شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 151174 14:15 1400/05/31
بهینه‌سازی مصرف راهكار اساسی برای تأمین پایدار آب

بهینه‌سازی مصرف راهكار اساسی برای تأمین پایدار آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بهینه‌سازی مصرف راهكار اساسی برای تأمین پایدار آب

بهینه‌سازی مصرف راهكار اساسی برای تأمین پایدار آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس "حسن فرمانی انتظام" با اشاره به افزایش دمای هوا و رشد شدید مصرف آب از ابتدای سال جاری تاکنون در سخنانی اظهار داشت: آب از منابع محدود و مؤثر در توسعه پایدار به شمار می‌رود که حفاظت از این موهبت الهی لازمه تداوم زندگی سالم است و نقش تأثیرگذار آن در شکل‌دهی توسعه بر کسی پوشیده نیست.

وی مدیریت تأمین پایدار آب را برای حفظ منابع آبی امری ضروری دانست و یادآور شد: در همین راستا شرکت‌های آب فاضلاب عهده‌دار تأمین پایدار نیازهای پایه آب و توزیع عادلانه آن به عنوان یک زیرساخت اساسی  هستند.

مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب با اشاره به افزایش جمعیت استان و قرارگیری این استان در اقلیم خشک ایران گفت: قم از استان‌هایی است که مسائل مربوط به منابع تأمین آب در آن از جدی‌ترین مسائل بوده که نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک در جهت تأمین آب سالم و کافی در آینده را از طریق تصمیم‌گیری‌های راهبردی می‌طلبد.

وی برنامه‌ریزی جهت تأمین آب مورد نیاز استان در سال‌های آینده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد جمعیت استان از یک سو و تغییرات اقلیمی و دوره‌های کم‌آبی و خشکسالی از سوی دیگر برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

فرمانی انتظام با اشاره به نقش تأثیرگذار شرکت آب و فاضلاب استان در این زمینه خاطرنشان کرد: این شرکت با تکیه بر تلاش و هم‌اندیشی کارکنان متعهد و توانمند و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فنی نوین در مسیر رسیدن به اهداف بلندمدت خود گام برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: در همین راستا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها نیز برای استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن به تفکیک اجرای مصرف گردآوری شده است تا فرهنگ استفاده بهینه از این مایع حیاتی در جامعه نهادینه شود.

مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف آبفای استان در ادامه به بخشی از این دستورالعمل‌ها به منظور بهینه‌سازی روش‌های مصرف آب اشاره کرد و با اشاره به اینکه استحمام بیشترین درصد مصرف خانگی آب را به خود اختصاص می‌دهد، یادآور شد: استفاده از سر دوش‌های کاهنده مصرف و کوتاه کردن زمان دوش گرفتن از جمله عوامل مؤثر در کاهش مصرف آب در زمان استحمام به شمار می‌رود.

وی بسته نگاه داشتن شیر آب در هنگام مسواک زدن و وضو گرفتن، استفاده از فلاش‌تانک‌ها کم‌مصرف و دومرحله‌ای و بازرسی دوره‌ای از اتصالات فلاش‌تانک، استفاده از یک بطری پر از ماسه یا یک عدد آجر برای کاهش حجم مخزن سیفون‌های قدیمی را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف آب ذکر کرد.

انتظام پاک کردن سطح ظروف غذا قبل از شستشو، پرهیز از زدودن یخ غذا به‌ وسیله فشار آب، استفاده از تمام ظرفیت ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی، آبیاری فضای سبز در صبح زود یا عصر به منظور جلوگیری از تبخیر زیاد آب، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای، استفاده از جارو به جای شستن حیاط و جلوی در منازل با آب، استفاده از سطح آب و اسفنج برای شستشوی خودرو، تعمیر نشت شیر آب و اتصالات و... را نیز از جمله روش‌های استفاده بهینه از آب ذکر کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |