شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11220 15:13 1393/12/25
بهترین رمان‌های دنباله‌دار کدامند؟

بهترین رمان‌های دنباله‌دار کدامند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بهترین رمان‌های دنباله‌دار کدامند؟

بهترین رمان‌های دنباله‌دار کدامند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نویسنده مجموعه رمان‌ باید عناصر دنیای تخیلی‌اش را با چنان جزییاتی در ذهنش خلق کرده باشد

که بتواند خواننده را در راهی دور و دراز که ممکن است تا 25 جلد هم به درازا بیانجامد با خود همراه کند و این کاری نیست که هر کسی توانایی به سرانجام رساندنش را داشته باشد.
به گزارش ایسنا، به بهانه درگذشت «تری پرچت» نویسنده مجموعه رمان‌های «دنیای دیسکی» ( Discworld) نگاهی اجمالی داریم به موفق‌ترین نمونه‌های این دست آثار داستانی:
رمان‌های «دنیای دیسکی»
«تری پرچت» فقید صاحب یکی از بلندترین مجموعه رمان‌هاست؛ کتاب‌های «دنیای دیسکی» (Discworld) که شامل 25 جلد می‌شود! او که با مرگش بسیاری ار دوست‌دارانش را اندوهگین کرد، در این کتاب‌ها جهانی را توصیف می‌کند که به شکل یک دیسک در فضا قرار دارد. دنیای دیسکی پشت چهار فیل قرار دارد که روی یک لاک‌پشت عظیم‌الجثه ایستاده‌اند. هر یک از این کتاب‌ها به زبانی طعنه‌آمیز به مسائل سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی مختلف اشاره کرده است.
خوشبختانه پرچت شخصیت‌هایش را برای رساندن پیام‌هایش به کشتن نمی‌دهد‌، پس با خیال راحت‌ این رمان‌ها را بخوانید. تعداد این مجموعه آن‌قدر زیاد است که لابد برخی از آن‌ها شما را راضی می‌کند.
کتاب‌های این نویسنده تازه درگذشته بیش از 75 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. پرچت پس از انتشار اولین رمان «Discworld» به یکی از محبوب‌ترین نویسندگان انگلستان تبدیل شد. این رمان که «رنگ جادو» نام داشت، در سال 1983 به چاپ رسید. چهلمین رمان از همین مجموعه هم سال گذشته با عنوان «پرورش بخار» منتشر شد.
رمان‌های نارنیا
«نارنیا» نوشته سی.اس. لوییس از بهترین نمونه‌های مجموعه رمان‌های تخیلی به شمار می‌رود. «شیر‌، جادوگر و کمد» و «خواهرزاده جادوگر» از جمله بهترین‌های این سری کتاب‌هاست. اقتباس‌های سینمایی موفق رمان‌های سی.اس. لوییس هم به شهرت این آثار داستانی کمک بسیاری کرد.
تخیل پررنگ قصه‌های «نازنیا» آن‌چنان شیرین است که خواننده دلش می‌خواهد باور کند یک کمد یا یک نقاشی می‌تواند دری باشد برای ورود به دنیایی دیگر. جهانی که لوییس خلق کرده خواننده را به ماجراجویی‌های بی‌پایانی در نقاط مختلف تاریخ تخیلی‌اش می‌برد و با خود همراه می‌کند.
سی. اس. لوییس متولد سال 1898 میلادی در بلفاست ایرلند شمالی است. این نویسنده، منتقد، پژوهشگر ادبی و استاد کرسی انگلستان قرون وسطا و رنسانس در دانشگاه کمبریج، در طول عمرش در زمینه‌های گوناگون ادبیات آثار بسیاری پدید آورد و اکثر کتاب‌هایش درباره الهیات مسیحی، ادبیات قرون وسطا و دوران رنسانس است. اما شهرت او بیش‌تر به دلیل خلق مجموعه کودک و نوجوان «ماجراهای نارنیا» است که در آن حیوان‌ها سخن می‌گویند. این مجموعه به عنوان یک اثر کلاسیک در ادبیات نوجوان و مشهورترین اثر نویسنده‌اش شناخته می‌شود و بیش از 120 میلیون نسخه از آن به 41 زبان ترجمه و در طول سال‌های 1949 تا 1954 فروخته شده‌ است. «خواهرزاده جادوگر»، «شیر، جادوگر و گنجه»، «اسب و آدم‌کش یا پسرک او»، «شاهزاده کاسپین»، «سفر کشتی سپیده‌پیما»، «صندلی نقره‌یی» و «آخرین نبرد» نام این هفت‌جلدی است که کتاب «آخرین نبرد» آن در سال 1957 برنده جایزه «کارنگی» شد.
آلیس در سرزمین عجایب
«آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوییس کارول یکی از ماندگارترین کتاب‌های دوران کودکی است. این رمان تخیلی که حتی برای بزرگسالان هم شگفت‌انگیز است‌، جلد دومی دارد به نام «تماشای آن‌سوی شیشه». لوییس کارول با کشاندن خوانندگانش از لانه خرگوش به دنیای جادویی‌اش‌، شاهکاری خلق کرده با موجوداتی عجیب و باورنکردنی که تا ابد در یادها باقی می‌ماند.
آن‌چه رمان‌های جورج آر.آر. مارتین را از دیگر آثار تخیلی متمایز می‌کند‌، عمق شخصیت‌هایش است. مارتین، داستان‌نویس برنده جایزه‌های مهمی چون «نبیولا»، «هیوگو» و «برام استوکر»، با درهم آمیختن سیاست‌، جادوی کهن و موجوداتی غریب همچون اژدها، جهانی چندبعدی آفریده که سفر در آن هیچ خواننده‌ای را خسته نمی‌کند. «ترانه یخ و آتش» که شامل هفت جلد می‌شود، ترکیبی است از خیال‌، افسانه و پیچیدگی‌های زندگی روزمره. سریال تلویزیونی پرمخاطب «بازی تاج و تخت» که طی سال‌های اخیر به روی آنتن می‌رود، اقتباسی موفق است از رمان‌های مارتین.
ارباب حلقه‌ها
«ارباب حلقه‌ها» نوشته جی.آر.آر. تالکین با اقتباس پرطرفدار سینمایی که از آن شده، شاید معروف‌ترین مجموعه رمان بزرگسال این گزارش است. «پیتر جکسون» با روی پرده آوردن دنیای تالکین به شهرت بین‌المللی این نویسنده افزود. تاکلین در «ارباب حلقه‌ها» به انگلیس کهن و قصه‌های فولکلور اسکاندنیاوی نقب زده و جهانی را خلق کرده که روح ماجراجویی خوانندگان ادبیات تخیلی معاصر را راضی می‌کند.
جان رونالد روئل تالکین (1892-1973)، نویسنده و زبان‌شناس انگلیسی متولد سوم ژانویه‌ 1892، از سال 1925 تا 1959، استاد زبان‌شناسی تاریخی در دانشگاه آکسفورد بود.
رمان‌های ارباب حلقه‌ها
او علاوه‌بر کتاب‌های یادشده که معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر هستند، آثار داستانی دیگری به نام‌های «سیلماریلیون»، «ماجراهای تام بامبادیل» و «می‌رود راه پیوسته تا آن سو» نوشته ‌است. تالکین علاقه‌ وافری به ساختن زبان‌های علمی یا فراساخته داشت و شاید تنها کسی باشد که 15 زبان ساخته ‌است. این نویسنده‌ مطرح در دوم سپتامبر سال 1973 در سن 81 سالگی بدرود حیات گفت.
مرد شنی
مجموعه «مرد شنی» نیل گیمن یکی از محبوب‌ترین‌ها در این ژانر است. اما وجه برتری این رمان‌ها نسبت به همتایان خود، ‌مصور بودن‌شان است. این تنها مجموعه رمان گرافیکی است که توانسته جایزه «جهان تخیلی» را به خود اختصاص دهد. نیل گیمن خود مجموعه کتاب‌هایش را این‌طور خلاصه می‌کند: خدای رویاها می‌فهمد که باید بین مرگ و تغییر یکی را انتخاب کند و او تصمیمش را می‌گیرد...
این داستانی ترسناک و تخیلی درباره تقاص پس دادن موجودی برتر است. گیمن با اشارات متعدد به اساطیر کهن‌، شخصیت‌های تاریخی‌، عقاید مدرن و قصه‌های انجیلی در این کتاب‌های تخیلی، عمق اطلاعاتش را به رخ خواننده می‌کشد و او را با خود همراه می‌کند.
هری پاتر
هفت‌گانه «هری پاتر» جی.کی. رولینگ از آن سری کتاب‌هاست که کم‌تر کسی پیدا می‌شود‌ که نامش را نشنیده باشد. رمان‌های پرفروش رولینگ داستان مدرسه جادوگری را روایت می‌کند که «هری»، قهرمان داستان، دوران کودکی‌، نوجوانی و جوانی‌اش را در آن سپری می‌کند و ماجراهای خطرناک و مهیجی را پشت سر می‌گذارد. «هری پاتر و سنگ جادو» به عنوان اولین قسمت این مجموعه در ژوئن سال 1997 منتشر شد. این سری رمان‌های گروه سنی نوجوان، طی یک دهه از همه رده‌های سنی طرفدار پیدا کردند و تا سال 2013 حدود 400 تا 500 میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشتند. رمان‌های «هری پاتر» عنوان پرفروش‌ترین مجموعه کتاب در کل تاریخ را از آن خود کرده و تاکنون به 73 زبان دنیا برگردانده شده است. آخرین بخش این هفت‌جلدی تنها در 24 ساعت اول فروشش در آمریکا 11 میلیون جلد فروش داشت.
در سال 2012 فیلم‌های هشت‌گانه «هری پاتر» به پرفروش‌ترین سری فیلم‌های تاریخ با فروشی بالغ بر 7.7 میلیارد دلار تبدیل شد. قبل از آن، سری فیلم‌های «جیمز باند» با فروشی بالغ بر 6.1 میلیارد دلار در جایگاه اول قرار داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |