پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 127481 14:57 1399/10/13
بهره‌مندی تمام مردم قم از آب سالم و بهداشتی

بهره‌مندی تمام مردم قم از آب سالم و بهداشتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بهره‌مندی تمام مردم قم از آب سالم و بهداشتی

بهره‌مندی تمام مردم قم از آب سالم و بهداشتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بهره مندی تمام مردم قم از آب سالم و بهداشتی، رفع مشکلات فاضلاب پردیسان، بهبود شرایط آبرسانی به روستاها و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت آب و فاضلاب، خبرهای دلگرم کننده ای بود که امروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، دکتر علی جان صادق پور که در نشست خبری و به مناسبت سالروز تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب سخن می گفت، با تقدیر از همکاری گسترده رسانه‌های استان در پوشش اخبار حوزه آب و فاضلاب گفت: 13 دی‌ماه سالروز شهادت سردار دل‌هاست که به جرأت می‌توان گفت برای سال‌ها و قرن‌ها الگوی جامعه ما خواهند بود.

وی با اشاره به تصویب قانون تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب در سال 69 اظهار کرد: قبل از این تاریخ امورات مرتبط با آب و فاضلاب توسط شهرداری‌ها صورت می‌گرفت و با توجه به وظایف متعدد شهرداری‌ها و تخصصی بودن این حوزه، شرکت‌های آب و فاضلاب تشکیل شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر اینکه امروز در قم هیچ خانواری وجود ندارد که مشکل تأمین آب داشته باشد گفت: در حال حاضر تلاش شرکت آب و فاضلاب بر کیفیت‌بخشی به منابع آبی است.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در خدمات شرکت آب و فاضلاب گفت: 4 آزمایشگاه پیشرفته در سطح استان که در حد خاورمیانه است وظیفه پایش و رصد وضعیت و کیفیت آب را بر عهده دارد.

صادق پور با بیان اینکه بسیاری از خدمات شرکت آب و فاضلاب از طریق سامانه تلفنی 122 ارائه می‌شود افزود: امروز شاهد تسهیل ارائه خدمت به شهروندان با استفاده از بسترهای الکترونیکی و حذف مراجعات حضوری هستیم.

وی با اذعان به اینکه در حوزه تولید تجهیزات اقدامات قابل‌توجهی در کشور صورت گرفته است گفت: در دو سال گذشته با کمک نیروهای بومی چند مورد تجهیزات صنعت آب و فاضلاب بومی‌سازی شد و نیاز به خارج کشور از بین رفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر در تمام ابعاد شاهد تحول هستیم افزود: یکی از مشکلات ما چاپ قبض بود که امروز این مشکل با ارسال پیامکی قبوض به مشترکان از بین رفته و هم به شکل الکترونیکی پرداخت را انجام می‌دهند و این مسئله تبعات مثبت بسیاری را در پی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه سامانه تله‌متری در قم جزو پیشرفته‌ترین تجهیزات کنترل صنعت آب و فاضلاب در کشور است گفت: ما از طریق این سامانه می‌توانیم مدیریت کامل بر تجهیزات و سامانه‌ها و تأسیسات و زیرساخت‌های خود داشته باشیم.

صادق پور با اذعان به اینکه قم دارای پایدارترین منابع آبی در کشور است افزود: در پایان سال گذشته اتفاق خوبی در کشور و قم رخ داد که شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری یکپارچه شدند و وظایف آن‌ها هماهنگ‌سازی و تجمیع شد.

وی با بیان اینکه بحث آبرسانی روستاها تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است، ابراز داشت:  قبل از انقلاب نهادهای مختلفی کار آبرسانی به روستاها را انجام می‌دادند و عموماً روستاها هم آب نداشتند اما بعد از انقلاب با فرمان حضرت امام(ره) و تشکیل جهاد سازندگی یکی از وظایف جهاد بحث آبرسانی بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در سال 74 شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی تشکیل شد، یادآور شد: در سال 82 شرکت‌های روستایی از جهاد سازندگی به وزارت نیرو منتقل شد و تحول گسترده‌ای در حوزه آبرسانی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قم بهترین شرایط را در آبرسانی به روستاها را دارد، خاطرنشان کرد: بیش از 87 درصد روستاها بهره‌مند از منابع آبی هستند در صورتی که متوسط کشوری و بین‌المللی بسیار پایین‌تر از این عدد است.

صادق پور اقدامات این شرکت برای عبور از پیک تابستان را مدنظر قرار داد و گفت: در تابستان گذشته مشکلی در تأمین منابع آبی نداشتیم به دلیل اقدامات صورت گرفته که از آن جمله بازسازی تصفیه‌خانه قم بود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت فشار و توزیع آب در شبکه و اصلاح و بازسازی آن‌ها و یکپارچه‌سازی سامانه تله‌متری کمک کرد در تابستان 99 بحرانی نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به تحولاتی که از بدو تأسیس تاکنون در شرکت آب و فاضلاب در حوزه آبرسانی شکل گرفته است گفت: انشعابات در سال 71 چهار هزار مورد بوده که به 370 هزار رسیده است؛ همچنین انشعاب فاضلاب امروز شهر 126 هزار فقره و طول شبکه و خطوط انتقال امروز هزار و 27 کیلومتر است.

وی با بیان اینکه در ابتدای تأسیس شرکت 6 حلقه چاه در مدار بوده که در حال حاضر بیش از 150 حلقه است گفت: در قم تصفیه‌خانه‌ای نداشتیم اما در حال حاضر 4 تصفیه‌خانه آب و 5  تصفیه‌خانه‌ فاضلاب در حال فعالیت است.

صادق پور با بیان اینکه سامانه تله‌متری در قم نداشتیم که امروز کل شهرهای استان تحت پوشش هستند و 4 واحد آزمایشگاهی و سیستم جی‌آی‌اس داریم تصریح کرد: امروز سامانه 122 بالغ بر 28 نوع خدمت به شهروندان ارائه می‌دهد.

وی عملکرد هفت سال گذشته شرکت آب و فاضلاب را مورد توجه قرار داد و افزود: توسعه و بازسازی شبکه انتقال به طول 713 کیلومتر، توسعه و بازسازی شبکه فاضلاب به طول 361 کیلومتر، رفع بیش از 142 هزار حادثه در بخش آب و فاضلاب، واگذاری بیش از 140 هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب جزو عملکرد این مدت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین اقدامات یکسال اخیر شرکت آب و فاضلاب را مورد توجه قرار داد و گفت: افزایش سطح کیفی آب قم، افتتاح پروژه آبرسانی برای 17 روستای استان که 2 هزار و 524 خانوار از آن بهره‌مند شدند در این مدت صورت گرفته است.

وی از دفع بهداشتی فاضلاب پردیسان به عنوان معضل یاد کرد و گفت: شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب پردیسان اجرا شد و اگرچه رسماً افتتاح نشده ولی امروز تمام پردیسان به شبکه فاضلاب متصل شده است و مشکل فاضلاب پردیسان برطرف شد.

صادق پور افزود: این اقدامات با حمایت های استاندار، معاونین استاندار، شورای شهر، شهرداری و مجموعه مدیران استان صورت گرفت.

وی نصب و راه‌اندازی سیستم حفاظت هوشمند تأسیسات و تصفیه‌خانه‌ها، بهسازی تصفیه‌خانه شماره 2 آب در دودهک و افزایش تولید به میزان 300 لیتر، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه برق‌آبی را از دیگر اقدامات یکسال اخیر ذکر کرد و افزود: امسال برنامه داریم 90 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب را بازسازی کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |