پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 113463 18:11 1399/07/06
برنامه ریزی برای احیای ۲۰۰ معدن غیرفعال

برنامه ریزی برای احیای ۲۰۰ معدن غیرفعال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برنامه ریزی برای احیای ۲۰۰ معدن غیرفعال

برنامه ریزی برای احیای ۲۰۰ معدن غیرفعال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایمیدرو مدیریت پروژه را با هدف شفاف‌سازی پیاده خواهد کرد

گروه تولید-مجمع عمومی عادی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با حضور اعضای مجمع، بازرس و حسابرس قانونی صورت برگزار شد که طی آن صورت‌های مالی ایمیدرو تصویب شده و رییس هیات عامل این سازمان از پیاده‌سازی سیستم مدیریت پروژه با هدف شفاف‌سازی و با همکاری دانشگاه امیرکبیر در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش جهان اقتصاد، مجمع عمومی عادی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور معاون منابع انسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (نماینده وزیر)، رییس هیات عامل ایمیدرو و سایر اعضای مجمع، بازرس و حسابرس قانونی برگزار و صورت‌های مالی سال 1398 پس از قرائت گزارش بازرس و نیز بحث و بررسی بندهای قانونی، به اتفاق آرا به تصویب اعضا رسید.

در این مجمع خداداد غریب‌پور -رییس هیات عامل ایمیدرو- از اقدامات این سازمان که در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های کلان وزارت صمت اجرایی شده است، سخن گفته و به نتایجی همچون توسعه برنامه‌های اکتشاف و زیربناها، مدیریت سود انباشته شرکت‌های بزرگ، استقرار مدیریت پروژه در ایمیدرو، توسعه حوزه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های تزئینی به عنوان حوزه‌های جدید ایمیدرو، افزایش سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و ارتباط موثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ایمیدرو به زودی با همکاری دانشگاه امیرکبیر، سیستم مدیریت پروژه را پیاده‌سازی می‌کند، اظهار کرد:  هدف از این اقدام، شفاف سازی است. به نظر می‌رسد با استقرار چنین سیستمی در سایر حوزه‌ها و دستگاه‌های دولتی، بسیاری از مشکلات مربوط به هزینه کرد، کنترل هزینه‌ها و پیشرفت طرح‌ها برطرف شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ضمن اشاره به تحقیقات اخیری که درباره جایگاه سازمان‌های توسعه‌ای جهان انجام شده است، گفت: نتیجه تحقیقاتی که به تازگی از سوی دانشگاه امیر کبیر (به سرپرستی کاوه محمدسیروس، استادیار دانشکده مهندسی) انجام شده نشان می‌دهد حتی کشورهای توسعه یافته، دارای سازمان‌های توسعه‌ای هستند. ژاپن، ایتالیا، ایرلند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مالزی به‌رغم اینکه از سیستم سرمایه‌داری برای هدایت کشورهای خود بهره می‌برند، از سازمان‌های توسعه‌ای دولتی هم برخوردار هستند.

غریب‌پور با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی (گوهرسنگ‌ها) و نیز سنگ‌های تزیینی، از جمله حوزه‌های جدیدی است که ایمیدرو در حال توسعه آن‌هاست، تاکید کرد: براساس مدل توسعه‌ای ایمیدرو، بخش خصوصی تمامی مراحل اجرا را برعهده داشته و این سازمان تنها به ارائه کمک‌هایی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در گوهرسنگ‌ها طی پنج - شش سال آینده پیش‌بینی شده است. ۱۶۰ نفر در حوزه گوهرسنگ‌ها در فردوس آموزش دیده که همگی در حال حاضر مشغول به کار هستند. همچنین فعال‌سازی معادن سنگ تزیینی غیرفعال نیز جزو برنامه‌های ایمیدرو است که از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال اجرا است.

غریب پور در رابطه با مهیا شدن زمینه پشتیبانی بیشتر از معادن کوچک، خاطر نشان کرد: سال گذشته سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با مصوبات مجمع، به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید که رقم در سال جاری به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. در گام بعدی نیز افزایش سرمایه، به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که بدین ترتیب صندوق بیمه می‌تواند به ترتیب تا ۳۰۰۰ میلیارد و ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بنگاه‌های کوچک معدنی قرار دهد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ایمیدرو در راستای راهبری و نیز با استفاده تجربه سال‌های اخیر، در برخی واحدها به جای واگذاری سهام، اقدام به «واگذاری مدیریت» کرده که نتایج ارزنده‌ای نیز در پی داشته است، افزود: ایمیدرو سال گذشته ۴۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی سال‌های پیش از آن را به خزانه پرداخت کرده است. این در حالی است که مبالغ حاصل از خصوصی‌سازی به ایمیدرو بازنگشته‌ است.

**راه‌اندازی پایلوت استحصال عناصر نادر و ایجاد واحدهای فرآوری سیار

غریب‌پور به دو اقدام مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی اشاره کرده و گفت: راه‌اندازی پایلوت استحصال عناصر نادر و همچنین ایجاد واحدهای فرآوری سیار (موبایل) در معادن کوچک، دو اقدام قابل توجه این مرکز است.

وی همچنین در رابطه با بخش زیربناها با ابراز تشکر از افزایش اعتبارات این بخش از سوی سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: ایمیدرو از سال گذشته اعتبارات بخش زیربناهای معادن را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. این سازمان با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی در حال توسعه زیربناها در خطوط جاده‌ای و آهن در سنگان است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین در رابطه با حقوق دولتی نیز گفت: این سازمان توسعه پیگیر توسعه بخش معدن است؛ از این رو پیشنهاد می‌شود که در شرایط فعلی، موضوع افزایش حقوق دولتی معادن با احتیاط بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

غریب‌پور ضمن اشاره به طرح فعال‌سازی معادن کوچک براساس آن در سال گذشته ۱۴۶ معدن احیا شده و برای سال جاری نیز برنامه احیای ۲۰۰ معدن پیش‌رو این سازمان است، خبر داد: در حال انجام اقداماتی برای تثبیت جایگاه شرکت های معدن و صنایع معدنی در بورس هستیم. تشکیل صندوق‌های بازارگردان برای حمایت از بازار بورس، انجام شده است.

معاون وزیر صمت در رابطه با همکاری‌ها با شرکت هپکو، اعلام کرد: شرکت‌های معدنی با راهبری ایمیدرو بیش از ۴۰ میلیون یورو قرارداد با هپکو منعقد کرده‌اند. ساخت دستگاه‌های معدن‌کاری توسط هپکو طی همکاری با شرکت‌های معدنی نیز در دستور کار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |