاي مرتبط با کتاب پايين است.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم سيده اعظم حسيني - نويسنده کتاب "دا" - گزارشي درباره ضرورت پرداختن به ادبيات جنگ ارائه کرد که در بخشي از آن به ناشر کتاب "دا" (انتشارات سوره مهر) به خاطر به رسميت نشناختن حقوق مؤلف انتقاد کرد.
همچنين حجت‌الاسلام محمدرضا زائري در سخناني به تحولات اجتماعي، تغيير سبک زندگي و شرايط نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: همه اين مسائل باعث شده است تا امروز ديگر برخي از مدارس پز بدهند که در مدارس‌شان از قلم استفاده نمي‌کنند.
او با اشاره به اين‌که در گذشته مراکزي مثل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، مرکز آموزشي مؤسسه رشد و گروه کودک شبکه يک صداوسيما در حوزه تعليم نوشتن و خواندن براي کودکان فعال بودند، اظهار کرد: در حال حاضر کودکان ما هيچ‌کدام از اين امکانات را ندارند و امروز ديگر حتي نقش مدارس در زمينه خواندن و نوشتن پررنگ نيست و ساعت و درس انشا در مدارس خيلي پررنگ نيست.
زائري گفت: ما چه دلواپس باشيم چه دل‌آرام، چه بخواهيم بچه‌هاي‌مان کتاب‌هاي ديني بخوانند و چه بخواهيم کتاب‌هاي غيرديني بخوانند واقعيت اين است که کودکان ما اصلا کتاب نمي‌خوانند، بنابراين لازم است هر کس هر طور مي‌تواند به داد قلم برسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |