چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11467 14:35 1394/01/19
بزرگان ادبیات کودک، عروسکی شدند

بزرگان ادبیات کودک، عروسکی شدند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بزرگان ادبیات کودک، عروسکی شدند

بزرگان ادبیات کودک، عروسکی شدند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نمایشگاه مجموعه عروسک‌های پدیدآورندگان و مروجان ادبیات کودک در موزه عروسک‌های ملل برگزار می‌شود و ۲۱ عروسک‌، بهانه‌ای هستند تا بچه‌ها را با بزرگان این شاخه از ادبیات آشنا کنند.

علی گلشن عضو هیئت مدیره موزه عروسک‌های ملل، از برپایی نمایشگاه مجموعه عروسک‌های پدیدآورندگان و مروجان ادبیات کودک ایران در این موزه خبر داد و افزود: در این نمایشگاه، ۲۱ عروسک از بنیان‌گذاران ادبیات و تصویرگری کودک به نمایش گذاشته می‌شود.

به گفته گلشن، توران میرهادی، نوش‌آفرین انصاری، ثریا قزل ایاغ، جبار و ثمین باغچه‌بان، پروین دولت‌آبادی، جعفر پایور، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی، مرتضی ممیز، نورالدین زرین‌کلک، نادر ابراهیمی و... ازجمله کسانی هستند که عروسک‌های‌شان در موزه به نمایش درمی‌آید.

این عضو هیئت مدیره موزه عروسک‌های ملل در پاسخ به این‌که مخاطبان ادبیات کودک و نوجوان، جمعیت محدودتری را شامل می‌شوند؛ پس استقبال از نمایشگاه مجموعه عروسک‌های پدیدآورندگان و مروجان ادبیات کودک را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: سعی ما تمرکز بر کودک و نوجوان و توجه به خواسته‌ها و نیازهای اوست. به همین خاطر ادبیات کودک را انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم در آینده نزدیک یک اتاق با همین عنوان داشته باشیم. ضمن این‌که عروسک‌ها بسیار زنده و زیبا هستند و بچه‌ها با این عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

گلشن، عروسک را راهی برای برقراری ارتباط با بچه‌ها دانست و افزود: عروسک کسانی چون توران میرهادی و نوش‌آفرین انصاری و دیگران، راهی برای شناساندن کسانی است که وقت و انرژی بسیار صرف کرده‌اند تا درخت ادبیات کودک ببالد و ریشه بدواند.

این پژوهشگر و نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به این‌که کودکان امروز تا چه اندازه با نادر ابراهیمی و زرین کلک که به بچه‌های دیروز تعلق دارند ارتباط برقرار می‌کنند، گفت: این عروسک‌ها فاز نخست پروژه‌ای که برای شناساندن ادبیات کودک و نوجوان آغاز شده؛ ضمن این‌که ما تا گذشته خود را نشناسیم و با پایه‌گذاران ادبیات مدرن ایران آشنا نشویم نمی‌توانیم به شناخت نویسندگان و تصویرگران امروز دست پیدا کنیم. بگذریم که نویسنده‌ای چون هوشنگ مرادی کرمانی را همه نوجوانان امروز هم درک می‌کنند.

این عروسک‌ها که توسط مژده دانش‌پژوه و با خمیر مجسمه سازی ساخته شده و ۲۵ تا ۳۰ سانت هستند یک هفته در گالری موزه به نمایش گذاشته می‌شوند و پس از آن در بخشمربوط به عروسک‌های ایران گذاشته می‌شوند تا اتاقی با عنوان اتاق ادبیات کودک در نظر گرفته شود.

گلشن در پاسخ به این‌که برای برگزاری این نمایشگاه چه تعاملی میان موزه و شورای کتاب کودک بوده است گفت: همکاران موزه عروسک‌های ملل، تربیت یافتگان شورای کتاب کودک هستند و خود را از شورا جدا نمی‌دانند. همه تلاش ما این است که کودکان این مرز و بوم را با بزرگان سرزمین خود آشنا کنیم.

نمایشگاه مجموعه عروسک‌های پدیدآورندگان و مروجان ادبیات کودک، از ۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه در موزه عروسک‌های ملل برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی تهران، خیابان پاسداران، نگارستان پنجم(حاج هادی)، شماره ۴ مراجعه کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |