پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 133056 19:39 1399/11/25
بن بست بازارمسکن در اتمسفر التهابات «اقتصاد سیاست‌‎زده»

بن بست بازارمسکن در اتمسفر التهابات «اقتصاد سیاست‌‎زده»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بن بست بازارمسکن در اتمسفر التهابات «اقتصاد سیاست‌‎زده»

بن بست بازارمسکن در اتمسفر التهابات «اقتصاد سیاست‌‎زده»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آینده بازارمسکن در گفتگوی جهان اقتصاد با فردین یزدانی بررسی شد

فریده خدادادی- با توجه به نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید باید مساله ساخت و ساز مسکن با تبعیت از این شعار تغییر پیدا می کرد و از سوی دولت و مسئولین مورد توجه قرار می گرفت چرا که مساله ساخت و ساز مسکن همواره از راهکارهای اقتصادی دولت برای اشتغال و بالابردن درآمد سرانه ملی به شمار می رود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ سال 99 آغاز و با شیوع کرونا عجین شد و به همین دلیل پیش بینی می شد بخش مسکن با تغییر و تحولاتی همراه شود چراکه بخش مسکن از مهم ترین بخش های اقتصادی مهم کشور محسوب می شود و با توجه به ماهیت مسکن که بزرگترین سرمایه خانواده ها است، شناخت شاخص های تاثیرگذار در این بازار می تواند به تصمیم گیری آگاهانه در این حوزه بیانجامد در این شرایط دولت بحث ساخت مسکن ملی را مطرح کرد تا بتواند در بازاری که مورد غفلت قرار گرفته بود، تحرکی ایجاد کند.

نیاز به مسکن یک واقعیت غیرقابل انکار است که همه ساله با ازدواج زوجین و نیاز جوانان به مسکن در نقاط شهری و روستایی براهمیت موضوع تولید مسکن می افزاید و اکنون با التهابات متاثر از نرخ ارز و نوسانات قیمتی از میزان تقاضای افراد به بازار مسکن کاسته شده است و معلوم نست چه آینده ای در انتظار آن خواهد بود.

در کنار این اقدامات چندی است که طرح جهش تولید با رونق ساخت و ساز با سه محور «تسهیلات ارزان»، «زمین ارزان قیمت» و «کاهش هزینه با مصالح ارزان و با کیفیت» از سوی مجلس یازدهم مطرح و نهایی شده است که می تواند به خانه دار شدن تمام اقشار جامعه کمک کند.

** ایجاد بسترهای تولید مسکن، برنامه کلان و بلندمدت وزارت راه و شهرسازی

به تازگی نیز محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان بر رونق تولید مسکن تاکید کرده و گفته است که وزارت راه و شهرسازی دنبال تولید مستمر مسکن است و این برنامه‌ای است که در برنامه‌های بلندمدت این وزارتخانه دنبال و پیگیری خواهد شد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان ، درباره تولید مستمر مسکن در این دولت، برنامه‌ریزی کلانی انجام شده است که بخشی از آن‌ها مربوط به طرح اقدام ملی مسکن و بخشی دیگر مربوط به تفاهم‌نامه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی با سایر وزارتخانه‌ها برای تولید مسکن، منعقد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام پالایش مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن که ظرفیت جدیدی را برای ۱۸۳ شهر جدید برای متقاضیان مسکن ایجاد کرده بود، خبر داده و گفته است که متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن در مرحله سوم به استان‌ها معرفی شده‌اند که بنا بر اعلام استان‌ها بخش عمده‌ای از پذیرفته‌شدگان در مرحله معرفی به پروژه‌ها هستند.

محمودزاده در خصوص افزایش قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ارایه شده است و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن و ساماندهی بازار و ثبات قیمت بازار خرید و فروش مسکن، بیان کرده است که  برای کنترل افزایش بازار خرید و فروش مسکن به دو حالت می‌توان برخورد کرد. اول آنکه به موازات آن افزایش تولید و ساماندهی بازار پیگیری شود و دوم آن که توسط دولت قیمت‌گذاری انجام شود که این موضوع امکانش از نظر قوانین و ساختار اجرایی امکانپذیر نیست. اما در خصوص افزایش تولید و ساماندهی بازار مسکن کارهای مهمی انجام شده و در حال انجام است.

** تسهیلات خرید مسکن به پروژه‌های خودمالک تعلق می‌گیرد

وی تصریح کرد: به موازات افزایش تولید مسکن و فراهم آوردن بسترهای تولید مسکن که بخشی از آنها تسری تسهیلات و خدمات به پروژه‌های خودمالک در کنار پروژه‌های دولتی است، در تلاش هستیم تا بتوانیم واحدهایی که خالی مانده و می‌توانند در بازار اجاره برای گروه‌های هدف مورد استفاده قرار بگیرند با ابزار قانونی در اختیار این گروه قرار بگیرد.

خبرنگارجهان اقتصاد در ادامه بررسی این موضوع با فردین یزدانی یکی از کارشناسان حوزه مسکن به گفت و گو پرداخته است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: قانون جهش تولید مسکن روی نوسانات بازار مسکن تاثیر ندارد چرا که موضوع نوسانات بازارمسکن به خارج از این حوزه ارتباط پیدا می کند.

یزدانی در ارتباط با تولید مسکن بیان کرد: برای فعالیت در حوزه تولید مسکن اگر شرایط عادی ایجاد شود، طرح هایی مانند ایجاد صندوق ملی مسکن اقدام مناسبی به نظر می رسد و می تواند موثر واقع شود البته در شرایطی این سیاست ها مفید خواهد بود که التهاب آن در سطح کل اقتصاد کاهش یابد.

یزدانی افزود: در شرایطی که جو اقتصاد ملتهب و متاثر از فاکتورهای مختلف سیاسی است، فکر نمی کنم این قانون جهش تولید مسکن، تفاوت چندانی در اصل قضیه ایجاد کند.

وی عنوان کرد: ویروس کرونا ضربه اساسی را بر بسیاری از کسب و کارها وارد ساخت به طوری که وضعیت این گروه از کسب و کارها با توجه به مشکلات قبل نابسامان بود و با پیدایش این ویروس شرایط بدتری پیدا کرد حال اگر بهبودی در وضعیت کسب و کارها به وجود آید، می توان گفت که گشایش نسبی حاصل می شود.

این پژوهشگر اقتصاد حوزه مسکن افزود: گشایش کسب و کارها  به راه اندازی بازار کمک می کند و مادامی که نتوان التهابات اقتصادی در وضعیت سیاسی را به ثبات رساند، انتظار به راه افتادن بازار، انتظار واقع گرایانه ای نیست.

** افزایش تدریجی قیمت مسکن در ماههای آینده

یزدانی گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم افزایش قیمت مسکن در ماه های آینده ادامه خواهد یافت اما نه صرفا با یک جهش بلکه به صورت تدریجی متناسب با هزینه ها و اگر بعدها با التهاباتی در بازار ارز مواجه شود، همراه خواهد بود و متاثر از شرایط بازار داخلی نیست بلکه متاثر از شرایط  کلان ادامه خواهد یافت.

وی  تصریح کرد: فکر نمی کنم در 2سال آینده به فضای پساکرونا در حوزه مسکن دست پیدا کنیم چه برسد که بتوان فضای مربوط به آن را ترسیم کرد! اکنون با توجه به روش در پیش گرفته شده در حوزه مسکن بعید به نظر می رسد، بیش تر از دوسال آینده حتی در شرایط پساکرونا گشایشی در این بخش  حاصل شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |