پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 160755 18:25 1400/08/17
بهره‌برداری سیاسی دولت از مسکن ممنوع!

بهره‌برداری سیاسی دولت از مسکن ممنوع!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بهره‌برداری سیاسی دولت از مسکن ممنوع!

بهره‌برداری سیاسی دولت از مسکن ممنوع!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-مدتی است که صحبت استفاده از دانش کشورهایی همانند کشور چین در پروژه‏های ساخت وساز در کشور به اخبار داغ رسانه‏ها تبدیل شده است، موضوعی که می‏تواند درصورت تحقق یافتن تغییراتی را در صنعت ساختمان ایجاد کند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ صنعت راه و ساختمان از جمله صنایع مهم، استراتژیک و پیشران کشورمحسوب می‌شود. در سال‏های اخیر با تولید موفقی در حوزه مسکن همراه نبوده‌ایم به همین دلیل چندی است که طرح‏هایی توسط دولت برای جبران خلا این حوزه تحت عنوان اقدام ملی که از دولت قبل آغاز شده، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و همچنین نهضت ملی مسکن را شاهد هستیم اما با وجود این طرح‏ها استفاده از امکانات و ظرفیت های سایر کشورها برای ساخت مسکن در داخل مطرح شده است که با واکنش های مختلفی از سوی مسئولین، نمایندگان مجلس و حتی تولیدکنندگان و سازندگان همراه بوده است به طوری که عنوان شده که در داخل کشور هم از لحاظ دانش فنی و هم از نظر ظرفیت های تخصصی توانمندی بالایی در حوزه عمرانی وجود دار و نیازی به ورود تکنولوژی از دیگر کشورها نیست.

خبرنگارجهان اقتصاد دراین زمینه با بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن به گفت‏‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: اصولا تکنولوژی ساخت کشورهای دیگر به ویژه در صنعت ساختمان، زاده اقتصاد همان کشور است. زیرا نمی‏توان گفت صنعت اتومبیل ما دارای محدوده‌ای باشد و بخواهیم در آن رشد کنیم بلکه صنعت ساختمان یک زنجیره وسیع تولید از مواد اولیه خاص تا تولیدات ترکیبی است که ماحصل آن یک ساختمان خواهد بود.

** صنعت ساختمان؛ زنجیره تولید

ستاریان بیان کرد: صنعت ساختمان یک زنجیره تولید است که تکنولوژی باید در این زنجیره چیده شود. به طورمثال این که فکرکنیم یک کشوربا چنین سرعتی تکنولوژی ساخت را در کشورتغییر دهد تا بتوان یک میلیون واحد مسکونی درسال ساخته شود، بدین گونه نخواهد بود یعنی حداقل 6 الی 7 سال به طول خواهد انجامید تا ساختار کل صنعت ساختمان ما را دگرگون سازد، در آن زمان می‏توان تغییر تکنولوژی را انتظار داشت.

وی افزود: تغییرات تکنولوژی در صنعت ساختمان، زاده یک بستر اقتصادی خاصی است، این اقتصاد باید ازاین بسته بودن خارج شود و نمی‏تواند دولتی باشد بلکه باید خصوصی باشد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: به منظورایجاد تغییر و دگرگونی در زنجیره صنعت ساختمان، بخش خصوصی ایران باید همانند تغییر در بخش خصوصی دیگر کشورها باشد و دقیقا از همان امکانات و قدرت و اختیارات  برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: نمی‏توان با بخش خصوصی که تمامی ابزارهای مالی از آن گرفته شده و از اقتصاد بسته و محدودی برخوردار است و حتی نمی‏تواند با بخش خصوصی دنیا تعامل کند بگوییم که ازهمان تکنولوژی که کشور چین برخوردار است، استفاده کند. یکی از دلایل رشد کشور چین در صنعت اتومبیل نیز به دلیل متفاوت بودن ساختار اقتصادی ایران از کشور چین در این حوزه است.

** ورود تکنولوژی از چین در حوزه ساخت کافی نیست

به گفته ستاریان، نمی‏توان تنها به ورود تکنولوژی از کشور چین در حوزه ساخت و ساز بسنده کرد البته سایر صنایع محدود را می‏توان آورد و حتی از آن‏ها حمایت کرد اما صنعتی که محدود نیست و از یک زنجیره وسیع تولید برخورداراست را نمی‏توان به این آسانی تکنولوژی‌اش را وارد کرد و به شروطی نیازمند است.

وی افزود: ازجمله این شروط این است که ازهمان بستر اقتصادی که بخش خصوصی چین در اختیار دارد، باید در بخش خصوصی ایران نیز ایجاد کرد، در این صورت خود تکنولوژی وارد خواهد شد.

ستاریان تاکید کرد: مزیت این دولت نسبت به دولت‏های قبل توجه به بحث نیاز کشور به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است، موضوعی که دولت‏های پیشین به آن دست پیدا نمی‏کردند حال این دولت به این مهم رسیده است اما تولید آن کلان است و این که بخش خصوصی چرا نتوانسته مسکن‏های کافی تولید کند به دلایل خاصی مرتبط است، از جمله این که بسترهای لازم برای ساخت فراهم نبوده است.

وی افزود: درحال حاضر دولت با طرح مباحثی همانند ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و استفاده از تکنولوژی چین در ساخت و ساز بهره برداری سیاسی خود را انجام می‏دهد در حالی که باید بستر را برای بخش خصوصی ایجاد کند.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: با این قبیل صحبت‏ها، در بخش مسکن، سرمایه داران در حال کوچ هستند و تولیدکنندگان خرد هم، تولید را کنار گذاشته‌اند و همین تبلیغات باعث خواهد شد که سال دیگر به جای تولید 400 هزار واحد مسکونی، شاهد تولید 200 هزار واحد هم نباشیم.

ستاریان عنوان کرد: تبلیغات و بهره‌برداری زودرس در بخش مسکن ازجمله مسایلی است که دولت‏ها با آن درگیرهستند.یادمان نرود تبلیغاتی که درباره حضور شرکت‏های خارجی در حوزه مسکن مهر انجام شد، پنج سال رکود را در بخش مسکن ایجاد کرد که خود دولت هم نتوانست مسکنی را تولید کند وعایدی جز خروج بخش خصوصی از مسکن و رها کردن حوزه تولید به همراه نداشت.

وی افزود: در طی این سالها اگر دولت درباره مسکن مهر60 هزار واحد ظرف مدت پنج سال تولید کرد، بخش خصوصی تولید را از 500 الی 600هزارواحد به 200هزار مورد رساند زیرا با وجود این که مسکن از پتانسیل سیاسی بالایی برخوردار است اما نباید از آن بهره‌برداری سیاسی کرد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: درحال حاضر تولید کنندگان کار را رها و تولید را متوقف کرده‌اند بنابراین دولت باید در سکوت و بدون بهره‌برداری سیاسی و بدون تبلیغات، تولید را مورد حمایت قرار دهد و به یک میلیون واحد مسکونی برساند.

 ستاریان بیان کرد: اگربتوان به رقم یک میلیون واحد مسکونی در سال دست پیدا کرد می‏توان گفت در بازه زمانی 6 الی 7 سال آینده مسکن جو آرامی پیدا خواهد کرد اما پیش از 7 سال نمی توان انتظار رسیدن به پایان بحران‌های فعلی تولید را داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |