پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 112425 18:53 1399/06/31
بهینه سازی فرآیندها

بهینه سازی فرآیندها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بهینه سازی فرآیندها

بهینه سازی فرآیندها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر علی رمدانی-دکتری صنایع و تحلیلگر اقتصاد-بنگاه های اقتصادی در راستای برنامه های راهبردی، ماموریت و اهداف تدوین شده خود و همچنین به منظور رسیدن به اهداف موردنظر، دارای فرایندهایی برای انجام فعالیت ها می باشند که در همین راستا آئین نامه ها و دستور العمل های داخلی را طی سالیان گذشته تدوین کرده اند و مطابق با آن، برنامه اجرایی انجام می شود. با توجه به تحولات در دنیای پر تغییر امروز، این احتمال می رود که برخی از دستورالعمل ها، با تغییرات عوامل داخلی و خارجی سازمان، نیاز به تغییراتی داشته باشند که اقدام در این زمینه از الزامات بنگاه های اقتصادی محسوب می شود. فرایندهایی که کارایی خود را از دست داده اند و برای محیط سنوات قبل و شرایط سالیان  گذشته بوده اند دیگر امروز نمی توانند بنگاه اقتصادی را در مسیر موفقیت و توسعه نگه دارند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری های نوین، شاید نیاز باشد که بخشی از فعالیت های بنگاه های اقتصادی در بسترهای فضای مجازی جاری شود که این امر سبب خواهد شد فرایندهای بنگاه اقتصادی نیز دچار تغییراتی شده که همسو با بهبود و توسعه باشد. مهندسی مجدد فرایندها و بهبود فرایندها این امکان را می دهد که از طریق بازاندیشی در فعالیت ‌های بنگاه های اقتصادی بتوان به کارایی و اثربخشی مطلوب تری دست یافت. این روش ها با شناسایی و حذف فرایندهای اضافی و آن هایی که ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنند سعی در بهبود شرایط بنگاه اقتصادی در ابعاد گوناگون دارند. مهاجرت بنگاه اقتصادی از رویکرد وظیفه‌‌گرا بودن (که در دنیای امروز یک رویکرد قدیمی محسوب می شود) به رویکرد فرایندمحوری از دستاوردهای نوین پروژه های بهبود فرایندهاست.

معمولا در انجام فعالیت های مربوط به یک فرایند، واحدهای مختلفی از بنگاه اقتصادی دخیل هستند که این موضوع دارای ابعاد مثبت و منفی بسیاری است. یکی از جنبه های مثبت این موضوع انجام فعالیت های مربوطه در قالب کارتیمی است که از نکات کلیدی و مهم در بنگاه های اقتصادی پیشرو محسوب می شود. اما اگر چنین فرهنگی در بنگاه اقتصادی جاری نباشد و کارتیمی به عنوان یک ارزش محسوب نشود، ممکن است در فرایندهایی که چندین واحد از بنگاه اقتصادی در آن مشارکت دارند، نشانه هایی از وجود مشکلات ظهور کند. کم کاری ها، مقصر دانستن افراد و واحدهای دیگر، مشارکت نکردن در جلسات، ارائه نکردن ایده های مطلوب، مخالفت های بی اساس و... تماما از این موضوع نشات می گیرند. بنابراین پروژه های بهبود فرایندها به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی و همچنین در راستای رفع تکرارها، اتلاف ها، تاخیرها و... در فرآیندهای بنگاه های اقتصادی، کاربردی اساسی دارند و مدیران بنگاه های اقتصادی می توانند از طریق آموزش های صحیح و بهره گیری از مشاوران این حوزه نسبت به انجام پروژه های مربوطه اقدم کنند و از این طریق شاهد رفع مشکلات ناشی از عدم سیستمی بودن فرایندها شوند. به طور کلی سیستمی بودن فرایندها این امکان را می دهد که فعالیت های موردنظر، در بنگاه اقتصادی به صورت جاری، مسیر خود را طی نمایند و عوامل انسانی، ماشینی، تجهیزات و به طور کلی عوامل محیطی، تاثیر منفی کمتری را در روند اجرای فرایند شامل شوند و تمام سیستم یک هدف را دنبال کند و آن هدف انجام مطلوب فرایند مورد نظر باتوجه به معیار مهم زمان باشد. نبود نگرش سیستمی در بنگاه اقتصادی سبب بوجود آمدن مشکلات عدیده ای خواهد شد که ممکن است انگیزه های پرسنلی را کاسته و سبب کاهش عملکرد مطلوب آنان شود و آسیب های جبران ناپذیری را به بدنه بنگاه اقتصادی وارد سازد. برخی از بنگاه های اقتصادی دارای تاخیرهای زمانی در جاری شدن فعالیت ‌ها هستند و اصطلاحا از سرعت پایین پاسخ‌دهی به نیازها رنج می برند که اگر این مشکلات رفع نشود آسیب های جدی تری از جمله کاهش کیفیت خدمات، کاهش رضایت پرسنل، فرسودگی شغلی، تحمیل شدن هزینه های گزاف به بنگاه اقتصادی، رکود و ... گریبان‌گیر مدیران خواهد شد.

لذا فرایندهایی که دارای مشکلات اساسی هستند باید شناسایی شوند و همچنین فرایندهای با اولویت و آن هایی که به حیات بنگاه اقتصادی بستگی دارند باید به صورت فهرستی تهیه و تدوین گردند. از سوی دیگر ممکن است برخی فرایندها برای بهبود، نیاز به اصلاح ساختارها و چارت های سازمانی و مواردی از این دست داشته باشد که برای شروع پیشنهاد می شود فرایندهایی که تغییرات آنان امکان‌پذیرتر است، انتخاب شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |