پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 176704 17:12 1401/01/28
بقای سازمان در گروی بهینه‌سازی منابع انسانی

بقای سازمان در گروی بهینه‌سازی منابع انسانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بقای سازمان در گروی بهینه‌سازی منابع انسانی

بقای سازمان در گروی بهینه‌سازی منابع انسانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در راستای تحقق شعار سال 1401 باید بیان کرد که تاثیرگذارترین مورد برای تحقق شعار، نیروی انسانی است. بعنوان یکی از با اهمیت ترین عوامل موفقیت و رشد کسب و کار بنگاه های اقتصادی از جایگاه ویژه ای در ساختار مدیریتی برخوردار است. در این راستا ارزیابی عملکرد نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است، چرا که از طریق پایش ارزیابی عملکرد نیروی انسانی، یک مدیر از شرایط و وضعیت سازمان تحت هدایت خود آگاهی دقیق کسب می کند و از این طریق می تواند تشخیص درستی از وضعیت موجود داشته باشد.

مصطفی خداداد صفایی، عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: مهمترین هدف از راه اندازی کسب و کار ایجاد درآمد، کسب سود، رشد و توسعه و در نهایت هم کارآفرینی و سایر موارد است. بنابراین با توجه به این اهداف لازم است تا عواملی که ما رو به موفقیت می رساند را شناسایی کنیم.

عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران استان تهران ابراز داشت: عوامل تاثیرگذار متعددی بر موفقیت کسب و کار وجود دارند که یکی از کلیدی ترین عواملی که در بقا و ارتقاء وضعیت بنگاه های اقتصادی نقش مستقیم دارد عامل نیروی انسانی است و یکی از مهمترین کارها در این حوزه ارزیابی عملکرد این منبع مهم مدیریتی است.

این کارشناس منابع انسانی بیان داشت:  تشریح ارزیابی عملکرد، به زبان کارشناس منابع انسانی روش های سیستماتیک جمع آوری داده ها در شرایط استاندارد و رسیدن به نتیجه گیری در مورد دانش، صلاحیت و توانایی نیروی انسانی است. ارزیابی های ساختاری که برای یک هدف مشخص مانند ترویج نیروی انسانی انجام می شود، به بهبود دانش و مهارت و همچنین ارتقاء نگرش و انگیزه رفتاری نیروی انسانی کمک شایانی می کند. لازمه اولیه شناخت اهداف ارزیابی عملکرد بوده که بسیار مهم و ضروری است. عدم درک درست از مقوله ارزیابی و اهداف آن بی شک بر عمکرد نیروها اثرات سوء خواهد گذاشت که خروجی آن چیزی جز بی انگیزگی، کاهش راندمان و پایین آمدن بهره وری نیروی انسانی نخواهد بود و در نهایت خسارت های جبران ناپذیری به سازمان وارد خواهد نمود. مهمترین هدف ارزیابی عملکرد نیروی انسانی استفاده از داده ها برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک خاص و همچنین برای بازخورد و استفاده آنها آن در راستای توسعه سازمان است.

عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت: اهداف گوناگونی را می توان برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در نظر گرفت، برخی از اهداف اصلی ارزیابی عملکرد نیروی انسانی عبارتند از اندازه گیری میزان دستیابی به تارگت ها، آگاهی از وضعیت موجود سازمان، اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تدوین برنامه ها، آموزش ارتقاء و بهبود کارآمدی نیروی انسانی، ایجاد موقعیت های جدید برای کارکنان، شناسایی شکافهای بین عملکرد نیروها، انطباق اهداف و در آخر آموزش.

وی افزود: در حال حاضر ارزیابی عملکرد نیروی انسانی تبدیل به یک مولفه حیاتی در روند سازمان‌ها شده‌اند. از آنجائی که بقای سازمان ها در گروه بهینه‌سازی بخش منابع انسانی است در کشور ما نیز این مقوله جای خود را در برنامه های مدیریتی باز خواهد کرد. بی شک بدون وجود چنین سرفصلی در برنامه های مدیران بنگاه ها، آنها نخواهند توانست که چالش های نیروی انسانی را رفع و سازمان تحت هدایت خود را به جایگاه مطلوب و مد نظر برسانند.

این کارشناس منابع انسانی بیان داشت: ارزیابی عملکرد مزایای متعددی دارد که پس از آگاهی از این مزایا مدیران و رهبران سازمان‌ها باید آن را در راس برنامه‌ها و دستور کار خود قرار دهند، این مزایا شامل کمک به مدیران سازمان‌ها در توسعه سیاست‌ها و شیوه های سازمانی، اطمینان از پذیرش و پیروی از سیستم انضباطی بدون تبعیض و قابل دفاع، برخورداری از نیروی انسانی وفادار با ایجاد محیطی پویا و به دور از هر گونه تبعیض، افزایش مهارت و کارآمدی نیروها از طریق ایجاد رقابت اصولی و سالم، جذب، حفظ، توسعه و ایجاد انگیزه در بین کارکنان واجد شرایط، برقراری ارتباط و آموزش کارکنان و مدیران و به حداقل رسانی مسئولیت‌های سازمان و در آخر اجرا و توسعه سیستم عادلانه و منصفانه رفع کمبودها و نقص‌ها است.

خداداد صفایی در پایان تاکید کرد: آنچه مهم است احساس نیاز و لزوم اجرای ارزیابی عملکرد در بین مدیران در گام اول و پس از آن ایجاد زیر ساخت و انجام ارزیابی به شیوه درست و اصولی آن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |