سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 8986 15:20 1393/10/22
بشیر سدی در مقابل سونامی طلاق ؟!

بشیر سدی در مقابل سونامی طلاق ؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بشیر سدی در مقابل سونامی طلاق ؟!

بشیر سدی در مقابل سونامی طلاق ؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد در راستای اعلام آمار طلاق بررسی کرد؛

معصومه محمدی: طبق آخرین آمار،معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اعلا م کرد: در ایران از هر پنج ازدواج و در قم از هر چهار پیوند و در تهران از هر سه ازدواج یکی از آنها به طلاق می‌انجامد و در حال حاضر ۸۰ درصد از افراد طلاق گرفته در جامعه زیر ۳۰ سال هستند.
با توجه به سونامی طلاق که جامعه را تهدید می کند ؛ رسیدن به یک راهکار برای حل این معظل از واجبات امر مسئولین است. طرح بشیر از جمله اقداماتی است که به طور آزمایشی در یک سال گذشته در استان یزد به اجرا در آمده و طبق آمار اعلام شده باعث کاهش۵۶ درصدی آمار طلاق در استان یزد گردیده است.
طبق گفته های همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی ،در طرح بشیر برای زوجین جوان جلسات آموزشی و مشاوره‌ای برگزار و برای آن دسته از زوج‌هایی که دچار مشکل شده‌اند و می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند نیز برنامه‌های مشاوره‌ای در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود تا آنان به زندگی خود بازگردند. طرح بشیر هم اکنون به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها در حال اجرا است که منجر به کاهش ۵۶ درصدی طلاق‌ها شده است که امیدواریم این طرح اواخر امسال رونمایی و در همه استان‌های کشور اجرایی شود.

یک استاد دانشگاه در گفتگو با جهان اقتصاد در این راستا با اشاره به اهمیت مشاوره قبل از طلاق بیان داشت : پیش گیری بهتر از درمان است و هزینه کمتری دارد،با اجرایی شدن طرح هایی از این قبیل می توان تا حدودی از آمارطلاق کاهش داد.
محمدرضا میوند ادامه داد: اگر کارگاهها و یا مراکزی تاسیس شود که افراد قبل از ازدواج به این مراکز مراجعه کنند و تمام صلاحیت آنها از قبیل اقتصاد،اجتماعی، از نظر مسئولیت پذیری موردبررسی قرار گیرد قطعا با مشکلات کمتری در خصوص طلاق مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه اگر این طرح به صورت سیستماتیک و دارای نظم باشد میتواند نتیجه مطلوبی بر جای گذارد گفت: البته کسانی به دادگاه مراجعه می کنند که ا ختلافشان به مرحله حادی رسیده باشد و در این مرحله حل کردن این موضوع با چالشها و مشکلاتی روبرو است.
این طرح باید به گونه ای عمل کند که مقطعی و سطحی نباشد یعنی حالت مسکن نداشته باشد. بر فرض مثال زوجی که قصد طلاق گرفتن دارند بعد از چند جلسه مشاوره از طلاق منصرف می شوند و با هم به توافق می رسند که به زندگی مشترکشان ادامه دهند؛ و بعد از چند ماه دوباره با مشکل مواجه می شوند، این قبیل مشکلات باید در این طرح در نظر گرفته شود و مشاوره به گونه ای باشد که مشکلات مقطعی برطرف نشود.
وی با اشاره به عوامل طلاق افزود: در بحث طلاق عوامل متعددی دخیل است از دانش طرفین گرفته تا فرهنگ و رفاه اجتماعی، خصوصیات شخصی افراد، شرایط اقتصادی و شغلی ، شرایط خانوادگی همه ی این پارامتر ها می توانند در طلاق دخیل باشند.از جمله عواملی که تاثیر به سزایی در طلاق دارد ،شرایط خانوادگی دختر است و اینکه آیا در خانواده سابقه طلاق وجود داشته است ؟! و آیا قبح طلاق در خانواده وجود دارد؟! و والدین (به خصوص درمورد زن ) تشویق و حمایت می کنند یا نه ؟همه ی این عوامل دست به دست همه داده و باعث سوق دادن فرد به سمت طلاق می شوند.
این مدرس دانشگاه افزود: طرح هایی از این قبیل ضروت دارد چرا که در حال حاضر این مشکل در جامعه رها است و به آن پرداخته نشده است.
البته به این قبیل طرح ها قبل از ازدواج احساس نیاز بیشتری می شود، چرا که اکثر افراد قبل از ازدواج حاضر نیستند مورد آزمایش قرار گرفته و صلاحیت آنها محرز شود.
در حال حاضر کارت صلاحیت قبل از ازدواج برای زوجین صادر نمی شودو بدون هیچ کارشناسی اجازه می دهیم ازدواج کنند، چون معتقدیم هر جقدر ازدواج بیشتر باشد بهتر است و بسیار بر این امر تاکید داریم ؛ ولی توجهی به این موضوع نداریم که اگر این ازدواج موفق نبود چه آثار سوئی بر جامعه دارد .
وی در پاسخ سوال خود که خانمی یا آقایی که تا به حال ازدوا ج نکرده اند مشکلات بیشتری در جامعه دارند یا افرادی که ازدواج کرده اند؟ گفت:
قطعا تصدیق می کنید افرادی که قسم دوم مشکلات بیشتری دارند و آسیبت های بیشتری را ار نظر اجتماعی و فرهنگی می بیند.
به هر تربیت این طرح اگر بخواهد موفق باشد بحث قبل از ازدواج خیلی اهمیت دارد ، بحث در حین طلاق هم مهم است ولی آنچه که از اهیمت بیشتری برخودار است بحث بعد از طلاق است که به آن فکر نمی کنند و حتماباید به آن پرداخته شود.
میوند ادامه داد: زوجین باید بعد از طلاق تحت آموزش هایی قرارگیرند تا بتوانند مجدد به مسیر عادی زندگی خود برگردند تا دچار ناهنجاری های اجتماعی و چالشهای مختلف ، جرم ، بزه و افسردگی نشده و شرایط خاص برای آنها ایجاد نشود .
وی در پایان گفت: اگر این طرح در سه بخش قبل از ازدواج، در حین طلاق و بعد از طلاق به کار گرفته شودقطعا تاثیر گذارتر خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |