سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 158644 19:21 1400/07/28
بزرگ‎نمایی درباره صادرات واکسن‏های داخلی

بزرگ‎نمایی درباره صادرات واکسن‏های داخلی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بزرگ‎نمایی درباره صادرات واکسن‏های داخلی

بزرگ‎نمایی درباره صادرات واکسن‏های داخلی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-با گذشت یک ماه از فصل پاییز و فعالیت بعضی از مدارس در شهرستانها، با توجه به نزدیک شدن به پیک ششم کرونا خطری بسیار بزرگی برای سلامت مردم از جمله دانش آموزان محسوب می‏شود که باید مراقبت‏ها وپیشگیری لازم را به عمل آورد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ خطر شیوع پیک ششم کرونا نگرانی‏ها را دوچندان ساخته و از طرفی تزریق مداوم واکسن‏ها و سرعت بخشیدن به این روند تا حدودی این نگرانی‎ها را کاسته است اما ازسوی دیگر ساده انگاری نسبت به این کرونا خطر شیوع را افزایش می‏دهد و از طرفی تزریق دوز سوم بعضی از واکسن‏ها از جمله سینوفارم مساله ساز شده است. تزریق واکسن کرونا برای دانش‌آموزان نیز در حال انجام است اما با توجه به خطر شیوع پیک ششم ازسوی مسئولین گویا فعالیت مدارس که قرار بود از آبان ماه آغاز شود به تعویق افتاده است.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش  بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی گفت: براساس آخرین اخبار دریافتی بازگشایی مدارس امکان‌پذیر نیست و خوشبختانه به تعویق افتاده است.

محبوب فر افزود: علاوه بر مدارس، بازگشایی دانشگاه ها نیز فعلا به تعویق افتاده است.

وی گفت: بر اساس اخبار واصله اعتراضاتی که برخی معلمین و کادر اجرایی مدارس شهرهای مختلف کشورنسبت به بازگشایی داشتند، وزارت آموزش‌وپرورش، مخالفت‏ها و اعتراضات نسبت به بازگشایی را به ستاد ملی کرونا و وزارت کشوراعلام کرده است.از طرفی هم علاوه بر معلمین و کادر اجرایی، خانواده‏ها با توجه به اعلام آغاز پیک ششم کرونا در آبان‌ماه از سوی مسئولین با بازگشایی مدارس اظهار مخالفت کردند. در صورتی که به علت رعایت پروتکل‏های بهداشتی، فضاهای آموزشی به تعداد کافی وجود ندارد و از طرفی هم هنگامی که دانش آموزان در کنارهم قرار می‏گیرند به علت شور و احساس جوانی امکان رعایت این پروتکلها وجود ندارد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت گفت: درحال حاضر واکسیناسون دانش آموزان به علت واکسن هراسی موجود در کشور، تنها واکسن سینوفارم چینی است که تزریق آن برای رده سنی بزرگسالان مورد تایید سازمان جهانی بهداشت واقع شده و مجوز اضطراری گرفته است، مصرف آن برای کودکان و نوجوانان مجوزی ندارد و تزریق آن برای دانش آموزان، صرف مطالعات سوم بالینی است که مقرر شده علاوه بر ایران ، یک الی دو کشورآن را برای کودکان و نوجوانان تزریق کنند.

محبوب فر افزود: تفاوت ایران نسبت به کشورامارات در این زمینه این است که امارات یا دو کشورعربی هیچ گاه مجوز کلی برای واکسیناسیون دانش آموزان را صادر نکردند اما درمقابل ایران مجوز کلی برای واکسن سینوفارم دانش آموزی را صادر کرده است که واکسیناسیون بین 13 الی 16 میلیون از کودکان و نوجوانان را انجام دهد و این مساله خود نشان دهنده افزایش اعتراضات و مخالفت والدین نسبت به واکسیناسیون دانش آموزی است.

به گفته وی، به دلیل این که واکسن سینوفارم چینی ایمنی زایی مشخصی ایجاد نمی‏کند و از عوارض احتمالی آن خبری در دسترس نیست و شایعات را به دنبال داشته ،از آن برای تزریق دانش آموزان استقبال چندانی نشده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران در مورد تزریق دوز سوم واکسن کرونا بیان کرد: تزریق دوزسوم برای سنین 60 سال به بالا و کادر درمان است و دوز سوم باید منطبق بر دوز اول و دوم واکسن باشد. در حال حاضر در کشور برای واکسن برکت دوز سوم تعریف نشده است اما گفته شده که واکسن چینی تزریق شود. واکسن آسترازنکا برای دوز دوم و سوم و واکسن اسپوتنیک هم برای دوز دوم وارد کشورشده است.

محبوب فر گفت: تولیدات واکسن برکت به دلیل خرابی خط تولید متوقف شده یا کاهش یافته است و ادعا شده که خط تولید دوم و سوم راه اندازی می‏شود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. از طرفی درارتباط با واکسن فخرا، کورازی وکووپارس به دلیل نبود داوطلب برای تزریق تست مرحله سوم تولید این واکسن‏ها متوقف شده است یعنی علی رغم هزینه‏های زیادی ازدولت قبلی و فعلی گرفته شده  و آزمایشاتی که باید صورت می‏گرفت و انجام شده است، این پروژه واکسن ایرانی متوقف شد. تولید 11 واکسن داخلی در کشور خبرساز شده بود در صورتی که باید این 11 واکسن تجمیع و در یک الی دو واکسن تولید می‏شد و اکنون روی واکسن‏های ایرانی با چنین مشکلی مواجه هستیم.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت در مورد صادرات واکسن داخلی گفت: این واکسن باید در سه مرحله و نتایج آن درقالب مقاله منتشر شود و اسناد و مدارک آن دراختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد. صرف این که معاونت غذا و دارو در کشور مجوز اضطراری واکسن داخلی را تایید کند، نمی تواند دلیلی برای پذیرش صادرات باشد، از طرفی اعلام شده که کار واکسن برکت به اتمام رسیده و اسناد و مدارک آن در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است درحالی که روند سازمان بهداشت جهانی به گونه‌ای است که هنگامی که مدارک و اسناد را از یک کشور و دارو وارد می‏کنند در لیست خود به عنوان «در نوبت تایید» قرار می‏دهد اما درارتباط با واکسن برکت ارسال اسناد و مدارک به این سازمان اعلام شده است اما در سایت سازمان بهداشت جهانی آخرین واکسن اسپوتنیک مشاهده می‏شود که باید یک ایراد آن نیز برطرف شود.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران مدعی شد: بنده در سایت سازمان بهداشت جهانی مطلبی که گویای این باشد که سوابق واکسن برکت، مدارک آن برای این سازمان ارسال شده باشد، پیدا نکردم. پیش از این، تولید واکسن برکت ابتدا 50 میلیون دوز تا پایان شهریور و سپس در آبان ماه تولید یکصد میلیون دوز واکسن برکت اعلام شد که اصلا تولید به 16 میلیون دوز نرسید و در مورد صادرات واکسن‏های داخلی بیشتر بزرگنمایی و نمایش مشاهده می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |